سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

[ و شنید مردى دنیا را نکوهش مى‏کند فرمود : ] اى نکوهنده جهان ، فریفته به نیرنگ آن ، به ژاژهایش دلباخته و به نکوهشش پرداخته . فریفته دنیایى و سرزنشش مى‏نمایى ؟ تو بر دنیا دعوى گناه دارى ، یا دنیا باید بر تو دعوى کند که گنهکارى ؟ دنیا کى سرگشته‏ات ساخت و چسان به دام فریبت انداخت ؟ با خفتنگاههاى پدرانت که پوسیدند ؟ یا با خوابگاههاى مادرانت که در خاک آرمیدند ؟ چند کس را با پنجه‏هایت تیمار داشتى ؟ و چند بیمار را با دستهایت در بستر گذاشتى ؟ بهبود آنان را خواهان بودى ، و دردشان را به پزشکان مى‏نمودى . بامدادان ، که دارویت آنان را بهبودى نداد ، و گریه‏ات آنان را سودى . بیمت آنان را فایدتى نبخشید ، و آنچه خواهانش بودى به تو نرسید ، و نه به نیرویت بیمارى از آنان دور گردید . دنیا از او برایت نمونه‏اى پرداخت ، و از هلاکتجاى وى نمودارى ساخت . دنیا خانه راستى است براى کسى که آن را راستگو انگاشت ، و خانه تندرستى است آن را که شناختش و باور داشت ، و خانه بى نیازى است براى کسى که از آن توشه اندوخت ، و خانه پند است براى آن که از آن پند آموخت . مسجد محبان خداست ، و نمازگاه فرشتگان او ، و فرود آمد نگاه وحى خدا و تجارتجاى دوستان او . در آن آمرزش خدا را به دست آوردند و در آنجا بهشت را سود بردند . چه کسى دنیا را نکوهد حالى که بانگ برداشته است که جدا شدنى است ، و فریاد کرده است که ناماندنى است ، گفته است که خود خواهد مرد و از مردمش کسى جان به درنخواهد برد . با محنت خود از محنت براى آنان نمونه ساخت ، و با شادمانى‏اش آنان را به شوق شادمانى انداخت . شامگاه به سلامت گذشت و بامداد با مصیبتى جانگداز برگشت ، تا مشتاق گرداند و بترساند ، و بیم دهد و بپرهیزاند . پس مردمى در بامداد پشیمانى بد گوى او بودند و مردمى روز رستاخیز او را ستودند . دنیا به یادشان آورد ، و یادآور شدند . با آنان سخن گفت و گفته او را راست داشتند . و پندشان داد ، و از پند او بهره برداشتند . [نهج البلاغه]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
در مفاسد دروغ + چهارشنبه 95 مهر 14 - 8:7 عصر

‏‏روی فی الوسائل عن محمّد بن یعقوب بإسناده عن أبی جعفر، علیه السلام، قال: إنّ الله عزّ و جلّ جعل للشّرّ أقفالا، و جعل مفاتیح تلک الأقفال الشّراب، و الکذب شرّ من الشّراب.‏‎ (اصول کافی، ج 2، ص 339،« کتاب ایمان و کفر»،« باب کذب»، حدیث 3. وسائل الشیعة، ج 8، ص 572،« کتاب حج»، باب 138 از« أبواب أحکام العشرة»، حدیث 3)
«فرمود حضرت باقر العلوم، علیه السلام: خدای تعالی قرار داد برای شرّ قفلهایی، و کلیدهای آن قفلها را شراب قرار داد، و دروغگویی از شراب بدتر است.»

اکنون قدری تفکر کن در این حدیث شریف
که از عالم آل محمد، علیهم السلام، صادر شده است
و در کتابی که مرجع تمام علمای امت است
مذکور گردیده
و تمام علما
رضوان الله علیهم
آن را قبول فرمودند
ببین آیا راهی برای عذر باقی می ماند؟
آیا این سهل انگاری از دروغ
جز از ضعف ایمان به اخبار اهل بیت عصمت (ع)
از چیز دیگر می شود؟

ما صور غیبیه اعمال را نمی‌دانیم
و ارتباطات معنویه ملک و ملکوت را واقف نیستیم
از این جهت از این نحو اخبار تحاشی می‌کنیم
و امثال این ها را حمل به مبالغه مثلاً می‌نماییم
و این خود طریقه باطلی است
که از جهل و ضعف ایمان می‌باشد

فرضاً که این حدیث شریف را به مبالغه حمل کنیم
آیا این مبالغه باید بموقع باشد؟
آیا هر چیزی را می شود گفت از شراب بدتر است
یا باید طوری شرّ آن عظیم باشد که با مبالغه توان گفت از شراب بالاتر است؟

‏‏و بإسناده عن أبی جعفر، علیه السّلام، قال: الکذب هو خراب الإیمان. (اصول کافی، ج 2، ص 339،« کتاب ایمان و کفر»،« باب الکذب»، حدیث 4)‎
‏‎‏«فرمود حضرت باقر العلوم، علیه السلام، که دروغگویی خرابی ایمان است.»

حقیقتاً این طور اخبار
دل انسان را می لرزاند
و پشت انسان را می شکند
گمان می کنم که دروغ از مفاسد اعمالی است که از بس شایع است
قبحش بکلی از بین رفته!
ولی یک وقت تنبه پیدا می کنیم
که ایمان
که سرمایه حیات عالم آخرت است
به واسطه این موبقه از دست ما رفته
و خود ما نفهمیدیم.‏

‏‏و از حضرت ثامن الائمة
علیهم السلام
روایت شده که فرمود:
«از حضرت ختمی مرتبت سؤال شد آیا مؤمن جبان و ترسو می شود.
فرمود آری.
سؤال شد آیا بخیل می شود؟
فرمود آری.
عرض شد آیا کذّاب می شود؟
فرمود نه.»
(معمّر بن خلّاد عن أبی الحسن الرضا (ع) قال قال: سئل رسول الله، صلّی الله علیه و آله و سلّم، یکون المؤمن جبانا؟ قال: نعم. قیل: و یکون بخیلا؟ قال: نعم. قیل: و یکون کذّابا؟ قال: لا. مسند الإمام الرضا ج 1، ص 276، «باب الذنوب»، حدیث 77)

و از حضرت صدوق الطایفه (حدیث 1، پاورقی 32)‎‏
منقول است که فرمود
از فرمایشات رسول خداست:
أربی الرّبا الکذب. (وسائل الشیعة، ج 8، ص 574،« کتاب الحج»، باب 138، از« ابواب احکام العشرة»، ج 12)
«دروغ از ربا بالاتر است.»
با آنکه تشدید در امر ربا به طوری شده است
که انسان را به حیرت در می آورد.

‏‏و از اموری که انسان باید ملتفت آن باشد
این است که
دروغ به عنوان شوخی و مزاح هم در اخبار از آن تکذیب شده است
و تشدید در امر آن گردیده
و علما فتوای به حرمت آن نیز می دهند
چنانچه صاحب وسائل
رحمه الله
در عنوان باب
که مطابق فتوای اوست فرموده:
«باب تحریم الکذب فی الصغیر و الکبیر و الجدّ و الهزل عدا ما استثنی» (وسائل الشیعة، ج 8، ص 576،« کتاب الحج»، باب 140، از« أبواب أحکام العشرة»!)

و از کافی شریف
سند به حضرت باقر
علیه السلام
رساند که فرمود:
حضرت علی بن الحسین، علیهما السلام، به فرزندان خود می فرمود:
«بپرهیزید از دروغ کوچک و بزرگ در تمام سخنهای خود
چه جدّی باشد یا شوخی
زیرا که انسان اگر در امر کوچک دروغ گفت
جرئت پیدا می کند بر امر بزرگ.
آیا نمی دانید که پیغمبر خدا
صلّی الله علیه و آله
فرمود که:
«بنده خدا
راستی را پیشه خود می کند
تا آنکه خداوند او را صدّیق می نویسد
و دروغسرایی را پیشه خود می کند
تا آنکه خدای تعالی او را کذّاب می نویسد.‎»
(عن أبی جعفر (ع) قال کان علی بن الحسین صلوات الله علیهما یقول لولده: اتّقوا الکذب، الصّغیر منه و الکبیر، فی کل جدّ و هزل، فإنّ الرّجل إذا کذب فی الصّغیر، اجتری علی الکبیر. أ ما علمتم أنّ رسول الله، صلی الله علیه و آله، قال: ما یزال العبد یصدق حتی یکتبه الله صدّیقا، و ما یزال العبد یکذب حتّی یکتبه الله کذابا. اصول کافی، ج 2، ص 338، «کتاب ایمان و کفر»، «باب الکذب»، حدیث 2)

و در کافی
سند به جناب اصبغ بن نباته رساند
قال قال أمیر المؤمنین، علیه السّلام:
لا یجد عبد طعم الإیمان
حتّی یترک الکذب هزله و جدّه.
(اصول کافی، ج 2، ص 340،« کتاب ایمان و کفر»،« باب کذب»، حدیث 11)
«نمی‌چشد بنده‌ای مزه ایمان را
مگر آنکه ترک کند دروغ را در شوخی و جدّی.»


