سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

کسی که ساعتی بر خواری فراگرفتن شکیبایی نورزد، همواره در خواری نادانی باقی بماند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  حلقه میانی چیست؟ - فقه هوش مصنوعی - دبیرستان سرای ایرانی - ایده پرتقالی - فهرست فصوص و فتوحات - ما چند روح داریم؟ - 
اعدام برای شعر + پنج شنبه 96 اسفند 17 - 9:0 عصر

نگران است
معلم گفته حفظ کند
شعر طولانی
خسته شده
اشک‌ها سرازیر



- پسرم مشکلت چیه؟
«می‌ترسم نتونم شعر رو حفظ کنم»
- خب چی میشه اگه حفظ نکنی؟
«آقامون داد می‌زنه سرم»

کار اشتباهی می‌کند
قطعاً که اشتباه است
مگر شعر داد دارد؟!
مگر حفظش اهمیت دارد؟!
مگر حفظ شعر در زندگی تأثیر دارد؟!
برای مجری تلویزیون بله
برای سخنران و منبری البته
ولی برای یک دانش‌آموز
حفظ شعر چه تأثیری در زندگی وی دارد
هر وقت خواست خطیب شود
خب شعر هم حفظ می‌کند
داد زدن برای شعر؟!

- فقط داد می‌زند؟! به خاطر داد گریه می‌کنی؟!
«می‌ترسم مرا بزند»

یاد حکایت آن پیر دانا افتادم
جوان نگران را گفت به آب متلاطم بیاندازند
بیرون که کشیدند
آرام گرفت
وقتش بود به تلاطم بیافتد
- ببین پسرم!
حالا فکر کن اصلاً شعر را حفظ نکنی
معلّم هم سرت داد بزند
بعدش چه؟!
مثلاً حمله می‌کند که تو را بزند
نه
بالاتر
کتکت که زد
پلیس خبر کرد
بردندت دادگاه
قاضی هم نه گذاشت و نه برداشت
رأی صادر کرد
اعدام
به جرم حفظ نکردن شعر

به این‌جاها که رسیدم کم‌کم لبخند بر لبش نشست
به مسخره بودن حرف‌هایم می‌خندید

- خب بعدش چه می‌شود؟!
فکر کن اعدامت هم بکنند
خب که چه؟!
چه اتفاق مهمی افتاده است؟!
قرار بود هشتاد سال دیگر بروی برزخ
امروز رفتی
ممکن بود با کوله‌باری از گناه بروی
امروز پاک می‌روی
در برزخ می‌مانی تا من بیایم
برادر و خواهرت
و همه کسانی که می‌شناسیم
بعد هم قیامت می‌شود و دسته‌جمعی می‌رویم صحرای محشر
این ترس دارد؟!
نگرانی دارد؟!
معلّم مگر چقدر قدرت دارد؟!
ته تهش چه می‌تواند بکند؟!
از اعدام بالاتر؟!

وقتی آرام شد
خنده‌اش قوام یافت
از تلاطم خارجش کردم:
- ببین عزیز دلم!
نه فقط معلّم
هیچ‌کسی حق ندارد تو را کتک بزند
در مدرسه
و اگر چنین غلطی خواست بکند
راه دارد
آدم عاقل که نمی‌ایستد تا او را بزنند!
فرار کن خب
«چطوری؟!»
- راهش ساده است
در مدرسه همیشه باز است
در کلاس هم
تا معلّم خواست بزند
از مدرسه بزن بیرون
بدو و فرار کن
کیف و کتاب و کاپشن را هم بی‌خیال
راه خانه را که بلدی
صاف بیا خانه
من هستم
بعدش هم می‌روم مدرسه و برخورد می‌کنم
و کلاست را عوض می‌کنم
یا مدرسه‌ات را
دنیا که تمام نمی‌شود
زندگی بن‌بست ندارد
اگر مثل رود روان باشیم
دیگران قدرتی بر ما ندارند
تا وقتی که ما ضعف از خود نشان ندهیم!

راه فرار را که یاد گرفت
نگرانی‌اش برطرف شد
کتاب را برداشت و شعر را حفظ کرد
چند بار برایم خواند
عالی
فردایش هم جلوی معلّم
«خیلی خوب» گرفت و راضی به خانه برگشت

ولی در این میان
در این نگرانی بی‌مورد
یک چیز مهم فرا گرفت؛
هیچ کسی نمی‌تواند آزادی و اختیار را از ما بگیرد
اعتقادات و اندیشه‌هایمان را
حتی اگر بر جسم ما غلبه بیابد
روح از خود ِ ماست
مرگ پایان کار نیست
از مرگ نمی‌ترسیم
تا از ظالمان بترسیم
مرگ تازه آغاز است
آغاز یک زندگی بدون پایان!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 - مدرسه 36 - سید احمد 274 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

سه شنبه 102 اسفند 29

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
اعدام برای شعر - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

X