سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

آنکه با کسی که از مدارایش ناگزیر است مدارا نمی کند، حکیم نیست . [امام علی علیه السلام]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
مسأله شناخت 16 + یکشنبه 99 آذر 2 - 5:0 صبح

وقتی که الف آمد و ج نیامد
به دلیلی
یعنی شرایط به گونه‌ای تغییر کرد
که معیّت الف و ج در شرایطی خاص به هم خورد
آن‌روز
علم تکامل می‌یابد
زیرا
آزمون‌ها به دنبال ج می‌گردد
و
متوجه می‌شویم که چیزی غیر از الف هست که گاهی با الف هست و گاهی نیست
شرایط را می‌سنجیم
پیدایش می‌کنیم
وقتی بفهمیم در چه شرایط همراه الف می‌شود

نکته  ظریفی بود. ولی در موارد زیادی چنین کاری نمی توان کرد. مثلا اینشتن می گوید که خمیدگی فضا-زمان عامل شتاب است و معادله اش را هم می نویسد. ما می خواهیم این گزاره را مورد آزمون قرار دهیم در شرایط مختلف بسنجیم تا شاید بفهمیم که چیزی غیر از خمیدگی است که گاهی با آن هست و در شرایطی همراه آن نیست.
ولی نمی توانیم!! زیرا میزان خمیدگی حول یک جسم در حال سقوط آنقدر ناچیز است که با دقیق ترین ابزارهای اندازه گیری نیز نمی توان آن را اندازه گرفت. شاید تا قرنها بعد هم نتوان این کار را کرد. خب چه کنیم؟ دست روی دست بگذاریم؟ و صبر کنیم؟
اگر داخل گوگل به انگلیسی بدیل های نسبیت عام را جستجو نمایید مقالات زیادی خواهیم یافت. در ویکی پدیا آنطور که میبینیم حتی معروف ترین بدیل ها نیز زیادند:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alternatives_to_general_relativity

در مورد مکانیک کوانتومی نیز بدیل ها زیادند. گرانش کوانتومی نیز همین گونه.
غالب این بدیل ها در سطح مشاهدات آزمایشگاهی با دقت کنونی معادلند. این ها نشان می دهد مسیر علم به روشی که شما می فرمایید با شکست رو به رو شده است.
پاسخی که به نظرم می رسد این است: ما در علوم تجربی مشاهده و آزمایش زیاد کرده ایم اکنون وقت عمیق شدن است. باید روی مفاهیم و این مشاهدات عمیقا فکر کرد تا به طور منطقی از میان بدیل ها یک نظریه سربلند بیرون آید.


آیا می توانید بفرمایید که در مسئله ی برخورد دو جسم که با آزمایش در می یابیم دو کمیت به نام های انرژی جنبشی کل و تکانه کل ثابت(پایسته) هستند. چگونه با عقل سنجشی از روی مشاهدات می توان چنین نتیجه ای گرفت؟  تا مفهوم سنجشی بودن عقل را در این باب بهتر بفهمم.



متغیّری که
در شرایط امروز
با امکانات ما
با آن‌چه که بر آن قدرت داریم
قابل کنترل نیستند
قابل بررسی و ارزیابی
قابل آزمون و مشاهده
متغیّرهایی که
پیوسته ثابت هستند
در طول مدّت آزمون
در طول مدّت زندگی علمی بشر
تا امروز
چنین متغیّرهایی
شناخت آن‌ها
چه تأثیری در زندگی بشر دارد؟
چه کارآمدی‌ای دارد؟

مثلاً خمیدگی فضا و زمان
آیا بشر به مرحله‌ای رسیده است که احتیاج به سفرهای سریع فضایی دارد؟
جابه‌جایی در فضای بی‌کران؟

معادلاتی که
بدیل‌ هم هستند
و
در شرایط امروز ما
نتیجه یکسانی می‌دهند
سؤال این است
تفاوت آن‌ها چه تفاوتی در کارآمدی علم ایجاد می‌کند؟

مثلاً هندسه اقلیدسی
با لباچوفسکی
وقتی اندازه‌ها آن‌قدر کوچک باشند که خمیدگی قابل صرف نظر باشد
این علم
به چه کار می‌آید
این تفاوت
چرا باید راه سخت‌تر را برویم؟

مثلاً محیط و مساحت دایره
چیزی دم دستی
کدام مهندس و معماری
عدد پی را تا ده رفم پس از اعشار محاسبه می‌کند؟
وقتی خانه دو طبقه بسازد
تا یک رقم اعشار
برج صد طبقه
برج میلاد مثلاً
دایره بالای آن را که خواستند بسازند
تا چند رقم اعشار پی را در محاسبه به کار بردند؟
دو رقم بیشتر؟

ببینید
همان‌طور که عرض کردم
پیش از این
ما
به دنبال علم برای علم نیستیم
که امروز فیزیک نظری هست
رقابت است
شهرت است
مقالات علمی است و رتبه‌بندی
می‌خواهد گرید بگیرد و گرنت
امتیاز علمی
این بحث دیگری‌ست

[ادامه دارد...]


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
<< مطلب بعدی: فلسفه حجاب
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

چهارشنبه 103 آذر 28

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
مسأله شناخت 16 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X