و در وصایای رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، به حضرت اباذر غفاری است:
یا أبا ذرّ
ویل للّذی یحدّث فیکذب لیضحک به القوم
ویل له، ویل له.
(وسائل الشیعة، ج 8، ص 577،« کتاب الحج»، باب 140، از« ابواب احکام العشرة»، بخشی از حدیث 4)
«وای بر کسی که نقل کلامی کند به دروغ تا مردم بخندند به آن
وای بر او، وای بر او.»


اکنون با این همه اخبار و تشدیدات رسول خدا و ائمه هدی، علیهم السلام
خیلی جرائت و شقاوت می خواهد که انسان
اقدام به این امر بزرگ و خطیئه مهمه نماید.

- - -
آن‌چه فوقاً خواندید
نوشته امام راحل (ره)
امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه است
بدون هیچ دخل و تصرّفی
در کتاب «شرح چهل حدیث»
ذیل حدیث بیست و نهم

وقتی جلوی در مدرسه منتظر هستم
مدرسه بچه‌ها
تا تعطیل شوند و بیایند
نرم‌افزار آقای مهندس فخری را نصب کرده‌ام
همان‌که کل کتاب را در خود دارد
چند صفحه‌ای توفیق دارم که بخوانم

سال گذشته یک دور قرآن را ختم کردم
جلوی در مدرسه
در همین زمان‌های انتظار
امسال این کتاب را دست گرفته‌ام

و امروز با این مطلب مواجه شدم...
تنم را لرزاند
با خود گفتم
روی اینترنت بگذارم
بلکه سهمی کوچک در امر بزرگی داشته باشم که حضرت امام (ره) بدان اهتمام داشته است
با نوشتن این کتاب عالی
خداوند مقامات آن مرد بزرگ را متعالی قرار داده
بر درجات او بیافزاید، إن‌شاءالله
که آرامش و امنیت امروز ما
از ایمان و شجاعت و صداقت او پدید آمده!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
نرم افزار PDM به جای MAXQDA + دوشنبه 95 تیر 7 - 5:58 عصر

دیگر MAXQDA را همه می‌شناسند
همه آنان که کارشان تحقیق و پژوهش است
روی اسنادی که باید فیش‌برداری شود
قطعه‌قطعه شده
و نمایه بخورد

قبل‌تر که این نرم‌افزار موجود نبود
تقطیع و نمایه‌سازی را روی کاغذ انجام می‌دادیم
آشنایی با این نرم‌افزار
تشویقی بود که چیزی مانند آن بسازیم
برای استفاده خودمان
برای کار کردن به صورت گروهی
تحت شبکه یعنی
امکانی که MAXQDA نداشت



دیروز تمام شد
این ابزار را ساختم
و به سامانه داده‌پرداز پویا ملحق نمودم
این فیلم را مشاهده کنید
شیوه کار را نشان می‌دهد

اکنون PDM این امکان را دارد
می‌توان متن‌ها را تقطیع نمود
و برای هر قطعه یک نمایه ایجاد کرد
سپس
نمایه‌ها را طبقه‌بنده کرده
به صورت درختواره درآورد

سه تفاوت با MAXQDA دارد
نخست این‌که تحت وب است
و تمامی اعضای پروژه به صورت همزمان کار می‌کنند
دوم
این قابلیت را دارد که یک قطعه را چند بار نمایه‌سازی کند
سوم این‌که
می‌توان قطعات را همان لحظه به بانک‌های مختلف ارسال کرد
مثلاً یک بانک قطعات شعر اگر داریم
یک بانک قطعات حدیث
یک بانک قطعات آیات قرآنی
در مسیر تحلیل متن منبع
هر فیش را مشخص می‌کنیم که به کدام بانک منتقل گردد
همان لحظه که در حال تقطیع می‌باشیم

به نظر خودم کار بزرگی‌ست
نه این‌که تعریف از خود باشد
تعریف از کار و موضوع آن
و کارآمدی‌ای که در پژوهش دارد
زیرا تا به حال نرم‌افزارهای زیادی را سراغ گرفته‌ایم
بررسی و آزمون کرده‌ایم
من و دوستانم
این توانایی‌ها را نجسته بودیم
از این رو ناگزیر به کدنویسی و طراحی شدیم

امید که مورد قبول صاحب عصر و زمان (عج) قرار گیرد
و برکت یافته و از باقیات صالحات شود!


هم اکنون به http://pdmdemo.ir رفته و آزمون بفرمایید
(فعلاً غیرفعال است، زیرا سرویس هاست آن به پایان رسید و دیگر ممکن نشد هاست جدید برای آن تهیه کنم!)
و راهنمایی بیشتر را
از نشانی http://movashah.ir/help بجویید
فیلم‌هایی در این نشانی هست که شیوه کار نرم‌افزار را نشان می‌دهد.


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
شاخص های انقلابی بودن + جمعه 95 خرداد 14 - 9:43 عصر

مقام معظم رهبری
چندی پیش
مطالبی پیرامون ضرورت انقلابی بودن حوزه‌های علمیه فرموده بودند
طلبه‌ها
اساتید و فضلای حوزه یعنی
اما جزئیات تعریف «انقلابی بودن»‌
در فرمایشات آن روزشان نبود
چند روزی در به در می‌گشتم
تا در سایر بیانات ایشان و حضرت امام (ره)
شاخص‌هایی برای انقلابی بودن پیدا کنم
چیزهایی هم جُسته بودم
جَسته گریخته

اما امروز
امروز واقعاً متفاوت بود
روشن و واضح
کاملاً قابل فهم و استفاده
ایشان رسماً خودشان پنج شاخص انقلابی بودن را بیان فرمودند
من هم سریع
در اولین فرصت
تجمیع و خلاصه کردم



نمودار بزرگ را از این‌جا بردارید
خدای را سپاس
این‌طور بهتر شد
بهتر می‌توانیم نسبت خود با انقلاب را پیدا کنیم
و همچنین
نسبت دوستان خود را
مهم‌ترین کار شاخص همین است
فارق است
جدا می‌کند
مرزها را روشن می‌نماید

البته ایشان فرمودند «انقلابی بودن»‌ نسبی‌ست
همه به یک اندازه انقلابی نیستند
کم و زیاد دارد
بعضی شاخص‌ها را بعضی از ما فاقد هستیم
این یک راهنماست
که اول خودمان بفهمیم نسبت خودمان را با انقلاب

خدا حفظ نماید
و بر طول عمرشان بیافزاید!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: سند 31 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
راهنمای تصویری سامانه پویا + یکشنبه 95 اردیبهشت 5 - 12:54 عصر

معمولاً زیاد پرسش می‌کنند
پرسش‌هایی بسیار ساده
برای کارهای ابتدایی و اولیه
کاربران سامانه
شاید محیط نرم‌افزار پیچیده است
شاید متفاوت از «تجربه کاربری» (UX) آن‌ها
شاید هم سلیقه من خیلی متفاوت است از دیگران

در هر صورت
تصمیم گرفتم یک راهنمای تصویری برای PDM بسازم

برای خیلی از کارهای مهم ساختم
و در این نشانی قرار دادم:
http://pdmcenter.ir/help

نرم‌افزار همان نرم‌افزار است
همان که چند سال پیش نوشتم
ولی...
وقتی دیدم کار کردن با آن در موبایل و تبلت دشوار است
و محیط آن را بعضی کارفرمایان نمی‌پسندند
یک نمای جدید هم برایش ساخته‌ام
هر دو نما با یک دیتابیس کار می‌کنند
با یک هسته مرکزی
با کدی مشترک
فقط قالب ظاهری متفاوت شده

اگر چه این نمای تازه هنوز کامل نیست
و بخش‌های زیادی برای تکمیل دارد
ولی راهنمای آن را هم به صورت تصویری گذاشتم
در همان نشانی که نوشتم

و اما؛
یک نسخه آزمایشی
برای آنان‌که اهل بررسی و تست‌اند
در نشانی: http://pdmdemo.ir
تا کار کنند و بهتر آشنا شوند

امید دارم تا سال‌های آینده
در همین ساعت‌های بی‌کاری لابه‌لای کارهای روزانه
بخش‌های ضروری دیگری نیز بدان بیافزایم
تا خدا چه خواهد و او چه پسندند!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
نجّاری خانگی + شنبه 95 فروردین 21 - 9:47 صبح

آیا می‌شود با هزینه‌ای کمتر
در حدّ یک سوم
کمد و دیگر لوازم چوبی منزل را تهیه کرد؟!
به صورت خانگی
خودمان بسازیم یعنی
می‌شود، آری می‌شود...
ما کردیم و شد
زیاد هم سخت نبود!

