پاسخ مسأله را در یک کتاب دیگر یافتم پاسخی فلسفی به این شبهه فلسفی که از رابطه علیّت نشأت گرفته بود
نویسنده تفکیک قائل شده بود بین «قوّه اختیار» و «اختیار خاص» فرض کنید قصد رفتن به مشهد میکنید نفس شما دارای قوایی است یعنی تواناییهایی دارد که یکی از آنها توانایی اختیار کردن است این توانایی را از خلقت خود داشته (یا به نظر بعضی از زمانی خاص در سنّ رشد) اما «اختیار رفتن به مشهد» یک پدیده دیگری است چیزی که علّت میشود برای مسافرت شما
پس اگر بگوییم قوه اختیار یک علّتی دارد که آن را پدید آورده این ربطی ندارد به اختیار خاصی که شما میکنید برای افعال خود یعنی علّت تنها قوّه را اعطا کرده پس دلیل نمیشود افعال شما غیراختیاری شود و جبری گردد
خوب استدلالی است؟! به نظر من که نه! آن را در دورهای پذیرفتم ولی بعد به اشکالی در آن برخوردم که...
[این بحث همچنان ادامه دارد] برچسبهای مرتبط با این نوشته:
|