گفته بودم که مباحث اصول استاد حسینی(ره) را تمام کردهام بحث و مطالعه جزوات دو دوره را چند سال پیش
اما چند سال است که بحث و مطالعه مباحث اصول شهید صدر را آغاز کردهام جلد دوم «مباحثالاصول» هستم چند صباحی پیش مبحث جبر و اختیاری از ایشان دیدم جدید و تأملبرانگیز
سیدمحمدباقر هم چون آقامنیر تلاش کرده از شبهه علیّت رها شود او اما بالکل علیّت را نفی نکرده آن را مقیّد ساخته است
صدر در کتابی که به «استقراء» اختصاص داده به همین رابطه علیّت نیاز دارد، تا استقراء خود را برهانی نماید با چند مصادره و مبتنی بر نظریه احتمال او که نمیتواند علیّت را چون سیدمنیرالدین از بیخ و بُن برکند به فرمایش خود، حداقل به «احتمال رابطه علیّت» نیاز دارد تا تکرار صدفه نسبی را نامحتمل کند تا اطراف یک علم اجمالی را با علم اجمالی دیگر فانی نماید و یک طرف واحد متیقّن و قطعی بسازد و برای اولین بار در تاریخ بشر شاید بتواند از استقراء ناقص حکم یقینی درآورد!
اما صدر در برابر اختیار نمیتواند علیّت را همچنان حفظ کند او برای حل مشکل جبر و اختیار میگوید: ممکن بالذات برای خروج از عدم به وجود یعنی برگزیدن یکی از طرفین (وجود یا عدم) که نسبت به آنها ذاتاً متساوی است وجداناً (نه برهاناً چون برهان آن را دوری میداند) نیاز به یکی از دو چیز دارد: 1. وجوب بالغیر 2. سلطنت
بله، استاد صدر یک گزینه دیگر اضافه کرده است در کنار رابطه علیّت که بر اساس وجوب عمل میکند او میگوید اگر مدعی شویم: «إن الشیء ما لم یجب لم یوجد» منکر اختیار شدهایم چون اختیار هم در آن صورت «ما لم یجب لم یوجد» و اگر «یجب» که دیگر اختیار نیست و اگر «لم یوجد» پس نیست تا بنامیمش اختیار!
سلطنت چیست؟!
[هنوز ادامه دارد] برچسبهای مرتبط با این نوشته: آقامنیر 117 -
|