داستان آن این است:

تا وقتی یکی‌شان مدرسه می‌رفت
میز خودم کافی بود
حتی وقتی دو تا شدند
شیفت‌شان فرق می‌کرد
یکی صبحی و دیگری عصری
مشق‌هایشان را روی همان میز می‌نوشتند



مشکل خاصّی نبود
تا این‌که...
وقتی سه بچه مدرسه‌ای داشته باشی
با هم که قرار باشد مشق بنویسند
امسال یعنی
همین سال تحصیلی که در گذر است...
هر کدام کلّی کتاب و دفتر
هم میز تحریر و هم البته کمد نیازشان است
به این دلیل، دست به طراحی زدم



میزهای همراه با کمدی که در مغازه‌ها می‌فروشند
چند ایراد عمده برای ما داشتند:
1. بزرگ بودند و جای زیادی اشغال می‌کردند
2. گران بودند و سه تای‌شان بار اضافی مالی تحمیل می‌کرد
3. سنگین و جابه‌جایی‌شان در منزل دشوار
4. نیاز به صندلی داشتند و آن نیز بر اشغال فضای خانه می‌افزود


من با میزهای نشستنی روی زمین بیشتر موافق بودم
پس طرح فوق را با این ویژگی‌ها کشیدم:
1. نیازی به صندلی ندارد
2. جای کمی اشغال می‌کند
3. سبک است و به سادگی قابل جابه‌جایی
4. چوب کمتری نیاز دارد و طبیعتاً ارزان‌تر می‌شود


به شکلی طراحی کردم که میز تحریر در حالت عادی بسته باشد
به عنوان در روی کتابخانه تحتانی
بخشی که کتاب‌ها در آن قرار می‌گیرد
که سنگینی‌شان در پایین میز
به تعادل و ثبات بهتر آن کمک می‌کند
بخش بالایی را شیب‌دار طراحی کردم
تا وسایلی مانند مداد و خودکار سر بخورد و برود ته
به راحتی بیرون نیافتد
و همین شیب
سبب شود نور لامپ اُریب بتابد به میز مطالعه
یک لبه کوچک در جلو
مانع تابش مستقیم نور لامپ به چشم‌ها می‌شود

و رفتم نجّاری
چندین جای مختلف
قبول نمی‌کردند
همه‌شان مدعی بودند که فقط سِری‌کاری می‌کنند
تعداد بالا می‌زنند یعنی
خیابان کاسه‌گران شهر قائم را گشتم
جای معروفی در شهر قم
یک نجّار پیدا کردم
قبول کرد
پیشنهاد کرد با نئوپان روکش‌دار بسازد
قبول کردم



هر کدام 80 هزار تومان در آمد
روزهای آخر شهریور بود
قبل از باز شدن مدرسه‌ها کار تمام شد
و میزکمدهای کوچک
به سادگی در خودروی سواری جا شدند و به خانه آوردم



لولایی که می‌خواستم را پیدا نکرد نجّار
به اجبار با ترفند دیگری باز شدن میزها را پیاده‌سازی کردم
بچه‌ها از این میزها خیلی خوش‌شان آمد
تمام دفتر و کتاب‌های‌شان بسامان شد
و نظم و نسق گرفت
احساس هویّت تحصیلی هم که به کنار
انرژی و امیدی که حسّ بهتری از دانش‌آموزی به آن‌ها می‌دهد



یک حرف عجیب از نجّار شنیدم
این‌که چوب‌ها را خود نمی‌بُرد
نئوپان روکش‌دار (ملامینه) ابزار ویژه‌ای برای برش نیاز دارد
ابزاری که فقط بعضی شرکت‌ها در اختیار دارند

چند هفته‌ای که از سال تحصیلی گذشت
مشکل لباس هم پیدا شد
حالا هر سه‌شان لباس‌های ویژه مدرسه داشتند
در کنار سایر البسه‌شان
آویزان کردنش به جالباسی عمومی منزل هم داستانی داشت برای خود
لباس‌های مدرسه‌ای به رنگ و شکل هم
و اشتباهاتی که رخ می‌داد و جابه‌جاپوشی‌ها
و کلاً بی‌سامان بودن البسه
مرا بر آن داشت که به سه کمد بیاندیشم
برای سه فرزند محصّلم

قیمت آماده‌اش در مغازه دانه‌ای 400 هزار تومان می‌گفتند
که چند ایراد عمده داشت:
1. معمولاً کشو داشتند که نیازی به آن نداشتیم
2. قد بچه‌ها به میله آویز آن‌ها نمی‌رسید و بلند بودند
3. قیمت هم که واقعاً گران، سه‌تایش سر به میلیون می‌گذاشت


این شد که دوباره دست به طراحی شدم
با نرم‌افزار PolyBoard کمدها را به صورت سه‌بعدی طراحی کردم
و به سراغ همان نجّار رفتم



کمدی طراحی کردم که کوتاه باشد
دست بچه‌ها به میله آویز برسد
تجربه هم نشانم داده بود
که معمولاً ما چیزهای فراوانی را روی کمدها قرار می‌دهیم
گفتم سقف کمد را هم دوردار بسازم
که خودش فضای اضافه‌ای باشد برای قرار دادن بعضی وسایل

تعجب کردم
وقتی قیمت 300 هزار تومان را از نجّار شنیدم
باز هم مقرون به صرفه نبود
از پسش بر نمی‌آمدم
این شد که سراغ جایی را گرفتم که نئوپان‌های روکش‌دار را می‌بُرید
ولی...
هیچ...
هیچ نجاری آدرس نمی‌داد
از هر نجّاری که می‌پرسیدم
با شگفتی...
انگار تعمّداً قصد پنهان‌کاری داشتند
مشکوک شدم
حتی یک نجّاری گفت من قطعات را برایت سفارش می‌دهم
و متری 30 هزار تومان به دستت می‌رسانم
ولی او هم نشانی شرکتی که برش را انجام می‌دهد نداد!

اندیشیدم اتصال قطعات که نباید سخت باشد
دشواری کار بیشتر همان برش است
پس از دوستان و آشنایان سراغ گرفتم
تا این‌که یکی از دوستان آدرس داد:
بعد از پل امینی‌بیات
یه کوچه‌ای هست دست راست
یه مغازه دیدم که چوب‌های بزرگ رو برش می‌ده!


رفتم
و نجّارها را دیدم
صف کشیده و منتطر
ماجرا را فهمیدم
و جریان کلاه‌برداری بزرگ را
آن‌چه امروز اتفاق می‌افتد...

یک وقتی
نجّار باید نئوپان را برش می‌داد
روکش را دستی می‌چسباند
چسب می‌زد و در گیره می‌گذاشت
آخر سر هم میخ می‌کوبید
بیشتر کارها هم با دست
خب البته که قیمت یک کمد معقول بود زیاد بیافتد

اما امروز...
نئوپان‌ها یا MDFها
در کارخانه روکش می‌خورند
ملامینه یا لترون
ملامینه حدود 2 میلی‌متر ضخامت دارد و بسیار مقاوم در برابر آب و ضربه و فشار
خیلی هم زیبا و در طرح‌های متنّوع
که حتی رنگ هم نمی‌خواهد
بعضی هم روکش «های‌گلس»
که مانند شیشه است و با طرح‌های بسیار درخشان

نجّارها به همین‌جا می‌آیند
همین‌جایی که من پیدا کردم
اندازه‌ها را می‌دهند
شرکت هر پانل نئوپان ملامینه را 130 هزار تومان
و هر پانل MDF را 200 هزار تومان می‌فروشد
پانل‌هایی که حدوداً 6.6 متر مربع مساحت دارند
یعنی ملامینه کمتر از 20 هزار تومان متری
و MDF حدود متری 30 هزار تومان
قطعات شما را هم برش می‌دهد
این‌جایی که من رفتم با دست برش می‌دادند
جاهایی هم هست که با دستگاه برش خودکار CNC
یک پرتو لیزر همه کار برش را به انجام می‌رساند
و نجّار
فقط یک متصل‌کننده است
قطعات را بدون استفاده از چسب
تنها با پیچ به هم وصل می‌نماید
کاری بسیار آسان و پرسود
پرسود؟!
زیرا پولی را می‌گیرد که متناسب با حجم کار نیست
و مشتری
ما یعنی
گمان می‌کنیم حق با اوست
و زحمت زیادی کشیده
پولی را می‌دهیم که به نجّارهای نخستین می‌دادیم
امروز نجّاری با این تعریف جدید
با این فناوری‌ها...
خلاصه زیاد دارند می‌گیرند
نجّارهایی که این‌چنین قیمت می‌دهند!

