سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

[ و فرمود : ] بهترین کارها آن بود که به ناخواه خود را بدان وادارى . [نهج البلاغه]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
مسأله شناخت 43 + یکشنبه 100 خرداد 9 - 5:0 صبح

بنده در راستایی که شما فرمودید سعی می کنم ابتدا طرح مسئله کنم و سپس فرضیه را واضح تر بنویسم تا در مرحله ی بعد به راهنمایی شما به آزمون آن بپردازم.

طرح مسئله:

در مورد آیه ی "نَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ" بحث های زیادی میان علما شده است. بحث ها روی این شده است که مقصود از بیان هر چیزی واقعا چیست؟ آیا تمام جزئیات علوم مختلف مثل اقتصاد، زیست شناسی، فیزیک و ... نیز شامل می شود یا خیر.

ولی به نظر بنده حدیث زیر به صراحت منظور این آیه را می رساند.

امام صادق (ع) می فرمایند:

"إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِی اَلْقُرْآنِ تِبْیَانَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى وَ اَللَّهِ مَا تَرَکَ اَللَّهُ شَیْئاً یَحْتَاجُ إِلَیْهِ اَلْعِبَادُ حَتَّى لاَ یَسْتَطِیعَ عَبْدٌ یَقُولُ لَوْ کَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِی اَلْقُرْآنِ إِلاَّ وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اَللَّهُ فِیهِ ."

حال مسئله این است که قرآن چگونه حاوی تمامی علوم است؟ برای مثال آیا جزئیات دقیق یک نظام اقتصادی اسلامی نیز در قرآن آمده است؟ چگونه؟

فرضیه: قرآن کریم در هر واقعیتی از عالم، ظهور و جلوه ای دارد.

برای مثال اگر جمهوری اسلامی ایران را یک واقعیت در نظر بگیریم. کل قرآن کریم یک انعکاسی دارد بر این واقعیت. تک تک آیات و احکام و حتی انبیایی که در قرآن آمده است یک نظیر و انعکاسی پیدا می کند بر این واقعیت که جمهوری اسلامی ایران است.

مثلا ممکن است امام خمینی را انعکاسی از نوح نبی در جمهوری اسلامی بدانیم که کشتی انقلاب را به مقصد رساند. از آنجا که پس از رحلت امام خمینی، حجت خداوند در جمهوری اسلامی ایران، امام خامنه ای هستند، داستان انبیای پس از نوح برای امام خامنه ای در حال تکرار شدن است. ولی آنچه مهم است اینکه معنای ظاهری آیات را به وقایع تاریخ جمهوری اسلامی تطبیق ندهیم. اینکه چگونه این کار کنیم را انشالله بحث خواهیم کرد.

حال اگر نظام اقتصادی اسلامی را یک واقعیت در نظر بگیریم. این نظام اقتصادی نیز نیاز به یک نوح دارد که کشتی انقلاب اقتصادی را به مقصد برساند.

داخل این فرضیه  نیز دوباره یک مسئله مطرح می شود:

طرح مسئله: چگونه قرآن را در هر واقعیتی انعکاس دهیم و  آیات قرآن را بر اجزا و ویژگی ها  و ساختار آن واقعیت تطبیق دهیم؟ این کار به چه روشی صورت می گیرد؟

 برای پاسخ به این مسئله باید ساده سازی کنیم.

طیق حدیثی از پیامبر سوره ی حمد با تمام قرآن برابر شمرده شده است. بنابرین در مقام ساده سازی به جای تطبیق و انعکاس تمام قرآن بر واقعیات مختلف، سوره ی حمد را انعکاس دهیم.

اکنون می خواهیم انعکاسی از سوره ی حمد را بر یک واقعیتی مثل خانواده نشان دهیم.

در واقع چنین چیزی که در زیر توضیح می دهم بیان فرضیه است که از شما سوالم این است که آزمودن این فرضیه چگونه است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین

 ظهور و جلوه ی رب در خانواده را نظیر پدر در نظر بگیرید. العالمین را نظیر اتاق های خانه کنید.

هر اتاقی فرشی دارد و سقفی.   

طبق آیه ی " وجعلنا الارض فراشا"

بنابرین در هر اتاقی، انعکاس زمین می شود همان فرش اتاق.

و طبق آیه ی " جعلنا السماء سقفا محفوظا"

آسمان را نظیر سقف اتاق کنید.

و چراغ های اتاق را نظیر ستارگان کنید که طبق آیه ی قرآن به مصابیح تشبیه شده است.

 الرحمن الرحیم

پدر نسبت به فرزندان و همسر خویش هم رحیم و هم رحمن است. رحیم به طور خاص نسبت به همسر و فرزندان خوبش است ولی رحمن به طور عام نسبت به تمامی فرزندان و همسرش دارد.

مالک یوم الدین

در نظر بگیرید که پدر صبح که می خواهد از خانه بیرون رود فرزندان و همسرش را در هال جمع کند و به همه ی فرزندان بگوید که من که نیستم به حرف مادرتان گوش دهیم و ...

بعد زمانی که پدر می رود مادر نقش جانشین و حجت پدر در خانه را دارد تا بعد از ظهر که پدر بر می گردد روز دین یا قیامت برای فرزندان است. فرزندان خوب مورد رحمت پدر واقع می شوند و فرزندان بد مورد تنبیه و یا مواخذه و نکوهش قرار می گیرند.

