• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : خارج ولايت فقيه
  • نظرات : 1 خصوصي ، 7 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + حاجي 
    سلام.اخوي طلبه ايکاش اول بياموزي بعدتعصب پيداکني.امام صادق ع فرمودند:انکه قبل ازعلم تعصب داشت هلاک گرديد.علمي که ايةالله خويي ره بعداز تدريس چنددوره فقه جامع قبولش نداشت (انهم بااين اهميتکه وصفش کرده اند ) تازه کشف شده است خواندني واموختني است اما بااحتياط نه با تعصب.
    پاسخ

    عليك سلام برادر. صحيح مي‌فرماييد. تعصّب در علم بد چيزي است و اصلاً جا ندارد. هر چه بدبختي بشر كشيده در طول تاريخ از تعصّب بر جهالت‌هاست. زيرا علم انسان تدريجي‌الحصول است و هر چه علم نزد ماست، قطعاً محفوف به جهل است كه اگر نبود، علم مطلق بود و آن را مي‌دانيم مخصوص ذات احديّت است. اگر هر علمي عندالناس مع الجهل باشد، تعصب به علم ذاتاً عملي خلاف و آسيب‌زاست. زيرا بالملازمه تعصب به جهل همراه با آن علم هم خواهد بود. اميد كه خداوند ما را از چنين حالات و اخلاق رذيله‌اي نجات بخشد. تشكر از تذكّر شما. التماس دعا.

    سلام

    وقتي در گوگل عبارت ذوبوا في الخميني را سرچ مي کردم با وبلاگ زيباي شما آشنا شدم و خوشحالم از آشنايي شما برادر عزيز

    هم محتوي زيبا بود هم روش بيان

    و من الله التوفيق

    پاسخ

    تشكر از لطف شما :)
    + ت 
    55کتاب ولايت الهيه اسلاميه فارسي ست اگر نيست ترجمه دارد
    ببخشيد که اينقدر سوال کردم
    پاسخ

    عربي است و ترجمه ندارد.
    + ت 
    ببخشيد در اين کلاس چه کتابي تدريس ميشه
    پاسخ

    عرض كردم در متن... كتاب ولايت الهيه اسلاميه كه خود ايشان نوشته‏اند.
    + ت 
    براي عموم مفيد نيست اما براي خيلي از محققين وکساني مثل بنده که نمي توانند دسترسي پيدا کنند بسيار سود بخش است در ضمن بنده خسته شدم بسکه کار هاي کليشه اي در مورد ولايت فقيه ديدم دنبال يک کار ريشه اي هستم چون در مورد اين بحث شبهات زيادي وجود دارد که بايد اول اطلاعات خود را بالا برد از طرفي ديگر نمي شود فقط با رواياتي هم چون روايات ابو خديجه يا مقبوله جواب اين شبهات را داد که فقط ما نقل حديث کنيم مردم قانع نمي شوند و نمي توان فقط بسنده کرد که اصل ولايت فقيه يک اصل بديهي عقلي ست و توضيح بيشتري نداد لذا فکر مي کنم کار خوبي ست
    پاسخ

    بسيار خب، ولي فعلاً بحث ولايت فقيه نيست و ايشان فعلاً ادله ولايت معصوم ع را از آيات قرآني بيان مي‏فرمايند، نخستين آيه را بحث كرده و روايات ذيل آن را طرح مي‏كنند. اجازه دهيد هر وقت به ادله ولايت فقيه رسيدند مطالب را عرضه كنم.(وبلاگ يكي از عرصه‏هاي شفاف فعاليت بنده است، نمي‏دانم چرا هر كس نظر مي‏گذارد نام مستعار مي‏گزيند! بحث ولايت فقيه كه ديگر نيازي به نظرات پنهاني ندارد. دارد؟!)
    + ت 
    يک سوال مي شه متن کلاسي را که ميرويد بنويسيد و در وبلاگ بگذاريد خيلي کار خوبي هست ا
    پاسخ

    مانعي نيست... من كه متن را مي‏نويسم مي‏توانم در وبلاگ هم بگذارم، ولي به نظر شما خاصيتي هم دارد؟ مثلاً بگويم: روايت فلان از حماد بن عيسي كه حماد توثيقش فلان است و در فلان سده مي‏زيسته و فلان مطلب را از فلاني نقل كرده و طبق نظر فلان عالم در كتاب فلان هر كس كه فلاني از او نقل حديث كند ثقه است چون از غيرثقه نقل نمي‏كند و ... خب به نظر شما اين‏ها چقدر مفيد است براي وبلاگ؟
    + ت 
    چه کساني با چه شرايطي ميتوانند شرکت کنند
    پاسخ

    دروس خارج حوزه ورود و خروج خاصي ندارد، حتي بعضي وقت‏ها ديده‏ام پيرمردها يا بعضي زوّار مي‏آيند و درس خارج مسجد اعظم. اما خب استفاده‏اش براي كسي است كه دروس سطح را گذرانده باشد كه اصطلاحات را دريابد. ولي اين درس استثنائاً در مؤسسه امام خميني ره برگزار مي‏شود، ورود و خروج تابع قوانين آن‏جاست. بايد اذن دخول به مؤسسه را داشته باشي تا سر بحث حاضر شوي!