سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

بدترینِ برادران، کسی است که برایش به رنج افتند. [امام علی علیه السلام]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
شجره نامه + جمعه 99 آذر 7 - 1:32 صبح

توجهم جلب شده بود
خیلی سال پیش که دیدم
شاید بیست سال پیش مثلاً
بیشتر هم در بین یهود
آن‌هایی که بیشتر به هویت نژادی خود اهمیت می‌دهند

خانواده هویت می‌دهد
خاندان اصالت
انسانی که وابستگی نداشته باشد
احساس همبستگی نکند
گویا آواره
به هر سمت و جهتی
زود الینه می‌شود
از خود بیگانه یعنی
خود را می‌بازد
وقتی با تفکرهای غرب و شرق روبه‌رو

سال‌ها پیش قصد داشتم
نوشتن یک ابزار ایرانی
نرم‌افزاری برای تولید شجره‌نامه خانوادگی
فرصت اما نشد
اولویت اول نبود

چندی پیش یافتم
شاید بشود گفت نخستین
خیلی عالی هم
shajaresaz.ir
زحمت زیادی کشیده شده

دست به کار شدم و تمام خاندان خود را ثبت کردم
درختواره‌ای ساختم
از پدر پدربزرگم که می‌شناختم
با تمام شاخ و برگ‌ها
اطلاعاتی که پدرم در اختیارم گذاشت خیلی
به عنوان آخرین فرزند در قید حیات از سیداسحاق

سیداسحاق که نام او را در شناسنامه «اسحق» نوشته‌اند، نخستین فردی‌ست که شهرت «مُوَشَّح» را برای خود و همسر دومش برگزید؛ «ام البنین موشّح». پسرش از خود او نقل می‌کند که پدر با قیام میرزا کوچک‌خان جنگلی همراه بوده و پس از سقوط حکومت میرزا پنهان شده و سلاح خود را به دریا افکنده. هنگامی که گرفتن سجلّ در عصر رضاخان اجباری می‌شود، موقع مراجعه به دفتر ثبت احوال، ادیبی به او پیشنهاد می‌کند به حسب قد بلند و وجناتی که به سرداران شباهت دارد، شهرت «موشّح» را برگزیند که به جهت زینتی که حمایل به قامت سرداران می‌داد، آن‌ها را موشّح صدا می‌کردند؛ حمایل شال پهن و پُرزینتی بود که به قبضه شمشیر متصل شده و از سر شانه می‌گذشت. برادر اسحاق نام فامیلی «ساحلی» را برای خود انتخاب کرد و موشّح منحصر ماند در نسل سیداسحاق.



از طرف پدر
و از طرف مادر

نسبت‌های فامیلی آثار فقهی فراوان دارد
علاوه بر آثار عرفی
علاوه بر اثر هویّت‌بخشی
استحکام در اخلاق و رفتار و منش
ارث و محرمیت
رضاع هم حتی
پس مهم
توصیه می‌کنم استفاده کنند
آنانی‌که به نسل‌های پس از خود اهمیت می‌دهند
به فرزندان و فرزندان ِ فرزندان و هلمّ جرّا

قال لِسانُ الصّدق (ع): «ثُمَّ جَمَعَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَزْنِ الْأَرْضِ وَ سَهْلِهَا وَ عَذْبِهَا وَ سَبَخِهَا تُرْبَةً سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّى خَلَصَتْ وَ لَاطَهَا بِالْبِلَّةِ حَتَّى لَزَبَتْ، فَجَبَلَ مِنْهَا صُورَةً ذَاتَ أَحْنَاءٍ وَ وُصُولٍ وَ أَعْضَاءٍ وَ فُصُولٍ أَجْمَدَهَا حَتَّى اسْتَمْسَکَتْ وَ أَصْلَدَهَا حَتَّى صَلْصَلَتْ لِوَقْتٍ مَعْدُودٍ وَ أَمَدٍ [أَجَلٍ] مَعْلُومٍ، ثُمَّ نَفَخَ فِیهَا مِنْ رُوحِهِ [فَتَمَثَّلَتْ] فَمَثُلَتْ إِنْسَاناً ذَا أَذْهَانٍ یجِیلُهَا وَ فِکَرٍ یتَصَرَّفُ بِهَا وَ جَوَارِحَ یخْتَدِمُهَا وَ أَدَوَاتٍ یقَلِّبُهَا وَ مَعْرِفَةٍ یفْرُقُ بِهَا بَینَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ الْأَذْوَاقِ وَ الْمَشَامِّ وَ الْأَلْوَانِ وَ الْأَجْنَاسِ مَعْجُوناً بِطِینَةِ الْأَلْوَانِ الْمُخْتَلِفَةِ وَ الْأَشْبَاهِ الْمُؤْتَلِفَةِ وَ الْأَضْدَادِ الْمُتَعَادِیةِ وَ الْأَخْلَاطِ الْمُتَبَاینَةِ مِنَ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ وَ الْبَلَّةِ وَ الْجُمُودِ» (نهج‌البلاغه، خ1)
سپس خداوند سبحان، مقدارى خاک از قسمتهاى سخت و نرم زمین و بخشهاى شیرین و شوره زار گردآورد و آب بر آن افزود و آن را با رطوبت آمیخت تا به صورت موجودى چسبناک درآمد و از آن صورتى آفرید که داراى خمیدگیها و پیوندها و اعضا و مفاصل بود. سپس آن را سفت و جامد کرد تا خود را نگهدارد و صاف و محکم و خشک ساخت و این حال تا وقت معین و سرانجام معلومى ادامه یافت. سپس از روح خود در او دمید و به صورت انسانى درآمد داراى نیروهاى عقلانى که او را در جهات مختلف به حرکت وا مى دارد و فکرى که به وسیله آن (در موجودات مختلف) تصرّف مى نماید و اعضایى که آنها را به خدمت مى گیرد و ابزارى که براى انجام مقاصدش آنها را زیر و رو مى کند و شناختى که به وسیله آن حق را از باطل جدا مى سازد و طعمهاى مختلف و بوهاى گوناگون و رنگها و اجناس مختلف را از یکدیگر باز مى شناسد، این در حالى است که او را معجونى از رنگ هاى مختلف و ترکیبى از اشیاى همسان و نیروهاى متضاد و اخلاط مختلف از حرارت و برودت و رطوبت و خشکى قرار داد. (ترجمه مکارم)


پ.ن.
اما آن‌هایی که از بستگان هستند
درون خاندان
اگر اطلاعات بیشتری دارند
می‌توانند در شجره‌ساز عضو شوند
نام کاربری خود را ارسال کنند
دسترسی به آن‌ها داده شود
بخش مربوط به خود را ویرایش کنند
اصلاح و تکمیل!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: خانواده 57 -
<< مطلب بعدی: فلسفه حجاب
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

یکشنبه 103 آذر 4

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
شجره نامه - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X