سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

خداوند، سکوت را در سه جا دوست دارد :به هنگام خوانده شدن قرآن، به هنگام پیش رفتن به سوی دشمن، و به هنگام تشییع جنازه . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  حلقه میانی چیست؟ - فقه هوش مصنوعی - دبیرستان سرای ایرانی - ایده پرتقالی - فهرست فصوص و فتوحات - ما چند روح داریم؟ - 
مسیر مرجعیّت و بحران‏های پیش رو 1 + چهارشنبه 98 شهریور 13 - 3:0 عصر

مختصّات مرجع تقلید
مجتهد هنگامی مورد مراجعه مردم قرار می‏گیرد که 1 مردم‏دار باشد. با مردم ارتباط داشته و با آن‏ها زندگی کند. به هر مناسبتی درب خانه‏اش را بگشاید و روضه و مراسمی برگزار نماید. مردم بیایند و بروند و مشکلات‏شان حل شود. البته که قطعاً اگر واجد 2 علم و 3 تقوا نباشد، محل مراجعه مردم اساساً قرار نمی‏گیرد.
فراتر از این سه ویژگی، مردم توقع دارند که مرجع تقلیدشان 4 بینش سیاسی و بصیرت هم داشته باشد. امروز این انتظار پررنگ‏تر شده است. در دنیایی که پیچیدگی‏های مسائل اجتماعی و سیاسی فراوان‏تر شده. امروز دیگر مردم نمی‏پذیرند مرجع تقلید اشتباهات ساده و پیش پا افتاده انجام دهد و نظام اجتماعی را به مخاطره بیافکند. مانند: ملاقات با افرادی که منفوریّت اجتماعی دارند و مشروعیت بخشیدن به آن‏ها در این قبیل ارتباطات.



مکانیزم رسیدن به مقام مرجعیّت
گذشته‏های حوزه علمیه، تاریخی از دستگاه فقاهت که امروز وارث آن هستیم، روش‏هایی را پدید آورده تا شاخص‏های مشهورِ مرجعیّت را بنمایاند.
همیشه تعداد زیاد شاگردان، نشانی از علمیّت مجتهد بوده است. مردم از مشاهده جمعیتی که در درس وی حاضر می‏شدند، پی به اعلمیّت می‏بردند. با این پیش‏فرض، کبرای استدلال که: این طلاب، اهل علم و سوادند و بی‏دلیل در جلسه درس حاضر نمی‏گردند. اگر اعلم نبود، پراکنده می‏شدند و وقت خود را هدر نمی‏کردند.
مردم به منبری‏های خود اعتماد داشتند. آن‏هایی که در کنارشان زندگی می‏کردند و شریعت اسلام و اخلاق اسلامی را آموزش می‏دادند. مردم رفتارهای اخلاقی منبری‏ها و مبلّغین بزرگ را می‏دیدند و به تقوایشان ایمان می‏آوردند. کلام آن‏ها اکنون برای مردم حجّت می‏شد که وقتی روی تقوای یک مرجع تقلید قسم می‏خورند، قطعاً آن عالم دارای ملکه تقوا نیز هست. نقش پررنگ مبلّغین در به مرجعیّت رساندن یک مجتهد، با تعریف داستان‏هایی واقعی و کراماتی از زندگی آن بزرگ به کمال می‏رسید. آن‏چه خود در دوره تحصیل از وی دیده یا شنیده بودند.
فراتر از همه، در برهه‏هایی از زمان، شاگردان مرجعی که از دنیا رفته بود، گرد هم آمده، مرجع بعد را از میان خود برمی‏گزیدند، فردی که همه قرار می‏گذاشتند مردم را به وی دلالت کنند، تا وحدت را حفظ کنند. مرجع واحد بی‏تردید مقتدرتر می‏بود.

کارکردهای مرجعیّت
نهاد مرجعیّت، به عنوان سازوکاری متشکّل از مرجع، بیت و شاگردان وی، در طول قرون متمادی، چهار کارویژه عمده را بر عهده داشته است:
1. صیانت از کیان مسلمین در برابر کفار و مشرکین
2. حفظ میراث اندیشه‏ای مکتب شیعه در برابر تهاجم شبهات و تحریفات و ارتقاء آن میراث
3. ترویج باورهای شیعی در جامعه اسلامی با اتکاء بر سنّت‏های اسلامی و رفتارهای دینی
4. رفع مشکلات دنیوی و روزمره مردم مبتنی بر اعتماد عمومی و اموال در اختیار فقیه
این کارکردها در دستگاهی صورت می‏پذیرد که متشکّل از عناصر متعدّدی‏ست که با ترتیب خاصّی و بر اساس توالی مشخّصی با بدنه جامعه ارتباط دارند:



[ادامه دارد...]


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

سه شنبه 102 اسفند 29

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
مسیر مرجعیّت و بحران‏های پیش رو 1 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

X