ایاک نعبد و ایاک نستعین

اهدنا الصراط المستقیم.

صراط الذین انعمت علیم

غیر المغضوب علیهم

و لا الضالین.

در خانواده مصداق صراط الذین انعمت علیم  می شود مادر و فرزندان خوب و مصداق  غیر المغضوب علیهم  و لا الضالین  می شود فرزندان بد

با تشکر

در پناه خدا


آزمون بدون اندازه‌گیری میسور نیست
و اندازه‌گیری
نیاز به عدد
به مقدار
به ارزش
به توصیف کمّی

مثال:
می‌خواهیم پلو بپزیم
که خوردنی باشد
خوشمزه و مطلوب
تمام ورودی‌ها
متغیّرها اصطلاحاً
فهرست می‌کنیم
برنج
آب
نمک
گرما

اگر چه چهار ورودی داریم
اما
عدد ندارند
پس
اول توصیف کیفی می‌کنیم:
برنج باید با کیفیت و خوب باشد
عطر خوبی داشته باشد
از شالیزار خوبی آمده باشد
آب خالص باشد
املاح تلخ کننده نداشته باشد
نمک هم تصفیه شده
گرما هم به اندازه کافی

این‌ها توصیف کیفی‌ست
هنوز عددی در کار نیست
پس
آزمایش و آزمونی هم ممکن نیست
حالا
می‌خواهیم کمّی کنیم

برنج طارم
عطر آن از فاصله دو سانتی‌متری قابل استشمام باشد
اندازه دانه‌های آن هشت میلی‌متر
چگالی آن 1.5 برابر چگالی آب خالص
به مقدار یک کیلوگرم

آب با ضریب املاح 70
به مقدار یک و نیم کیلوگرم

نمک دارای خلوص 80 درصد
به مقدار 10 گرم

گرمای 120 درجه سانتی‌گراد
به مدّت ده دقیقه
سپس
گرمای 90 درجه سانتی‌گراد
به مدّت 20 دقیقه

دقت فرمودید
ما واحد تأسیس می‌کنیم
می‌سازیم
واحد زمان
واحد وزن
واحد حجم
واحد دما
واحدهایی هم پدید می‌آیند
مانند واحد جرم حجمی
واحدهایی ترکیبی
تا
بتوانیم کمّی کنیم
تا
بتوانیم اندازه‌گیری کنیم
تا
بتوانیم آزمون نماییم

اکنون اگر بخواهیم مثلاً ظهور و جلوه پدر در خانه را اندازه بگیریم
واحد نیاز داریم
اول باید توصیف کیفی کنیم:
بیشترین محبّت در رسیدگی
جدیّت و استحکام و قدرت در مدیریت

حالا باید
برای هر وصفی که گفتیم
واحد تأسیس کنیم
مثلاً:
این پدر دارای 20 «مدز» رحیمیّت است
یعنی
20 بار محبّت در واحد زمان
هر محبّت هم شاخص دارد
این‌که مثلاً به فرزند خود یکی از کلمه‌های زیر را به کار ببرد:
عزیزم، گلم، فرزندم، دلبندم، پسرکم، دخترکم

به این کار می‌گویند کمّی‌سازی
همه فیزیک‌دان‌ها این کار را کرده‌اند
وقتی نیرو را می‌آزمود
«نیوتن» را واحد نیرو قرار داد
یا «ژول» را
یا «وات» را
اسم‌های خودشان را گذاشتند
یا دیگران برایشان
در هر صورت
هر دانشمندی وقتی به مرحله آزمون رسید
واحدهایی تأسیس کرد
یکی «سلسیوس»
دیگری «فارنهایت»

واحدها را ما می‌سازیم
تا
بتوانیم اندازه‌گیری کنیم
پس
واحدها اعتباری هستند
اما
اندازه‌گیری‌ها واقعی
نسبت‌های میان واحدها هم واقعی
یعنی
وقتی محبّت پدر دو برابر شود
این دو برابری یک امر واقعی‌ست
ربطی به نوع واحد ندارد
چه واحد آن «مدز» باشد
چه واحد دیگری در جای دیگری تأسیس شده باشد
دو برابری دو برابری‌ست
نسبت‌ها واقعی هستند
پس
نتیجه آزمون هم واقعی‌ست
مثلاً:
وقتی محبت پدر از یک مدز به دو مدز افزایش می‌یابد
رفتار خوب فرزند از 7 رخ به 9.5 رخ افزایش می‌یابد
(رخ > واحد رفتار خوب)

این روش آزمون است
برای همه علوم
حتی علوم انسانی
درست مانند فیزیک
در فیزیک ابتدا توصیف کیفی کردند:
زمین جاذبه دارد
یعنی اشیاء را به سمت خود می‌کشد
بعد واحد ساختند
وزن بر اساس گرم
سپس
اندازه‌گیری کردند
آن‌وقت معادله نیوتن برای جاذبه به دست آمد
یعنی
یک نسبت میان جرم، فاصله و نیرو
یا همان وزن

1. توصیف کیفی
2. توصیف کمّی
    2/1. واحدسازی
    2/2. اندازه‌گیری
    2/3. مقایسه
3. یافتن معادله

با این روش است که فرضیه‌ها ثابت یا ردّ می‌شوند

یاعلی


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: مباحثه 267 -
<< مطلب بعدی: فلسفه حجاب
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

یکشنبه 103 آذر 4

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
مسأله شناخت 43 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X