سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

[ و شنید مردى دنیا را نکوهش مى‏کند فرمود : ] اى نکوهنده جهان ، فریفته به نیرنگ آن ، به ژاژهایش دلباخته و به نکوهشش پرداخته . فریفته دنیایى و سرزنشش مى‏نمایى ؟ تو بر دنیا دعوى گناه دارى ، یا دنیا باید بر تو دعوى کند که گنهکارى ؟ دنیا کى سرگشته‏ات ساخت و چسان به دام فریبت انداخت ؟ با خفتنگاههاى پدرانت که پوسیدند ؟ یا با خوابگاههاى مادرانت که در خاک آرمیدند ؟ چند کس را با پنجه‏هایت تیمار داشتى ؟ و چند بیمار را با دستهایت در بستر گذاشتى ؟ بهبود آنان را خواهان بودى ، و دردشان را به پزشکان مى‏نمودى . بامدادان ، که دارویت آنان را بهبودى نداد ، و گریه‏ات آنان را سودى . بیمت آنان را فایدتى نبخشید ، و آنچه خواهانش بودى به تو نرسید ، و نه به نیرویت بیمارى از آنان دور گردید . دنیا از او برایت نمونه‏اى پرداخت ، و از هلاکتجاى وى نمودارى ساخت . دنیا خانه راستى است براى کسى که آن را راستگو انگاشت ، و خانه تندرستى است آن را که شناختش و باور داشت ، و خانه بى نیازى است براى کسى که از آن توشه اندوخت ، و خانه پند است براى آن که از آن پند آموخت . مسجد محبان خداست ، و نمازگاه فرشتگان او ، و فرود آمد نگاه وحى خدا و تجارتجاى دوستان او . در آن آمرزش خدا را به دست آوردند و در آنجا بهشت را سود بردند . چه کسى دنیا را نکوهد حالى که بانگ برداشته است که جدا شدنى است ، و فریاد کرده است که ناماندنى است ، گفته است که خود خواهد مرد و از مردمش کسى جان به درنخواهد برد . با محنت خود از محنت براى آنان نمونه ساخت ، و با شادمانى‏اش آنان را به شوق شادمانى انداخت . شامگاه به سلامت گذشت و بامداد با مصیبتى جانگداز برگشت ، تا مشتاق گرداند و بترساند ، و بیم دهد و بپرهیزاند . پس مردمى در بامداد پشیمانى بد گوى او بودند و مردمى روز رستاخیز او را ستودند . دنیا به یادشان آورد ، و یادآور شدند . با آنان سخن گفت و گفته او را راست داشتند . و پندشان داد ، و از پند او بهره برداشتند . [نهج البلاغه]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
یک میلیون نحله + چهارشنبه 89 دی 1 - 8:22 عصر

خندید: «قاضی رأی داده که یک میلیون تومان هدیه بپردازم»
پرسیدم و رأی را نشانم داد:

مهریه را چون نداشت
و برای دادگاه محرز شد که درآمد ثابت او چقدر است
هر سه ماه یک سکه قسط بستند
زوجه هم از 14 آذر 1388 که رفته است
شکایت‌های فراوان کرده
جهیزیه را برده
مهریه را اجرا گذاشته
یک ماه پیش هم که حضانت را
ناگهان 8 مهرماه 1389 در دادگاه اعلام کرده حاضر است برگردد
- چرا برنگشت؟
چه نگاه عاقل اندر سفیهی:
«ده ماه رفته، این همه بی‌آبرویی راه انداخته، حالا همین‌طور برگردد؟!
بعدش چه می‌شود؟ نمی‌شود رویه جاری؟»
شرط کرده بود
یک برگه کاغذ بنویسد
که به دروغ‌های گفته شده اعتراف نماید
در پرونده‌های دادگاه ثبت شود
- چرا برنگشت؟
«می‌گفت بدون قید و شرط باز می‌گردم»
در تمام آن ده ماه، یازده شرط برای بازگشت داشت زوجه
که ذکر شروط در نوشته دیگری آمده
حالا به یک شرط رضا نمی‌دهد از سوی زوج!

مهریه را بگو ماهی 120 تومان
نفقه زوجه تا سه ماه بعد از طلاق
حساب کن با سه ماه گذشته و یک ماه هم تا طلاق روی هم 700 تومان
نفقه فرزندان هم که تا هفت سالگی ماهی 120 تومان فعلاً
یک میلیون تومان هم نحله...!

