یکسالی میشود که با یکی از دوستان مباحثه فلسفهای داریم هدف فقط فهمیدن اندیشه فلسفی استاد حسینی (ره) نبود که درک کامل آن با تطبیق بر سایر مبانی فلسفی و عقل خودمان هم بود یعنی از هیچ گزارهای نگذشتیم مگر آنکه آن را اندیشه کنیم و بررسی نماییم و پس از تعقّل و ارزیابی بپذیریم از ریشهها شروع کردیم و از بنیادینترین مباحث آخرهای بحث بودیم که خبر همایش را شنیدم آخرین دستاورد بحث خود را جمع و جور کردیم و یک مقاله شد قصد داریم همه بحث را هم تدوین کنیم اگر شد یک کتاب که خیلی خوب است
اما از همایش آنقدر سخنران داشت این همایش و پنل و این حرفها که ارائه مقاله نکردند اصلاً هنوز هم نشنیدم که مقالات را ارائه نموده باشند بعضی دوستان اما مدام سراغ این مقاله را میگیرند گفتم بگذارم در وبلاگ شاید به درد کسی بخورد از رفقا از اینجا متن کامل مقاله را بردارید!
عنوان مقاله: «تحلیل چگونگی کاربست ارزشهای دینی در روششناسی علوم؛ مطالعه موردی اندیشههای استاد حسینی الهاشمی(ره) در فلسفه نظام ولایت» و اما چکیده مقاله: «استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی(ره) برای کاربست ارزشهای الهی در مبانی روششناسی علوم، تلاش نموده با مبنا قرار دادن «عقل متعبّد» بر اساس تبعیّت از روش انبیاء و تعریف آن به «تسلیم بودن عقل نسبت به دعوت انبیاء» در تولید روش، به «روش متعبّد» دست یابد. روش متعبّد نه تنها با لحاظ تقدّمِ «ارزشها» بر «شیوه تفکر» میتواند «حجیّت» خود را اثبات نماید که بهکارگیری آن در تولید علم به «حجیّت علم» نیز میانجامد. این مقاله درصدد است چگونگیِ دستیابی به «حجیّت» در علم را مبتنی بر حاکم شدن «ارزش» بر «روش»، بر اساس اعلام عجز و ناتوانی عقل و شروع بحث از «اصول انکارناپذیر؛ تغایر، تغییر و سنجش» تفسیر نماید و نشان دهد چگونه با لحاظ یک «مبدأ جبریِ» ناشی از «ادراکات تبعی» در «ظرفیت اولیه» و حاکم نمودن «عقل عملی» بر «عقل نظری» و به تبع آن حاکم شدن «جهت» بر «حرکت»، میتوان علاوه بر تحلیل «اختیار»، ملاک «حجیّت روش» را به تبع روش انبیاء الهی که «تسلیم به وحی» و سپس «تعجیز با آیات» بوده، با «حفظ جهت» در سه عنوان «تسلیم»، «بذل جُهد اجتماعی» و «استمرار تاریخی» تعریف نمود.»
امیدوارم گامی هر چند کوچک در تعالی اندیشه اسلامیمان باشد! برچسبهای مرتبط با این نوشته: آقامنیر 117 -
|