سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

[ و در خبر ضرار پسر ضمره ضبابى است که چون بر معاویه در آمد و معاویه وى را از امیر المؤمنین ( ع ) پرسید ، گفت : گواهم که او را در حالى دیدم که شب پرده‏هاى خود را افکنده بود ، و او در محراب خویش بر پا ایستاده ، محاسن را به دست گرفته چون مار گزیده به خود مى‏پیچید و چون اندوهگینى مى‏گریست ، و مى‏گفت : ] اى دنیا اى دنیا از من دور شو با خودنمایى فرا راه من آمده‏اى ؟ یا شیفته‏ام شده‏اى ؟ مباد که تو در دل من جاى گیرى . هرگز جز مرا بفریب مرا به تو چه نیازى است ؟ من تو را سه بار طلاق گفته‏ام و بازگشتى در آن نیست . زندگانى‏ات کوتاه است و جاهت ناچیز ، و آرزوى تو داشتن خرد نیز آه از توشه اندک و درازى راه و دورى منزل و سختى در آمدنگاه . [نهج البلاغه]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
مسأله شناخت 39 + یکشنبه 100 اردیبهشت 12 - 5:0 صبح

فرمودید: «برای مشخص کردن وضعیت یک جسم مثلا می گوییم فلان مقدار جلو تر و فلان مقدار به سمت راست، آن جسم وجود دارد. و یا مثلا می گوییم در فلان جهت به اندازه ی فلان دارای سرعت است. وضعیت یک جسم چه مکان چه سرعت عرض است ولی در مرتبه ی پایین وجود»

مسأله اصلی همین تعریف «عرض»‌ است
آیا این عرض غیر از جوهر خود شیء است؟
در مثال شما
آیا سرعت جسم چیزی غیر از خود جسم است؟
آیا مکان جسم
فلان مقدار به راست
فلان مقدار به جلو
آیا این فلان‌ها
وجودی متفاوت و قابل شمارش جدای از وجود خود جسم است؟

این سؤالی‌ست که باید پاسخ دهیم
وقتی می‌گوییم «وجود عرضی»
یعنی
دو وجود داریم
نه
سه وجود داریم
جسم را داریم که یک وجود است
سرعت جسم را داریم که یک وجود دیگر است
مکان جسم را داریم
جهت حرکت جسم را داریم
خیلی وجودها داریم
که
همه این‌ها در یک جا روی هم افتاده‌اند
در جوهر
باقی عرض هستند
می‌خواهیم دقیقاً این را بفهمیم
آیا این وجودها واقعاً وجودهایی هستند که با هم جمع شده‌اند؟
یا «اثر» هستند
یک وجود بیشتر نداریم
همان جسم
باقی آثار
اثری که بر ما و محیط می‌گذارند
آیا مرتبه‌هایی از وجود هستند؟

فرمودید: «نیرو برابر حاصلضرب جرم و شتاب است»
آیا این تعریف نیروست؟
شما می‌پذیرید که این تعریف نیرو باشد؟
یا صرفاً روش محاسبه نیرو

ما لازم است تا حقیقت نیرو را تعریف کنیم
همان‌طور که
حقیقت ماده را تعریف می‌کنیم:
الکترون‌هایی به دور هسته‌ای متشکل از پروتون و نوترون

آیا می‌توانید نیرو را هم
همین‌طور واضح و روشن تعریف کنید؟
میدان را هم؟

فرمودید: «می گوید ذره و موج هم زمان وجود دارند»
تا جایی که خاطر دارم
این مربوط به نور است
توصیف امواج الکترومغناطیس
به خاطره بروز خواص ذره‌ای از نور
هنگام برخورد با ذرات دیگر
یا پراش
که از خواص موج است

اما این که فرمودید: «شاید بتوان موج الکترون را به منزله روح الکترون و ذره ی آن را به منزله ی جسم آن توصیف کرد»
واقعاً به گمان شما
با «شاید» می‌توان علم ساخت؟
خب اگر این است
ببخشید
بازی با اصطلاحات
هر کسی می‌تواند
به این مثال دقت کنید:
دنیا یک روح دارد و یک جسم
روح دنیا ملائکه هستند
و جسم دنیا ماده است
ملائکه همان نور هستند
که دو بال دارند
موج افقی و موج عمودی
الکتریکی و مغناطیسی
با این دو بال پرواز می‌کنند
و ماده
تاریک است
نور به آن انرژی می‌بخشد و آن را به حرکت در می‌آورد
یک چیزی هم این بین هست
که همان ضدّ ماده است
و این شیطان است
شیطان همان پادماده است
که اگر به ماده نزدیک شود انفجار رخ می‌دهد
به همین خاطر خداوند او را طرد کرده است از عالم
و...!

این سبک نوشتن
یا سخن گفتن
علمی نیست
پسندیده هم نزد اهل فن نیست
ما
اگر بخواهیم فرضیه هم بدهیم
باید
مبتنی بر شواهدی باشد
بدون شاهد و دور از احتمالات که نمی‌شود
و فرضیه
تا وقتی که آزمون نشود معتبر نیست

مگر یک حالت
علمی نقلی باشد
یعنی از معصوم (ع) به دست ما رسیده باشد
که
در آن صورت
اگر چه آزمون و مشاهده نکرده باشیم
باز هم می‌پذیریم
زیرا می‌دانیم که آن‌ها به غیب و اسرار عالم علم دارند!

از همه این‌ها بگذریم
یک سؤال مهم را پاسخ دهید
در همین نقطه از بحث:
هدف شما از طرح این نظریات چیست؟
آیا می‌خواهید بین فیزیک غربی و فلسفه اسلامی برادری ایجاد کنید؟
این عمل چه سودی دارد؟
لطفاً فواید آن را مطرح بفرمایید
تا ببینیم اصلاً این کار مفید هست یا خیر!

در پناه خدا

[ادامه دارد...]


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: مباحثه 267 -
<< مطلب بعدی: فلسفه حجاب
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

دوشنبه 103 آذر 5

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
مسأله شناخت 39 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X