سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

در تجربه ها دانشی تازه است . [امام علی علیه السلام]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  حلقه میانی چیست؟ - فقه هوش مصنوعی - دبیرستان سرای ایرانی - ایده پرتقالی - فهرست فصوص و فتوحات - ما چند روح داریم؟ - 
ارتقای آرام + سه شنبه 101 خرداد 17 - 11:8 صبح

چقدر پخت آرام خوب است
و چقدر تند بد
چه جا می‌افتد غذا
همین که اجداد ما «گمج» داشتند
از جنس خاک



و اجداد دوستان ما «دیزی»
ظرف‌هایی از جنس سنگ



و نه فلز
نه رسانا
موادی کند
در عبور گرما
تا آرام بپزند

درباره آرام‌پز نوشتم
این‌جا
چه طبخی
چه طعم و مزّه‌ای

باز هم خراب شد
دکمه‌هایش
کلیدها جنس خوبی ندارند
عایق نیستند
به مقدار کافی

تا به حال دو سه باری عوض کرده
راکرها را
دکمه‌های قرمز روی آرام‌پز
این‌بار هم ذوب شده
خراب
از کار افتادند
هر دو تاشان

رفتم مغازه محل
مثل قبل
نداشت
عجیب بود
تمام کرده
خیر و برکت داشت این نداشتنش

پس اینترنت
جستجو
پیدا شد
ولی نه فقط راکر
بلکه
ترموسوئیچ هم یافتم
و ایده‌ای
جرفه‌ای
چه اتفاق جالبی می‌توانست بیافتد

پس مقداری ابزار خریدم



بعد از این‌که طرح‌هایی کشیدم



سخت نبود
مدار پیش‌فرض آرام‌پز این‌طور



من فقط چند ترموسوئیچ اضافه کردم
در درجه‌های مختلف
و چند کلید
به شکل زیر



خب باید سوراخ می‌کردم
آرام‌پز که جا نداشت
دیواره‌اش
برای هر کلید
هم کار سختی
هم یک مشکل
اگر باز هم ذوب شوند چه
و خراب؟

فهمیدم
بهتر است بیرون باشند
تمام کلیدها
اصلاً یک جعبه
جدا از بدنه اصلی
پس مدار را دو بخش کردم
بخشی در داخل آرام‌پز



و بخشی در بیرون
اتصال فقط با یک کانکتور
یک سوکت
یک فیش معمولی
چیزی که بشود وصل و قطع کرد



سیم‌های داخل آرام‌پز را روکش کردم
با وارنیش نسوز
و ترموسوئیچ‌ها را
در اتصال با کف آرام‌پز



و جعبه را طراحی
به شکلی که جذاب هم باشد



شد
کار کرد
چند کارکرد دارد حالا



دما را روی 40 درجه نگه می‌دارد
وقتی بخواهیم ماست بزنیم
یا مثلاً پنیر بسازیم
کافیست شیر داغ را داخل آرام‌پز خالی کنیم
و صبر
تا دما به 40 برسد
حالا مایه ماست را اضافه کنیم
دیگر پتو و گرمخانه نمی‌خواهد
خودش گرم نگه می‌دارد
پس این شد دستگاه «ماست‌ساز»

اما «گرم نگه دار»
این را خیلی از آرام‌پزهای جدید دارند
حتی پلوپزها
مال ِ ما نداشت
قدیمی‌ها ندارند
دما را بالاتر از 60 نگه می‌دارد
غذا نمی‌پزد
له نمی‌شود
ولی
تا مدتی گرم باقی می‌ماند
من روی 70 تنظیم کردم
شد دکمه دوم

یک دکمه «جوش» هم اضافه
چون کلیدهای اصلی را محدود کرده بودم
90 درجه و 100 درجه
این کلید همه را دور می‌زند
درست می‌شود مثل قبل
همان آرام‌پز قبلی
تا هر دمایی که بخواهد بالا رود
که البته معمولاً بیشتر از 13 یا 140 درجه نمی‌شود

یک لامپ گذاشتم برای برق
اگر دستگاه به برق متصل
یک فیوز هم که اگر اتصالی کرد
برای امنیت بیشتر
و دوباره یک لامپ
این برای چه؟
آمدیم و فیوز سوخت
این لامپ خاموش می‌شود
اطلاع‌رسانی

و راهنما هم نیاز داشت
پس این را نوشتم



و تمام
تمام
یک بار فعلاً استفاده کردیم
سیرابی در آرام‌پز پختیم
با جگر سفید
به سبک مرسوم در کله‌پزی‌ها
عالی
باقی را هم باید تست کنیم

و چقدر خوب
چقدر لذّت‌بخش
وقتی خودت چیزی می‌سازی
وقتی فرزندانت می‌بینند
افتخار می‌کنند که عضو این خانواده‌اند
خانواده‌ای که تولید می‌کند
فقط مصرف‌کننده نیست
مصرف‌کننده صرف بودن کسالت‌بار است
ذلّت‌آور
وابستگی
خیلی خوب است وقتی خودمان می‌سازیم
آن‌چه برای زندگی نیازمان است!

قال ذو النّورین (ع): «لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً» (نهج‌البلاغه، ح70)
همیشه جاهل را یا افراط گر مى بینى و یا تفریط کار (ترجمه مکارم)

پ.ن.
تست شد
یک ماه تقریباً
نیاز به اصلاح
دمای آن‌چه در دیگ آرام‌پز است متفاوت
30 درجه
کمتر از دمای المنت
پس ترموسوئیچ 40 درجه کلاً بیکار شد
70 را وصل کردم برای 40
100 را هم برای 70
یعنی
وقتی بخواهیم دمای غذا 70 باشد، ترموسوئیچ 100 درجه فعال می‌شود
برای 40 هم ترموسوئیچ 70

یک مشکل دیگر هم داشتم
لامپ‌ها نباید با المنت‌ها «سری» شوند
توان را مصرف می‌کنند
المنت کمتر گرم می‌شود
آن‌ها را «موازی» کردم

یک لامپ هم اضافه کردم
کنار ترموسوئیچ‌ها
که بدانیم روشن هستند یا خاموش
قطع و وصل المنت را نشان می‌دهد

کلاً ترموسوئیچ 90 را هم بی‌خیال شدم
دیدم به کار نمی‌آید
پس دکمه «جوش» هم بلااستفاده شد

یک‌بار با آن ماست زدم
خیلی ساده و راحت
درست کار کرد
با این روش جدید در اتصال مدار

در نهایت این:

[تصویر بزرگ مدار نهایی]


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: ساخت 12 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

سه شنبه 102 اسفند 29

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
ارتقای آرام - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

X