سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

آن که مصیبتهاى خرد را بزرگ داند ، خدا او را به مصیبتهاى بزرگ مبتلا گرداند . [نهج البلاغه]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  حلقه میانی چیست؟ - دبیرستان سرای ایرانی - ایده پرتقالی - 
هویّت ِ بورس 11 + پنج شنبه 97 اسفند 9 - 5:0 صبح

چرا از بحث بورس دور شدم؟
که در این‌جا دوباره نزدیک شوم
بورس دیگر پول نیست
بازار سهام است
سهام، واقعی هستند دیگر
پس ثروت‌داران را جلب می‌کند
جایی که می‌توانند مطمئن باشند پول فریب‌شان نمی‌دهد
و دچار تورّم نمی‌گردند

این نگاه اولیه است
ولی این بازار هم
دچار آسیب شد
عرض می‌کنم چطور

کارخانه یک ملک بزرگ دارد
به ارزش 100 میلیون مثلاً
کلّی دستگاه برای تولید
آن هم به ارزش 100 میلیون
مقداری هم سرمایه نقدی
که مواد اولیه می‌خرد و تولید که می‌کند
همیشه این سرمایه نقدی را ثابت نگه می‌دارد
فرض 10 میلیون
پس این کارخانه روی هم 210 میلیون سرمایه دارد
امروز سهامی عام می‌شود
می‌آید روی تابلوی بورس
تبدیل می‌کنند به سهم‌های هزار تومانی فرض
دویست و ده هزار سهم می‌دهد
من هزار سهم می‌خرم
یک میلیون تومان هم پول می‌دهم

یک ماه می‌گذرد
کارخانه ده میلیون فروش داشته
نه میلیون آن هزینه است
دستمزد کارگر
استهلاک دستگاه‌ها
آب و برق و گاز و مواد اولیه هم
یک میلیون سود خالص
تقسیم می‌شود بین دویست و ده هزار سهم
تقریباً هر سهم پنج تومان سود داشته
و من چقدر؟
پنج هزار تومان
چون هزار سهم دارم
خب تا این‌جا منطقی‌ست

قیمت ملک هم بالا رفته
و قیمت دستگاه‌ها
به خاطر تورّمی که بانک‌ها با تولید پول ایجاد کرده‌اند
ارزش ملک دو برابر شده
دستگاه‌ها هم
پس سرمایه کارخانه امروز 410 میلیون شده است
و ارزش هر سهم
رسیده به 1900 تومان
و من چون هزار سهم داشتم
دارایی من امروز 900 هزار تومان رشد کرده
یک میلیون آورده داشتم
حالا مالک یک میلیون و نهصد هزار تومان شده‌ام
چرا؟!

چون ارزش سهام بالا رفته؟
یا چون ارزش پول پایین آمده؟
طبیعی‌ست
وقتی بانک‌ها هر روز بدهی‌ها را نقد فرض می‌کنند
و دوباره وام می‌دهندشان
پول هر روز ضعیف‌تر می‌شود
سهام که تغییری نکرده
سرمایه افزایش نیافته
واحد پول تغییر کرده
دیروز سانتی‌مترها این‌قدری بودند
هر سانتی‌متر این‌قدر
حالا کوچک شده
سانتی‌متر آب رفته
چوبی که ده سانتی‌متر بود دیروز
امروز نوزده سانتی‌متر حساب می‌شود
آیا چوب درازتر شده؟
خیر
واحد ارزش‌گذاری چوب تغییر کرده
همین
به همین سادگی!

[ادامه دارد...]


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: مباحثه 267 - اقتصاد 134 -
<< مطلب بعدی: ایده پرتقالی
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

سه شنبه 103 فروردین 28

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
هویّت ِ بورس 11 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X