وقتی دیدم سرش شلوغ است
نجّارها می‌نشستند و تک به تک اندازه‌ها را می‌گفتند
متصدّی هم وارد نرم‌افزاری می‌کرد
که قطعات را می‌چید در یک پانل کامل
و پرینت آن را
می‌داد برای برش

در صف نایستادم
آمدم خانه و نرم‌افزار را در اینترنت جستم
CutMaster 2D Pro
اصلاً سخت نیست
ابتدا اندازه پانل را می‌دهی
دیده بودم که پانل‌هایشان را 183 در 366 محاسبه می‌کنند
از هر اندازه می‌گویی چند تا می‌خواهی
اگر هم مصرّ باشی که «به راه چوب» برش داده شود
مثلاً برای درهای کمد
که معمول است خطوط طرح چوب عمودی باشند
گزینه خاصی را در نرم‌افزار فعال می‌کنی
در نهایت
برای هر پانل یک صفحه پرینت به تو می‌دهد نرم‌افزار
جاهایی را که باید نوار دور بخورد
نواری که حدود 2 میلی‌متر ضخامت دارد
و باید آن را نیز در اندازه‌هایت به حساب آوری
یک خط زیر آن می‌کشی
که به شرکت می‌فهماند باید آن اضلاع را نوار بچسباند
نوار را هم دستگاه می‌زند
آن نیز کاری ساده و بدون زحمت است

این بار پرینت‌ها را بردم
دیگر در صف نایستادم
در صفی که نجّارها ایستاده بودند!



یکی از نجّارها گیر داد که: حاج آقا شما چرا اومدی این‌جا؟!
گفتم: شما نجّارها گران می‌گیرید
آمدم خودم بسازم تا ارزان در آید
کنایه‌ای زد:
«اگر شما بیایید نجّاری کنید
فردا هم ما نجّارها منبر می‌رویم‌ها...»

و قطعات را گذاشتم صندوق عقب
آوردم خانه و مونتاژ کردم
منصفانه حساب کنیم، مفت در آمد
تمام قطعات چوب روی هم حدود سیصدهزار تومان
دو تا پانل ملامینه برد، با هزینه برش و نوار دور
حدود 80 هزار تومان هم ابزار و یراق
از گازر و لولا تا پیچ و برچسب دایره‌ای روی پیچ و لوله آویز و...
می‌دانید قیمت هر کمد چند در آمد؟!
فقط و فقط...
آری فقط و فقط 130 هزار تومان!
باورتان نمی‌شود!
حالا منصفانه هست که نجّار بگیرد 300 هزار تومان؟!



از همه زیباتر این‌که بچه‌ها هم کمکم کردند
قطعات خیلی تمیز بود
نیازی نبود در حیاط کار کنم
روی فرش یک پارچه‌ای انداختم و مشغول اتصال شدم
بچه‌ها هم در تلاش
قطعات را نگه می‌داشتند تا من پیچ‌ها را ببندم
از این‌که کمدهایشان را خودشان می‌ساختند
غرق لذّت
یک روز و نیم طول کشید
بستن هر کمد فقط نصف روز زمان گرفت
دو سه ساعت یعنی

در میان طرح‌های ملامینه
طرح «گردوی قدیمی»‌ را انتخاب کردم
که نجّارها به آن «سِویز آنتیک» می‌گویند
چون این طرح‌ها از ترکیه آمده
و در زبان ترکی «گردو» را «سویز» گویند



چند ماهی‌ست که بچه‌ها کمد دارند
لباس‌هایشان را خود مدیریت می‌نمایند
نظم بیشتری یافته
و من هم
هر جا رفته‌ام و با هر که سخن گفته‌ام
قصه «نجّاری خانگی» را تعریف کرده
و جالب این‌که
در همین چند وقت
چند تن از دوستان عمل کرده و جواب گرفته‌اند

یکی باید درب کابینت‌هایش را تعویض می‌کرد
نجّار گفته بود یک میلیون و هشتصد هزار تومان هزینه می‌شود
اگر بخواهد MDF‌ بزند درها را
راهنمایی‌اش کردم
خودش با CutMaster اندازه زد
و MDF را قطعه‌قطعه شده تحویل گرفت
نصب کرد
می‌گفت با ششصد هزار تومان کارش انجام شده!

این شد که به نظرم آمد در وبلاگ بنویسم
تصاویر را هم قرار بدهم
تا مخاطبین هم چه بسا بهره‌مند شوند
با یک تیر دو هدف؛
هم هزینه پایین
هم یک دورهمی در منزل برای ساخت و ساز

و چقدر بچه‌ها ساختن را دوست دارند
باور نمی‌کنید؟!
خودتان امتحان کنید! :)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 - سیده مریم 281 - سید احمد 274 - سید مرتضی 271 - ساخت 12 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
اکسس رسپانسیو + دوشنبه 94 دی 14 - 2:49 عصر

قبلاً گفته بودم (اینجا)
نوشته یعنی
نرم‌افزاری ساخته‌ام
برای کار با محتواهای حجیم
متنوّع و مرتبط
موضوع‌بندی‌شده
و ساخت‌یافته

اخیراً ظاهرش را به هم ریختم
به اصرار دیگران
آنانی‌که می‌گفتند: روی موبایل و تبلت جواب نمی‌دهد

ویرایش درختواره موضوعات ازین ساده‌تر نمی‌شود
می‌شود؟!

از راست به چپ می‌کشی
از چپ به راست
زیرشاخه هم قرار می‌دهی
یا در کنار هم
ترتیب را عوض می‌کنی
اگر دگمه فوقانی روی تکرار باشد
کپی می‌کند به جای انتقال
اگر اتصال به داده هم فعال باشد
کپی‌های جدید را هم به رکوردهای اطلاعات متصل می‌نماید

دستورات را هم فارسی، ته صفحه می‌چیند
ثبت را که بزنی
اجرا می‌نماید و همه را ذخیره
گزارشی مفصل را هم در بخش گزارشات ذخیره می‌نماید
از همه جابه‌جایی‌های صورت گرفته

حتی می‌شود فقط رکوردهای متصل را جابه‌جا کرد
مثلاً هر رکوردی که به «موضوع الف» متصل است
اکنون به «موضوع ب» منتقل ساخت
یا دگمه تکرار را فعال کرد
و به هر دو موضوع متصل نمود
کافیست عدد را این‌بار بکشی و جابه‌جا کنی
به همین سادگی!

اینترفیس جدید را رسپانسیو نوشتم
با استفاده از بوت‌استرپ 3
همه ابزارها هم با JQuery کار می‌کند

ابزار شخصی‌سازی هم دارد

در سه ستون چیده می‌شود
هر جعبه‌ای که مدیر سایت بخواهد
قبلاً یکی برای پارسی‌بلاگ نوشته بودم
قرار بود برای تغییر چینش وبلاگ‌ها استفاده شود
دمویش اینجا هست
ولی این از آن پیشرفته‌تر است

هشت نوع از اطلاعات
مطالبی از محتوای داده‌پرداز
که قرار است در صفحه نخست دیده شود

جابه‌جایی آسان است
و درج اطلاعات
از رکورد و موضوع و اطلاعات پایه
تا پرونده‌های آپلود شده

فایل‌منیجر مفصلی هم دارد
که نسخه قبلی نداشت
دیگر نیاز نیست فایل‌ها موقع تکمیل فرم‌ها آپلود شوند
که زمان بگیرند و هر بار
در هر استفاده
دوباره به آپلود نیاز داشته باشند
یک‌بار همه فایل‌های اطلاعاتی با یک کشیدن ریخته می‌شوند در فایل‌منیجر
و هر بار
در هر فیلدی نیاز بود
فراخوانی می‌گردند

بخش‌های زیادی دارد
این ابزار پژوهشی فارسی
که مشابه اکسس است
یک اکسس اینترنتی در حقیقت

کار فراوان دارد
من هم بیشتر از یکی دو ساعت در روز وقت نمی‌گذارم
معمولاً فاصله اذان صبح تا طلوع آفتاب
یک پروژه چند ساله است
که تنها پیش می‌برم
اسپانسر هم چون‌که ندارد
سرمایه‌گذار یعنی
حالاحالاها که به انتها نمی‌رسد
ولی در همین مرحله‌اش هم
نسخه‌های متعدّدی در اختیار مؤسسات قرار گرفته
به کارشان آمده یعنی
فهرستی از نسخه‌های اینترنتی آن را در نشانی http://pdmcenter.ir می‌بینید!

و اگر مایل به تجربه باشید
تست و آزمایش
در نشانی http://pdmdemo.ir
یک نسخه هست
رمز هم رویش گذاشته شده
کافیست «ورود کاربران» را بزنید و وارد شوید
و یک نسخه اولیه بوت‌استرپی
که فقط داده‌ها را نمایش می‌دهد
در این نشانی: http://pdmdemo.ir/ui

خدا توفیق بدهد تا چند سال دیگر تکمیلش خواهم کرد
به شرط حیات :)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
دفترچه راهنمای خودروی پژوی آردی + شنبه 94 تیر 6 - 7:47 عصر

باطری‌ساز گفت به هم ریخته است
فیوزهای ماشین
گفت: دفترچه راهنمایش را بیاور، تا از روی آن مرتب کنم!

در اینترنت گشتم
دنبال دفترچه راهنمای خودروی پژوی آردی
اما نیافتم
حتی نه در سایت خودروساز مربوطه!

خودروی پدرم تولید سال 1382 است
دفترچه‌اش را گرفتم
گفتم چرا ببرم باطری‌سازی؟!
مرتّب کردن چند فیوز که دیگر دشواری ندارد!

