سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

چون توانایى بیفزاید ، خواهش کم آید . [نهج البلاغه]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  حلقه میانی چیست؟ - فقه هوش مصنوعی - دبیرستان سرای ایرانی - ایده پرتقالی - فهرست فصوص و فتوحات - ما چند روح داریم؟ - 
خارج ولایت فقیه + پنج شنبه 89 مهر 8 - 6:31 صبح

آخرین باری که درس ولایت فقیه در حوزه دیدم
سال 1378 بود
آیةالله آل اسحاق (ره)
برادر همین آل اسحاقی که طب سنتی می‌داند
و از این بابت در شهر قم شهرتی به هم رسانده
کتاب حکومت اسلامی امام (ره) را
در فیضیه می‌گفت
تعداد طلبه‌های شرکت‌کننده هم
به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید
من هم که شدیداً دنبال روشن شدن تکلیف انقلاب بودم
در این درس شرکت می‌کردم

با شهید صدر ره هم‌بحث بود
سیدمحمدباقر صدر
می‌گفت: یک روز در کنار مضجع شریف حضرت امیر ع
در نجف دیدمش که بی‌انتها اشک می‌ریخت
پرسیدم و گفت از شوق است
که آیةالله خمینی بالاخره «ولایت فقیه» را در درس خارج طرح کرده است
با هم درس امام ره می‌رفته‌اند در نجف
علامه عسگری ره نیز می‌فرمود:
وقتی سیدمحمدباقر کلام امام ره را در این باب شنید
آمد و به طلبه‌ها گفت: «ذوبوا فی الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام»
قبل آن می‌گفت: ما با هم خیلی دنبال بحث حکومت اسلامی بودیم
خدمت مرحوم خویی ره رسیده و سؤال کردیم و ایشان به طلبه‌ها گفت:
«انهما یقولان: الحکومة قضیة، و لله فی کل قضیة حکمٌ، فما حکم الله فی هذه القضیة»
و بلند شد و رفت.
توجه به بحث حکومت اسلامی بوده
ولی جز امام ره دیگری از مراجع دخول به بحث نکرد!

پایه اول که بودم
یک طلبه سال بالایی گفت:
«مسأله اصلی حوزه بحث ولایت فقیه است
باید روی این بحث کار شود»
این در ذهنم خیلی خوب جا باز کرده بود
امسال هم وقتی خبردار شدم
که پس از سال‌ها
یک بحث درسی «درست درمون»
(این تکیه کلام آقای مؤمن است :)
در باب ولایت فقیه برگزار می‌شود
بی‌مهابا شیرجه زدم
تردید نکردم و الآن هر روز
دو هفته است
با یک دفتر و کتاب سر این جلسه حاضر می‌شوم
هر روز صبح ساعت 7 بامداد!

آیةالله مؤمن خدا خیرش بدهد
سه جلد کتاب نوشته با نام «ولایت الهیه اسلامیه»
ظاهراً سه سال پیش
و امسال برای اولین بار
همان را تدریس می‌کند

پیش از این هم البته درسی در حوزه بوده
کتاب‌های بسیاری هم هست
مثلاً آقای جوادی هم «ولایت فقیه» نوشته است
و بعضی دیگر از بزرگان
اما درس رسمی
ظاهراً آخرینش همانی است
که چهار جلد «دراسات فی ولایة الفقیه» از آن درآمد
وقتی در معصومیه س درس می‌خواندم
به این کتاب که به زبان عربی نوشته شده
مراجعه چند بار کرده بودم
ترجمه آن با نام «مبانی فقهی حکومت اسلامی» منتشر شده
و گزیده تک‌جلدی آن تحت عنوان «نظام الحکم فی الاسلام»
حیف که نویسنده
از حرف‌هایش برگشت
که پسرش می‌گوید این اواخر «المحاضرات فی الاصول» را نوشته است
درس خارج امام ره در بحث ولایت فقیه را می‌گوید نقد کرده
بله... منتظری را می‌گویم!

بعد او دیگر مطلب جدّی ندیده بودم کسی بگوید
تا این درس جدید
البته جلد سوم کتاب آیةالله مؤمن در باب دوران غیبت است
و قبل از آن
ولایت امر را در دوران معصوم ع تحلیل و اثبات کرده است
ایشان خودش می‌گفت:
«تلاش می‌کنم این بحث به شش هفت سال نکشد
در دو الی سه سال تمام شود»
به حساب یک سوم هم بگیریم
احتمالاً دو سال دیگر وارد بحث «ولایت فقیه» می‌شویم
فعلاً مقدمات است!
ای کاش از آخر آغاز می‌کرد.


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

سه شنبه 102 اسفند 29

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
خارج ولایت فقیه - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

X