سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

اساس دانش، قدرت تشخیص اخلاقی و نمایاندن پسندیده آن و ریشه کن کردن ناپسند آن است . [امام علی علیه السلام]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
انصاف ِ علمی + سه شنبه 99 اسفند 12 - 1:22 عصر

می‌گوید: خدا نیست!
چرا؟
دلیلش؟
برهان علیّت و امکان را که قبول ندارد
چون فلسفی‌ست
آن‌ها فلسفه را علم نمی‌دانند
علم فقط ساینس
روش هم فقط مشاهده

برهان صدیقین هم که نه
مال ِ اصالت وجود است
آن نیز فلسفی
ربطی به ساینس ندارد که

مانده بود برهان نظم
آن را هم نمی‌پذیرد
چرا؟
دلیلش؟

استفان هاوکینگ آمده کمک ریچارد داوکینگز
نظریه جهان‌های موازی
«می‌دانیم میلیاردها احتمال وجود داشته
از میان همه این‌ها
فقط یک حالت می‌توانسته به خلق انسان منتهی شود
و ما
محصول همان یک حالت هستیم
پس
استقراء می‌گوید که نمی‌شود
اثبات خدا با برهان نظم نمی‌شود»

شهید صدر (ره) تلاش فراوان کرده
کتاب «أسس منطقیه برای استقراء» همین است
چطور استقراء به یقین منتهی می‌شود
به علم یعنی
این را توضیح می‌دهد

کفّار امروزی اما
ترفندی جدید یافته
می‌گویند وقتی احتمال دارد میلیاردها جهان باشد
پس بعید نیست که ما در یکی از آن‌ها باشیم
در همانی که می‌توانسته به موجودات آگاه برسد
به حیات
می‌خواهند نظریه صُدفه را تصویب کنند
این‌که همه ما
همه این نظم‌ها
محصول تصادف است
نه خالقی آگاه و توانا

فرض که این‌طور
احتمال این حالت چقدر است؟
مثلاً این:
                                                1
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
  1000000000000000000000000000000000000000000000000000000

که البته مخرج خیلی بیشتر خواهد بود
اندازه کره زمین
اندازه خورشید
فاصله‌شان تا هم
وضعیت سایر کرات منظومه شمسی
فاصله تا مرکز کهکشان
فاصله این کهکشان تا دیگری
سرعت گردش کهکشان
مواد موجود در زمین
سرعت گردش آن
دما و گازها و فشار و جاذبه
رعد و برق‌هایی که بایستی حیات را پدید می‌آوردند
با گرم و سرد کردن‌های نابهنگام مثلاً
خیلی بزرگ‌تر است
مخرجی که در زیر این کسر باید نوشته شود

حالا
این احتمال را صائب دانسته
هر چند که بی‌نهایت کوچک باشد
تقریباً صفر
می‌گویند: «پس می‌شود
می‌شود ما باشیم ولی خدایی در کار نباشد
خالقی نداشته باشیم
به قول منطقیون:
اذا ورد الاحتمال، بطل الاستدلال»

اما عجیب این‌جاست
این‌ها از یک احتمال خیلی بزرگ دست برداشته‌اند
این احتمال:

   999999999999999999999999999999999999999999999999999999
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
  1000000000000000000000000000000000000000000000000000000

وقتی کسر اول
میزان احتمال حدوث حیات
بدون نیاز به خالق آگاه و توانا باشد
پس کسر دومی وجود خواهد داشت
تفاضل آن
با واحد
این کسر چیست؟
کسری از احتمال که قطعاً لازم بوده خدایی وجود داشته باشد
یک کسر بسیار عظیم
تقریباً برابر با واحد

شگفتا
شگفت از انسانی
احتمال به این بزرگی را وا نهد
و به احتمال کوچک پناه ببرد
عجیب نیست؟!
مردم چنین آدمی را سفیه می‌دانند
غیرعاقل