بعد هم به نظرم رسید چرا روی نت نگذارم؟!
شاید دیگران را نیز احتیاج افتد
بگذار این‌جا بجویند
این شد که صفحات مهم آن را اسکن کردم
نه همه
بلکه بخش‌هایی که اطلاعات در آن داشت
اطلاعاتی که شاید گاهی لازم شود

از این‌جا می‌توانید بردارید

حلال آردی‌سواران خوش‌اقبال! :)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
تبدیل ساده تاریخ میلادی به شمسی در SQL Server + پنج شنبه 94 تیر 4 - 9:21 صبح

سال‌هاست که برای ذخیره تاریخ در SQL Server
یک فیلد رشته‌ای ده کاراکتری در نظر می‌گیرم
و باقی تغییر و تحوّلات را
می‌گذارم بر عهده کدهای برنامه

دیروز اما قصد داشتم گزارشی بنویسم از یک‌سری لاگ
و تاریخ‌ها همه میلادی ذخیره می‌شوند
به صورت خودکار و با تابع GETDATE داخل SQL Server
مبدّل‌هایی که داشتم
مربوط به کدهای داخل Net.
در اینترنت جستجو کردم و برای SQL Server
این‌که در داخل آن تبدیل را انجام دهم
این موارد را یافتم:

GETTING SHAMSI DATE FROM GREGORIAN DATE

How to convert Persian Or Jalali Calendar to Gregorian Calendar & vice versa In Sql Server

Creating a CLR Persian Date Convertor Function for SQL Server

Persian Date/Time support for MsSQL

وقتی تبدیل در قالب یک تابع در وسط‌های SELECT انجام می‌شود
کار سریع‌تر و ساده‌تر به انجام می‌رسد
دیگر نیاز نیست رکورد به رکورد بگیری و داخل کدهای برنامه تبدیل کنی
یک‌سره دیتا را می‌گیری و می‌فرستی برای کلاینت
تاریخ‌ها هم همه شمسی شده

اما با کدهای فوق به مشکلاتی برخوردم؛

دو مورد اول نتایج اشتباهی می‌دادند
ظاهراً در محاسبه سال کبیسه ایراد داشتند
و یک روز جلوتر حساب کردند

مورد سوم و چهارم هم رفته بودند سراغ کدهای داخل Net. اساساً
از قابلیتی استفاده کرده
که اجازه می‌دهد از داخل SQL Server به توابع Net. ارجاع شود
دنبال این پیچیدگی‌ها نبودم
یک کد ساده و روان می‌خواستم
که در قالب UDF مثلاً قابل اجرا باشد

ولی اتفاق جالبی افتاد
کد بسیار ساده‌ای در کامنت‌های این مطلب یافتم
کد مذکور از منطق ساده‌ای پیروی می‌کرد
ولی ایراد داشت
تصمیم گرفتم و کمی وقت گذاشتم
کد را یک‌بار به صورت کامل بررسی کردم
و بر اساس همان منطق ساده‌ای که داشت بازنویسی نمودم

CREATE FUNCTION [G2J] ( @intDate DATETIME )
RETURNS NVARCHAR(max)
BEGIN

DECLARE @shYear AS INT ,@shMonth AS INT ,@shDay AS INT ,@intYY AS INT ,@intMM AS INT ,@intDD AS INT ,@Kabiseh1 AS INT ,@Kabiseh2 AS INT ,@d1 AS INT ,@m1 AS INT, @shMaah AS NVARCHAR(max),@shRooz AS NVARCHAR(max),@DayCnt AS INT
DECLARE @DayDate AS NVARCHAR(max)

SET @intYY = DATEPART(yyyy, @intDate)

IF @intYY < 1000 SET @intYY = @intYY + 2000

SET @intMM = MONTH(@intDate)
SET @intDD = DAY(@intDate)
SET @shYear = @intYY - 622
SET @DayCnt = datepart(dw, "01/02/" + CONVERT(CHAR(4), @intYY))

SET @m1 = 1
SET @d1 = 1
SET @shMonth = 10
SET @shDay = 11

IF ( ( @intYY - 1993 ) % 4 = 0 ) SET @shDay = 12

WHILE ( @m1 != @intMM ) OR ( @d1 != @intDD )
BEGIN

  SET @d1 = @d1 + 1
  SET @DayCnt = @DayCnt + 1

  IF ( ( @intYY - 1992 ) % 4 = 0) SET @Kabiseh1 = 1 ELSE SET @Kabiseh1 = 0

  IF ( ( @shYear - 1371 ) % 4 = 0) SET @Kabiseh2 = 1 ELSE SET @Kabiseh2 = 0

  IF
  (@d1 = 32 AND (@m1 = 1 OR @m1 = 3 OR @m1 = 5 OR @m1 = 7 OR @m1 = 8 OR @m1 = 10 OR @m1 = 12))
  OR
  (@d1 = 31 AND (@m1 = 4 OR @m1 = 6 OR @m1 = 9 OR @m1 = 11))
  OR
  (@d1 = 30 AND @m1 = 2 AND @Kabiseh1 = 1)
  OR
  (@d1 = 29 AND @m1 = 2 AND @Kabiseh1 = 0)
  BEGIN
    SET @m1 = @m1 + 1
    SET @d1 = 1
  END

  IF @m1 > 12
  BEGIN
    SET @intYY = @intYY + 1
    SET @m1 = 1
  END
 
  IF @DayCnt > 7 SET @DayCnt = 1

 SET @shDay = @shDay + 1
 
  IF
  (@shDay = 32 AND @shMonth < 7)
  OR
  (@shDay = 31 AND @shMonth > 6 AND @shMonth < 12)
  OR
  (@shDay = 31 AND @shMonth = 12 AND @Kabiseh2 = 1)
  OR
  (@shDay = 30 AND @shMonth = 12 AND @Kabiseh2 = 0)
  BEGIN
    SET @shMonth = @shMonth + 1
    SET @shDay = 1
  END

  IF @shMonth > 12
  BEGIN
    SET @shYear = @shYear + 1
    SET @shMonth = 1
  END
 
END

IF @shMonth=1 SET @shMaah=N"فروردین"
IF @shMonth=2 SET @shMaah=N"اردیبهشت"
IF @shMonth=3 SET @shMaah=N"خرداد"
IF @shMonth=4 SET @shMaah=N"تیر"
IF @shMonth=5 SET @shMaah=N"مرداد"
IF @shMonth=6 SET @shMaah=N"شهریور"
IF @shMonth=7 SET @shMaah=N"مهر"
IF @shMonth=8 SET @shMaah=N"آبان"
IF @shMonth=9 SET @shMaah=N"آذر"
IF @shMonth=10 SET @shMaah=N"دی"
IF @shMonth=11 SET @shMaah=N"بهمن"
IF @shMonth=12 SET @shMaah=N"اسفند"

IF @DayCnt=1 SET @shRooz=N"شنبه"
IF @DayCnt=2 SET @shRooz=N"یکشنبه"
IF @DayCnt=3 SET @shRooz=N"دوشنبه"
IF @DayCnt=4 SET @shRooz=N"سه‌شنبه"
IF @DayCnt=5 SET @shRooz=N"چهارشنبه"
IF @DayCnt=6 SET @shRooz=N"پنجشنبه"
IF @DayCnt=7 SET @shRooz=N"جمعه"

SET @DayDate = @shRooz + " " + LTRIM(STR(@shDay,2)) + " " + @shMaah + " " + STR(@shYear,4)
--پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394

/*
SET @DayDate = LTRIM(STR(@shDay,2)) + " " + @shMaah + " " + STR(@shYear,4)
--17 اردیبهشت 1394

SET @DayDate = STR(@shYear,4) + "/"+LTRIM(STR(@shMonth,2)) + "/" + LTRIM(STR(@shDay,2))
--1394/2/17

SET @DayDate = REPLACE(RIGHT(STR(@shYear, 4), 4), " ", "0") + "/"+ REPLACE(STR(@shMonth, 2), " ", "0") + "/" + REPLACE(( STR(@shDay,2) ), " ", "0")
--1394/02/17
*/
RETURN @DayDate
END

منطق آن چنین است:
از یک مبدأ مشترک میان تقویم شمسی و میلادی استفاده می‌کند
روزهای سال را می‌شمرد
یک‌بار برای میلادی
و یک‌بار برای شمسی
سر هر ماه که می‌رسد می‌پرد
کبیسه‌ها را هم به خوبی حساب می‌نماید
در نهایت وقتی تاریخ میلادی به روز مورد نظر رسید
همان‌جا می‌ایستد
و تاریخ شمسی را به عنوان خروجی عرضه می‌نماید
روش بسیار روشن و تمیزی به نظرم رسید

وقتی اصلاحات تمام شد
پاسخ خیلی دقیقی داد
درست همان پاسخی که انتظار داشتم

کد را گذاشتم که مورد استفاده مردمانم قرار گیرد
کافیست آن را در قالب یک تابع تعریف‌شده توسط کاربر (UDF)
استفاده کنید
مانند این:

