به دنبال کتاب «انقیاد زنان» میگشتم متن کاملش که چشمم به «درباره آزادی» خورد کتابی که یکی از دلایل اصلی شهرت اوست و رسیدنش به قدرت سیاسی
در حال خواندن کتاب ناگهان به شگفتی آمدم تعجب کردم و حیران ماندم وقتی واژه قرآن (Koran) را در عبارات دیدم جان استوارت میل کشیشی مسیحی شخصیتی مشهور در تسلط به مسائل مربوط به جامعه، سیاست، اقتصاد و نظریهپرداز در موضوع حکومت از مناشئ جنبش فمینیسم مطلبی را به قرآن ارجاع میدهد!
این مطلب را:
It is in the Koran, not the New Testament, that we read the maxim—"A ruler who appoints any man to an office, when there is in his dominions another man better qualified for it, sins against God and against the State." (On Liberty, John Stuart Mill, The Walter Scott Publishing, p93)
او تعالیم اخلاقی مسیح را بسیار ناقص میداند همه را ناظر به نفی منفعلانه و تنها درصدد نهی از انجام بعضی امور ده امری که ذکر میکند در برابر الحاد الحادی که به نظر جان استوارت میل ریشه در گذشته دارد در نظر او مسیحیت تنها «نهی اخلاقی» دارد و این را با رجوع به کتب عهد جدید بیان مینماید اگر چه در عهد عتیق میراثی که مسیح از شریعت موسی دارد اخلاق به شکل ایجابی موجود باشد
به اسلام ارجاع میدهد از قرآن شاهد مثال میآورد:
«از این رو در قرآن است، نه در انجیل ما، که ما این آیه آسمانی را میخوانیم: هر آن فرمانروایی که مردی را به منصبی بگمارد در حالی که خود بداند در قلمرو حکومتش مرد دیگری هست که صلاحیتش برای احراز آن منصب بیشتر است، چنین فرمانروایی مرتکب معصیت بر ضد خدا و دولت وقت میگردد» (رساله درباره آزادی، جان استوارت میل، ترجمه: جواد شیخالاسلامی، ناشر: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ص134)
او اسلام را دارای گزارههای اثباتی و ایجابی در اخلاق میداند مانند عهد عتیق و آنچه از یونان و روم برای مسیحیت به ارث رسیده
با صرف نظر از اشتباهی که مترجم به او منتسب میسازد که آنچه به قرآن نسبت داده اساساً در قرآن نیست و روایت و حدیثی است از نبی اکرم(ص)* در هر صورت برایم جذابیت داشت اقرار یک کشیش مشهور مسیحی به برتری قرآن بر انجیل!
* شاید اشاره به یکی از این دو روایت: المناقب لابن شهرآشوب أَبُو ذَرٍّ عَنِ النَّبِیِّ ص «مَنِ اسْتَعْمَلَ غُلَاماً فِی عِصَابَةٍ فِیهَا مَنْ هُوَ أَرْضَى لِلَّهِ مِنْهُ فَقَدْ خَانَ اللَّهَ» (بحارالأنوار، ج23، ص75) و یروون عن النبیّ صلّى اللّه علیه و آله أنّه قال: «من تولّى شیئا من امور المسلمین فولّى رجلا شیئا من أمورهم و هو یعلم مکان رجل هو أعلم منه فقد خان اللّه و رسوله و المؤمنین» (التعجب من أغلاط العامة فی مسألة الإمامة، محمدبنعلی کراجکی، ص59 و الغدیر، ج8، ص291) ترجمه احمد آرام: «آن کس که خود را پیشواى مسلمانان قرار دهد، در صورتى که مىداند در میان آنان کسى برتر از او وجود دارد، به خدا و رسول خدا و به مسلمانان خیانت کرده است» (الحیاة، محمدرضا حکیمی، ص585) برچسبهای مرتبط با این نوشته: خواص 17 - کتاب 9 -
|