اما مسأله سفاهت نیست
مسأله لجاجت است
و گرنه همین‌ها خیلی به احتمال اهمیت می‌دهند
در زندگی روزمره حتی
از خیابان که می‌گذرد
اول به راست نگاه می‌کند
بعد به چپ
(تعجب نکنید، خب در انگلستان زندگی می‌کند دیگر :)
چرا چشم بسته از خیابان رد نمی‌شود؟
به بورس که می‌رسد
از فلان شرکت سهام نمی‌خرد
چرا؟
زیرا احتمال کمی دارد که ورشکست شود
ولی آن دیگری
احتمال این‌که سودآور باشد کمی بیشتر از اولی
فقط به همین دلیل

پاسخ ساده است
این‌که به این احتمالات توجه می‌کنند
احتمال این‌که همان لحظه ماشین از خیابان رد شود
فرض یک دهم
فرض این‌که راننده آن‌ها را نبیند
این‌که خیلی کم است
شاید یک صدم
این‌که نبیند و دقیقاً به آن‌ها برخورد کند
یا ببیند ولی توقف نکند
یا ترمزش خراب شود
و خیلی احتمالات دیگر
همه را که روی هم بگذاریم
شاید احتمال مرگ ناشی از تصادف
برای کسی که بدون نگاه به راست و چپ از خیابان رد شود
یک صدم باشد

این را تجربه کرده‌ام
بارها کسانی را
بدون نگاه کردن از خیابان رد شده‌اند
و من ِ راننده
ناگزیر سرعتم را به خاطر آن‌ها کاهش داده‌ام
و زنده مانده‌اند
بدون آسیب

ولی امثال ریچارد
همین آتئیست‌ها
به این احتمال کم و کوچک اهمیت می‌دهند
که شاید آسیب
که شاید سود کمتر
که شاید ورشکستگی
بعد
به احتمال بزرگی چون آن‌چه نوشتم
کسری درشت
احتمال وجود خدا
احتمال این‌که جهان منظّم ما خالقی آگاه و توانا دارد
یعنی این کسر:

   999999999999999999999999999999999999999999999999999999
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
  1000000000000000000000000000000000000000000000000000000

چطور از این احتمال صرف‌نظر می‌کنند؟
و آن را ندیده می‌گیرند؟

پاسخ در کودکی آن‌هاست
ریچارد خودش توضیح داده
در کودکی مجبور می‌شده به کلیسا برود
تحت فشار و ناراحتی بوده
باور به تعالیم کلیسا هم پیدا کرده
ولی
معلوم است سختی کشیده
درونش کدورتی شکل گرفته

خیلی از ما شاید این‌طور باشیم
خیلی از مخالفت‌ها با نظام اسلامی حتی
دین‌گریزی‌ها یعنی
فلانی بدحجاب می‌شود
آن‌یکی تارک صلاة
دیگری تظاهر به روزه‌خوری

ریشه این‌ها عدم توجه به کسر مورد نظر نیست
ریشه در فشارها دارد
ریشه در رفتار بزرگان
ریشه در ظلم و بی‌عدالتی
دقیقاً تبعیض

و گرنه اثبات وجود خدا خیلی راحت‌تر از این حرف‌هاست
نظریه احتمال که بدون شک جزئی از ساینس است
بخشی از علم ریاضی
تمام فیزیک و شیمی پر از آن
آن‌چه غیرعلمی‌ست قضاوت خود ِ این‌هاست
همین داروینی‌ها
وقتی احتمال به آن کوچکی را بر احتمالی به این بزرگی برتری می‌دهند
معلوم است که مَرَضی در کار است
بی‌طرفانه نیست
قضاوت علمی باید بی‌طرفانه باشد!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: دشمن 13 -
<< مطلب بعدی: فلسفه حجاب
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

دوشنبه 103 آذر 5

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
انصاف ِ علمی - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X