SELECT CreateDate, G2J(CreateDate) AS Tarikh FROM MyTable

 CreateDate                   Tarikh
- - - - - - - - -          - - - - - - - - - - - - - -
06/19/2015          جمعه 29 خرداد 1394
06/23/2015          سه‌شنبه 2 تیر 1394

پی‌نوشت اول: (4 شهریور 94)
در یکی از نظرات
پیشنهادی طرح شد
مبنی بر این‌که فرمت خروجی تابع
از طریق پارامترهای ارسالی به آن تعیین شود
و دیگر نیازی به دستکاری کدها نباشد
این شد که تابع را به شکل زیر توسعه دادم:

CREATE FUNCTION dbo.[G2J] ( @intDate DATETIME, @Format NVARCHAR(max))
RETURNS NVARCHAR(max)
BEGIN
/* Format Rules: (پنجشنبه 7 اردیبهشت 1394)
ChandShanbe -> پنجشنبه (روز هفته به حروف)
ChandShanbeAdadi -> 6 (روز هفته به عدد)
Rooz -> 7 (چندمین روز از ماه)
Rooz2 -> 07 (چندمین روز از ماه دو کاراکتری)
Maah -> 2 (چندمین ماه از سال)
Maah2 -> 02 (چندمین ماه از سال دو کاراکتری)
MaahHarfi -> اردیبهشت (نام ماه به حروف)
Saal -> 1394 (سال چهار کاراکتری)
Saal2 -> 94 (سال دو کاراکتری)
Saal4 -> 1394 (سال چهار کاراکتری)
SaalRooz -> 38 (چندمین روز سال)
Default Format -> "ChandShanbe Rooz MaahHarfi Saal"
*/
DECLARE @shYear AS INT ,@shMonth AS INT ,@shDay AS INT ,@intYY AS INT ,@intMM AS INT ,@intDD AS INT ,@Kabiseh1 AS INT ,@Kabiseh2 AS INT ,@d1 AS INT ,@m1 AS INT, @shMaah AS NVARCHAR(max),@shRooz AS NVARCHAR(max),@DayCnt AS INT, @YearDay AS INT
DECLARE @DayDate AS NVARCHAR(max)

SET @intYY = DATEPART(yyyy, @intDate)

IF @intYY < 1000 SET @intYY = @intYY + 2000

SET @intMM = MONTH(@intDate)
SET @intDD = DAY(@intDate)
SET @shYear = @intYY - 622
IF (@Format IS NULL) OR NOT LEN(@Format)>0 SET @Format = "ChandShanbe Rooz MaahHarfi Saal"

SET @m1 = 1
SET @d1 = 1
SET @shMonth = 10
SET @shDay = 11
SET @DayCnt = datepart(dw, "01/02/" + CONVERT(CHAR(4), @intYY))
SET @YearDay = 276

IF ( ( @intYY - 1993 ) % 4 = 0 ) SET @shDay = 12
SET @YearDay = @YearDay + @shDay

WHILE ( @m1 != @intMM ) OR ( @d1 != @intDD )
BEGIN

 SET @d1 = @d1 + 1
 SET @DayCnt = @DayCnt + 1

 IF ( ( @intYY - 1992 ) % 4 = 0) SET @Kabiseh1 = 1 ELSE SET @Kabiseh1 = 0

 IF ( ( @shYear - 1371 ) % 4 = 0) SET @Kabiseh2 = 1 ELSE SET @Kabiseh2 = 0

 IF
 (@d1 = 32 AND (@m1 = 1 OR @m1 = 3 OR @m1 = 5 OR @m1 = 7 OR @m1 = 8 OR @m1 = 10 OR @m1 = 12))
 OR
 (@d1 = 31 AND (@m1 = 4 OR @m1 = 6 OR @m1 = 9 OR @m1 = 11))
 OR
 (@d1 = 30 AND @m1 = 2 AND @Kabiseh1 = 1)
 OR
 (@d1 = 29 AND @m1 = 2 AND @Kabiseh1 = 0)
 BEGIN
  SET @m1 = @m1 + 1
  SET @d1 = 1
 END

 IF @m1 > 12
 BEGIN
  SET @intYY = @intYY + 1
  SET @m1 = 1
 END
 
 IF @DayCnt > 7 SET @DayCnt = 1

SET @shDay = @shDay + 1
SET @YearDay = @YearDay + 1
 
 IF
 (@shDay = 32 AND @shMonth < 7)
 OR
 (@shDay = 31 AND @shMonth > 6 AND @shMonth < 12)
 OR
 (@shDay = 31 AND @shMonth = 12 AND @Kabiseh2 = 1)
 OR
 (@shDay = 30 AND @shMonth = 12 AND @Kabiseh2 = 0)
 BEGIN
  SET @shMonth = @shMonth + 1
  SET @shDay = 1
 END

 IF @shMonth > 12
 BEGIN
  SET @shYear = @shYear + 1
  SET @shMonth = 1
  SET @YearDay = 1
 END
 
END

IF @shMonth=1 SET @shMaah=N"فروردین"
IF @shMonth=2 SET @shMaah=N"اردیبهشت"
IF @shMonth=3 SET @shMaah=N"خرداد"
IF @shMonth=4 SET @shMaah=N"تیر"
IF @shMonth=5 SET @shMaah=N"مرداد"
IF @shMonth=6 SET @shMaah=N"شهریور"
IF @shMonth=7 SET @shMaah=N"مهر"
IF @shMonth=8 SET @shMaah=N"آبان"
IF @shMonth=9 SET @shMaah=N"آذر"
IF @shMonth=10 SET @shMaah=N"دی"
IF @shMonth=11 SET @shMaah=N"بهمن"
IF @shMonth=12 SET @shMaah=N"اسفند"

IF @DayCnt=1 SET @shRooz=N"شنبه"
IF @DayCnt=2 SET @shRooz=N"یکشنبه"
IF @DayCnt=3 SET @shRooz=N"دوشنبه"
IF @DayCnt=4 SET @shRooz=N"سه شنبه"
IF @DayCnt=5 SET @shRooz=N"چهارشنبه"
IF @DayCnt=6 SET @shRooz=N"پنجشنبه"
IF @DayCnt=7 SET @shRooz=N"جمعه"

SET @DayDate = REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(@Format,"MaahHarfi",@shMaah),"SaalRooz",LTRIM(STR(@YearDay,3))),"ChandShanbeAdadi",@DayCnt),"ChandShanbe",@shRooz),"Rooz2",REPLACE(STR(@shDay,2), " ", "0")),"Maah2",REPLACE(STR(@shMonth, 2), " ", "0")),"Saal2",SUBSTRING(STR(@shYear,4),3,2)),"Saal4",STR(@shYear,4)),"Saal",LTRIM(STR(@shYear,4))),"Maah",LTRIM(STR(@shMonth,2))),"Rooz",LTRIM(STR(@shDay,2)))
/* Format Samples:
Format="ChandShanbe Rooz MaahHarfi Saal" -> پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394
Format="Rooz MaahHarfi Saal" -> ـ 17 اردیبهشت 1394
Format="Rooz/Maah/Saal" -> 1394/2/17
Format="Rooz2/Maah2/Saal2" -> 94/02/17
Format="Rooz روز گذشته از MaahHarfi در سال Saal2" -> ـ 17 روز گذشته از اردیبهشت در سال 94
*/
RETURN @DayDate
END

اکنون باید این‌طور استفاده کنید:

SELECT CreateDate, G2J(CreateDate,"ChandShanbe Rooz MaahHarfi Saal") AS Tarikh FROM MyTable

 CreateDate                   Tarikh
- - - - - - - - -          - - - - - - - - - - - - - -
06/19/2015          جمعه 29 خرداد 1394
06/23/2015          سه‌شنبه 2 تیر 1394

اگر پارامتر دوم را خالی بفرستید
دو آپستروف مثلاً: ("",G2J(CreateDate
همان پیش‌فرض قبلی را خروجی می‌دهد
ولی یازده کلمه کلیدی وجود دارد
که با ارسال هر کدام
یا ترکیب‌شان
می‌توانید خروجی‌های متنوعی بگیرید.

پی‌نوشت دوم: (4 شهریور 94)
شاید شما هم متوجه شده باشید
قبلاً هم در سایت‌های معرفی شده فوق دیده بودم
این‌که از کندی چنین توابعی سخن به میان آمده
بالاخره یک فرآیند است
و این الگوریتم
منابع زیادی از سرور را مصروف می‌دارد
هر بار اجرای این کد که در سرور شخصی من حدود 40 میلی‌ثانیه زمان می‌برد
ولی وقتی حجم کار بالا می‌رود
خودم هم با این مشکل مواجه شدم
وقتی خواستم حدود یازده‌هزار رکورد را براساس تاریخ شمسی گروه‌بندی نمایم
در حالی که تاریخ میلادی در جدول ذخیره شده بود
من هم با تایم‌اوت مواجه شدم!