این «نحله» دیگر چیست؟
گفتم: مصوّب مجمع تشخیص مصلحت نظام است
سال 1371 یک ماده واحده تصویب کرده
که تبصره 6 آن می‌گوید:
«پس ا ز طلاق در صورت درخواست زوجه مبنی بر مطالبه حق‌الزحمه کارهایی که شرعاً بعهده وی نبوده است ، دادگاه بدوا از طریق تصالح نسبت به تامین خواسته زوجه اقدام مینماید . و در صورت عدم امکان تصالح ، چنانچه ضمن عقد یا عقد خارج لازم ، درخصوص امور مالی ، شرطی شده باشد طبق آن عمل می شود ،در غیر این صورت ، هر گا ه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد ، و نیز تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد، به ترتیب زیر عمل می شود: الف- چنانچه زوجه کارهایی راکه شرعا بعهده وی نبوده ، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد، و برای دادگاه نیز ثابت شود ، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و بپرداخت آن حکم می نماید. ب- در غیر مورد بند (( الف )) با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهاییکه زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج ،دادگاه مبلغی را از باب بخشش (نحله ) برای زوجه تعیین می نماید.»
اما این نحله از کجا آمده است؟
این آیه از قرآن را دیده‌ای: «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً» (نساء:4)
العین نحله را لغتاً هبه و هدیه معنا می‌کند و...
«نحل: واحدة النحل: نحلة. و النحل: إعطاؤک إنسانا شیئا بلا [استعاضة]. و نحل المرأة: مهرها ، و یقال: أعطیتها مهرها نحلة إذا لم ترد عوضا.» (کتاب العین، ج‏3، ص: 231)
و البته آن‌جایی که درباره زن استعمال شود، همان مهریه است.
مجمع‌البحرین هم همین را گفته است:
«(نحل) قوله تعالى وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً أی هبة یعنی أن المهور هبة من الله تعالى للنساء، و فریضة علیکم یقال نحله أی أعطاه و وهبه من طیب نفس بلا توقع عوض.» (مجمع البحرین، ج‏5، ص: 479)

این از لغت. حدیث و فقه را هم مرور کنی اگر
آن‌هایی که این واژه را استعمال کرده‌اند
همان معنای «مهریه» را اراده نموده‌اند.
شیخ طوسی أعلی الله تعالی مقامه الشریف
مراد از نحله را همان مهریه بیان نموده
هم در «استبصار» و هم در «تهذیب»
(الاستبصار فیما اختلف من الأخبار، ج‏3، ص: 342 - تهذیب الأحکام، ج‏7، ص: 358)
در بعضی کتب فقهی نیز همین مطلب درج شده.

«پس چرا نحله را مستقل از مهریه محاسبه کرده‌اند؟»
برادر من!
برو خدا را شکر کن که اجرت‌المثل ثابت نشد
برای اجرت‌المثل
زوجه باید اثبات نماید که قصدش از کار کردن در منزل زوجه
گرفتن دستمزد بوده
حرفش درست بود و استدلالش منطقی:
«آخه اگر من داشتم
که همان مهریه را می‌دادم
همه‌اش را نه
همان یک میلیون تومانش را
مهریه که تقسیط شده، حالا نحله را چه کنم؟»

خندیدم به نگاه ناباورانه‌اش :)
- برو خدا را شکر کن
رئیس قوه قضاییه وقت ببین چه دستور تند و تیزی به دادگاه‌ها داده است
قاضی تقصیری ندارد که
«رؤسای محترم دادگستری استان‌های سراسرکشور
از آنجا که تقویت بنیان خانواده و رعایت حقوق بانوان همواره مورد تأکید شرع انور و قانون می‌باشد
لازم است آقایان قضات محترم دادگاههای مدنی خاص
در مواردی که ادامه زندگی‌مشترک زناشویی ممکن نبوده
و ناگزیر به صدور حکم طلاق وفق موازین می‌باشند
درخصوص‌رعایت تبصره 3 و 6 و بند الف و ب ماده واحده قانون اصلاح مقرّرات
مربوط به طلاق مصوّب مجمع تشخیص مصلحت نظام‌
در خصوص آینده زن مطلّقه از جهت هزینه زندگی‌،
وضعیت فرزندان از جهت حضانت و سرپرستی‌،
اجرة‌المثل زمان زناشویی و نحله‌،
اهتمام کافی‌مبذول دارند.
محمد یزدی رئیس قوه قضاییه»
(25/12/1372)

حالا نداری برو قرض کن، نشد تشریف ببر زندان! آماده نیستی مگر؟!
با تلخند گفت: «چند ماه است برای این گزینه دوم آمادگی دارم، بدجور هم!»


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
<< مطلب بعدی: فلسفه حجاب
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

دوشنبه 103 آذر 5

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
یک میلیون نحله - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X