دیده بودم کسانی می‌آیند و جدول می‌سازند
برای تبدیل میلادی به شمسی
یا بالعکس
به نظر می‌رسد سرعت را بسیار بیشتر می‌کند

یک پروسیجر نوشتم
سال ابتدا و سال انتها را وارد می‌کنید
(در این نمونه 2015 و 2016)
تمام روزها را استخراج کرده
میلادی و شمسی و حتی به تفکیک
در یک جدول می‌ریزد (Miladi_Shamsi)

البته برای این‌کار از همان تابع بالا استفاده می‌کند
ببینید:

CREATE PROCEDURE dbo.Make_Convert_Date_Table
AS
BEGIN

 DECLARE @AzYear AS INT, @TaYear AS INT
 SET @AzYear = 2015
 SET @TaYear = 2016
 
 IF OBJECT_ID("dbo.Miladi_Shamsi", "U") IS NOT NULL
 DROP TABLE [dbo].[Miladi_Shamsi]
 
 CREATE TABLE [dbo].[Miladi_Shamsi] (
  [Miladi] smalldatetime NOT NULL,
  [ShamsiSlash] char(10) NULL,
  [ShamsiFull] nvarchar(30) COLLATE Persian_100_CI_AI NULL,
  [ShamsiRooz] int NULL,
  [ShamsiMaah] int NULL,
  [ShamsiSaal] int NULL,
  [ShamsiWeekDay] int NULL,
  PRIMARY KEY CLUSTERED ([Miladi])
 )

 DECLARE @CurDate AS DATETIME, @LastDate AS DATETIME
 SET @CurDate = CONVERT(DATETIME, "1/1/" + CONVERT(CHAR(4),@AzYear)) --MM/DD/YYYY
 SET @LastDate = CONVERT(DATETIME, "12/31/" + CONVERT(CHAR(4),@TaYear))
 DECLARE @Shamsi AS NVARCHAR(max), @Saal AS CHAR(4), @Maah AS CHAR(2), @Rooz AS CHAR(2), @ShanbeInt AS CHAR(1), @Shanbe AS NVARCHAR(10), @MaahH AS NVARCHAR(10)
 
 WHILE @CurDate <= @LastDate
 BEGIN

  SET @Shamsi = dbo.G2J(@CurDate,"Saal4Maah2Rooz2ChandShanbeAdadiChandShanbe|MaahHarfi") --139402175.$.
  SET @Saal = SUBSTRING(@Shamsi,1,4)
  SET @Maah = SUBSTRING(@Shamsi,5,2)
  SET @Rooz = SUBSTRING(@Shamsi,7,2)
  SET @ShanbeInt = SUBSTRING(@Shamsi,9,1)
  SET @Shanbe = SUBSTRING(@Shamsi,10,CHARINDEX("|",@Shamsi)-10)
  SET @MaahH = SUBSTRING(@Shamsi,CHARINDEX("|",@Shamsi)+1,10)

  INSERT INTO [dbo].[Miladi_Shamsi] ([Miladi],[ShamsiSlash],[ShamsiFull],[ShamsiRooz],[ShamsiMaah],[ShamsiSaal],[ShamsiWeekDay])
  VALUES (@CurDate,@Saal+"/"+@Maah+"/"+@Rooz,@Shanbe+" "+LTRIM(STR(CONVERT(INT,@Rooz),2))+" "+@MaahH+" "+@Saal,@Rooz,@Maah,@Saal,@ShanbeInt)

  SET @CurDate = @CurDate + 1
  
 END

END

پس از این‌که این جدول را ساختید
جدولی شبیه به این:

   Miladi      ShamsiSlash ShamsiRooz ShamsiMaah ShamsiSaal  ShamsiWeekDay        ShamsiFull           
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
1/1/2015   1393/10/11      11              10           1393               6             پنجشنبه 11 دی 1393 
1/2/2015   1393/10/12      12              10           1393               7               جمعه 12 دی 1393

و در اختیار گرفتید
می‌توانید یک تابع میانی بسازید
مانند زیر:

CREATE FUNCTION dbo.[G2J_Fast] ( @intDate DATETIME)
RETURNS NVARCHAR(max)
BEGIN

DECLARE @Shamsi AS NVARCHAR(max)

SELECT @Shamsi=ShamsiFull FROM [Miladi_Shamsi]
WHERE Miladi=@intDate

IF @Shamsi IS NULL SET @Shamsi=dbo.G2J(@intDate,"")

RETURN @Shamsi
END

حالا یک تابع جدید به نام G2J_Fast داریم
که سریع‌تر از قبلی عمل می‌نماید
زیرا ابتدا به سراغ جدول Miladi_Shamsi می‌رود
اگر تاریخ میلادی را یافت که هیچ
شمسی را می‌گیرد و تقدیم می‌نماید
اما اگر تاریخ مذکور در گستره ذخیره شده نبود
آن را از تابع G2J فراخوانی می‌کند

بدین‌ترتیب ما یک روش هیبریدی در اختیار داریم
می‌توانیم جدول را در گستره‌ای که نیاز معمول‌مان است بسازیم
و برای حالت‌های خاص
گاهی که تاریخ مربوط به گذشته یا آینده دور است
از تابع تبدیل استفاده کنیم

از نظرات ارزشمندتان بهره‌مندم سازید
و اگر اصلاحی به نظرتان رسید
بفرمایید تا اعمال شود.

پی‌نوشت سوم: (4 شهریور 94)
فراموش نکنید که به جای کوتیشن‌مارک‌ها ("...") در کدها
باید آپستروف بگذارید (")
پارسی‌بلاگ به جهات امنیتی اجازه درج آپستروف در متن نمی‌دهد
این است که آپستروف‌ها را خودبه‌خود تبدیل به کوتیشن می‌کند
روی کدهای فوق قبل از درج در دیتابیس باید یک جستجوجایگزینی انجام دهید
تا مشکل حل شود!

پی‌نوشت چهارم: (5 شهریور 94)
برای آنان که جدول آماده معادل‌سازی‌شده میلادی_شمسی را می‌خواهند
این فایل را آماده کردم (http://movashah.id.ir/o/MiladiShamsi.txt)
با همین پروسیجر فوق ساخته شده
از سال 2010 تا 2020 را خروجی گرفتم (دی 1388 تا دی 1399)
یازده سال که می‌شود 4018 روز
(با احتساب سه روز اضافه به خاطر سه سال کبیسه)
می‌توانید با دیدن این نمونه صحّت تبدیل تابع G2J را مشاهده و بررسی بفرمایید
و یا به دیتابیس خود منتقل نموده و برای تبدیل استفاده کنید

پی‌نوشت پنجم: (17 آبان 94)
اشکالی در کد تابع وجود داشت
که در شماره روز هفته و نام روز اشتباه می‌کرد
یکی از بازدیدکنندگان وبلاگ تذکّر دادند
و مشکل مزبور مرتفع گردید

پی‌نوشت ششم: (17 آبان 94)
فراموش نکنیم که به دلیل مبتنی بودن تابع فوق بر دوره‌های چهارساله کبیسه
و عدم لحاظ کبیسه پنج‌ساله
تنها در یک بازه زمانی حدوداً 33 ساله صحیح عمل می‌کند
یعنی از 1371 تا تقریباً 1404 هـ ش
در قبل و بعد این دوره
احتمال بروز یک روز خطا وجود دارد
مگر این‌که تابع اصلاح شود و کبیسه‌های پنج‌ساله نیز در آن محاسبه گردند!

پی‌نوشت هفتم: (18 آبان 94)
یک کد سریع نوشته شده است
قطعاً بسیار سریع‌تر از کد فوق
زیرا این حلقه یکساله را ندارد
یک لوپ که همیشه از نخستین روز سال آغاز می‌شود
تا به روز مورد نظر برسد
توسط یکی از برنامه‌نویسان
که در نشانی http://mamehdi.parsiblog.com/Posts/1 قابل دسترسی‌ست
تست کردم
خروجی‌های کاملاً صحیحی می‌داد
فرمت ورودی و خروجی آن نیز کاملاً شبیه به همین تابع G2J است
کافیست هنگام نیاز به تبدیل تاریخ و استفاده از تابع
به جای dbo.G2J بنویسید dbo.SDAT
همان پاسخ را
البته که بسیار سریع‌تر
خواهد داد
با تشکر از این برادر بزرگوار!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
دنیاطلبی روحانیت + یکشنبه 91 خرداد 28 - 7:0 صبح

این جملات از کیست؟

این خطرى است که از همه مصیبت‌ها بالاتر است. حضرت سید الشهدا شهید شد، مکتب اسلام زنده شد. شهادت سید الشهدا نفع داشت براى اسلام، اسلام را زنده کرد. اگر همه ما در این نهضت کشته مى‏شدیم اسلام زنده‌تر مى‏شد. اما حالا که دست ما افتاده است، حریف را بیرون کردید و قبضه کردید مملکت را و اداره مى‏کنید، اگر در این وضع یک کار خلاف صادر بشود از ما، خداى نخواسته روحانیون در بلاد اختلاف با هم بکنند، معارضه با هم بکنند، مى‏گویند روحانى‏ است و روحانیین این‏اند. دیکتاتورى عمامه و کفش است! و مکتب ما آلوده مى‏شود نه خودمان. خودمان مهم نیست؛ مکتبمان آلوده مى‏شود. مى‏گویند «رژیم هم الآن اسلامى شده و الآن هم اینها مدعى‏اند که ما پاسدار اسلام هستیم و این است وضعشان! پس معلوم شد که اسلام این طورى است و این آخوندها دروغ مى‏گفتند که اسلام مکتب مترقى است؛ این است!»

من اکثر موفقیت‌های روحانیت‏ و نفوذ آنان را در ارزش عملی و زهد آنان می‏دانم. هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت‏ نیست. هیچ وسیله‏ای نمی‏تواند بدتر از دنیاگرایی، روحانیت‏ را آلوده کند. در این شرایط حساس و سرنوشت‌ساز که روحانیت‏ در مصدر امور کشور است و خطر سوء استفاده دیگران از منزلت روحانیون‏ متصور است، باید بشدت مواظب حرکات خود بود.

از اهم مسائلی که باید تذکر بدهم، مسئله‏ای است که به همه روحانیت و دست‏اندرکاران کشور مربوط می‏شود و همیشه نگران آن هستم که مبادا این مردمی که همه چیزشان را فدا کردند و به اسلام خدمت نموده و به ما منّت گذاشتند، به واسطه اعمال ما از ما نگران بشوند. زیرا آن چیزی که مردم از ما توقع داشته و دارند و به واسطه آن دنبال ما و شما آمده‏اند و اسلام را ترویج نموده و جمهوری اسلامی را بپا کردند و طاغوت را از میان بردند، کیفیت زندگی اهل علم است. اگر خدای نخواسته، مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده‏اند، عمارت درست کرده‏اند و رفت و آمدهایشان مناسب شأن روحانیت نیست و آن چیزی را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان.

آن روزی که توجه اهل‏ علم‏ به دنیا شد و توجه به این شد که خانه داشته باشم چطور و زرق و برق دنیا خدای نخواسته در آنها تأثیر بکند، آن روز است که باید ما فاتحه اسلام را بخوانیم.

به حد ضرورت اکتفا کنید و اندازه نگه دارید؛ این‏ها ما را از مردم دور می‏کند، روحانیون‏ را از مردم دور می‏کند. روحانیون‏، به تقوا و ورع و بی‏اعتنایی به دنیا در چشم‌ها شیرین شدند. بدون ورع و بدون دور انداختن دنیا، نمی‏شود در چشم‌ها شیرین ماند. مردم رودربایستی ندارند؛ خدا هم با کسی رودربایستی ندارد.

امروز، اگر روحانیت‏ از زی خود خارج بشود و قدرت‏طلبی و قدرت‏نمایی و سوءاستفاده بکند و اگر عملی از او سر بزند که حاکی از ضعف تقوا و ورعی باشد که مردم در او سراغ کردند و به او اعتماد دارند، هرکدام از این‏ها لطمه‏اش غیر قابل جبران است. امروز چون نظام، نظام اسلامی است و روحانیون‏ مظهر اسلام هستند، ضایعه فقط متوجه جمعی از روحانیون -یا حتّی جمع روحانیت‏- نمی‏شود؛ متوجه اسلام می‏شود و به این زودی هم قابل جبران نخواهد بود.

چهارتای اول از امام(ره)
و دو تای آخر از آقا(دام‌ظله)
- همین؟!
نه ده‌ها جمله دیگر هم هست
با همین مضمون و شاید شدیدتر!

دیوانه‌کننده است
این جملات را که انسان می‌خواند

قرار بود دو ماه طول بکشد
و جملاتی از این دو بزرگوار
درباره «روحانیون شاغل» استخراج کنم
سفارشی بود از نهادی
اما داخل کار که شدم
موضوع را توسعه دادم

در یک ماه پایان یافت!

و این فهرست فیش‌هایی است که جستم
در این اصطلاحات طبقه‌بندی کردمشان:

1. خودسازی روحانیت (109)
 1/1. حفظ شأن روحانیت و توجه به التزامات لباس روحانیت (38)
  1/1/1. وابستگی آبروی اسلام به روحانیت (24)
 2/1. لزوم زهد، ساده‌زیستی و پرهیز از رفاه‌طلبی و تشریفات (21)
 3/1. عدم تخلّف از موازین (21)
 4/1. تهذیب نفس، مراعات تقوای الهی و اخلاص در عمل (19)
 5/1. اهتمام به شغل روحانیت (3)
 6/1. آماده‌سازی خود برای خدمت (7)

  1/6/1. کسب آگاهی‌های سیاسی و قدرت تحلیل (6)
  2/6/1. آموزش نظامی (1)
2. خدمت روحانیت به مردم (104)
 1/2. تبلیغ، منبر و هدایت مردم (50)
  1/1/2. نیازسنجی و مخاطب‌شناسی (15)
  2/1/2. ضرورت اهتمام به تبلیغ و فرصت‌های پیش رو (12)
  3/1/2. توجه به محتوای تبلیغی (2)
  4/1/2. اهمیت منبر و تبلیغ چهره به چهره (12)
  5/1/2. ارتقاء ایمان و اعتقاد مردم (9)
 2/2. تربیت، پرورش و اصلاح جامعه (8)
 3/2. آبادسازی مساجد به عنوان پایگاه اسلام (8)
 4/2. اتکای روحانیون به مردم و زندگی در میان آنان (9)
 5/2. آگاهی‌بخشی سیاسی (17)

  1/5/2. ترویج استقامت، امید و اطمینان در مردم (6)
  2/5/2. هدایت مردم در انتخاب نامزدها (5)
 6/2. جلوگیری از اختلافات و ایجاد وحدت (12)
3. روحانیت و نظام اسلامی (236)
 1/3. شبهه جدایی دین از سیاست (47)
  1/1/3. اتهام آخوند سیاسی (6)
  2/1/3. اتهام استبداد دینی (4)
 2/3. حضور روحانیت در صحنه و موضع‌گیری در حوادث (7)
 3/3. حضور روحانیت در حاکمیت (128)

  1/3/3. عدم دخالت روحانیت در امور اجرایی (نظر قبلی) (6)
  2/3/3. حضور روحانیت در اداره نظام (نظر جدید) (96)
   1/2/3/3. دلیل ضرورت حضور روحانیت در امور اجرایی (6)
   2/2/3/3. احتیاج نظام به روحانیون (84)
    1/2/2/3/3. دستگاه قضایی (13)
    2/2/2/3/3. آموزش عالی (18)
    3/2/2/3/3. مجلس شورای اسلامی (2)
    4/2/2/3/3. مجلس خبرگان (4)
    5/2/2/3/3. احتیاج جبهه‌ها به روحانی (2)
    6/2/2/3/3. آموزش و پرورش (2)
    7/2/2/3/3. حضور روحانیت در اصلاح اقتصاد (1)
    8/2/2/3/3. امامت جمعه (11)
    9/2/2/3/3. رسیدگی به امور اوقاف (1)
    10/2/2/3/3. حج (3)
    11/2/2/3/3. حضور در کمسیون‌ها و شوراها (2)
    12/2/2/3/3. صداوسیما (3)
    13/2/2/3/3. مراکز نظامی (14)
    14/2/2/3/3. وزارت اطلاعات (1)
    15/2/2/3/3. شورای نگهبان (2)

  3/3/3. وظیفه نظارت روحانیت بر مسئولین نظام (11)
  4/3/3. عدم عذر از کوتاهی در یاری نظام (4)
  5/3/3. عدم دخالت در امور خارج از صلاحیت (3)
 4/3. ضرورت تغییر محتوای نظام به تبع تغییر عنوان (2)
 5/3. وظیفه حوزه علمیه (31)

  1/5/3. تربیت قاضی و مبلّغ (7)
  2/5/3. حفظ فقاهت در حوزه (3)
  3/5/3. آموزش زبان خارجی (2)
  4/5/3. توجه به تهذیب طلاّب (1)
  5/5/3. پرهیز از تشریفات در حوزه علمیه (2)
  6/5/3. تشکیل اتاق‌های فکر دینی (2)
  7/5/3. جمع‌آوری آمار و اطلاعات روحانیت (1)
  8/5/3. مدیریت تبلیغ (5)
 6/3. تلاش استکبار جهانی علیه نظام و روحانیت (16)
  1/6/3. ندادن بهانه به دست دشمن (4)
  2/6/3. شناسایی عوامل نفوذی دشمن در روحانیت (2)
 7/3. استقلال حوزه و روحانیت (5)

اعداد داخل پرانتز تعداد مطلب مرتبط با هر عنوان است.

ای وای بر ما... ای وای بر ما...
می‌گوید: چه پنیری بدهم؟
می‌گویم: همین پنیرهای معمولی؛ شبنم، پگاه...!
می‌پرسد: مگر حاج‌آقا نیستید؟
- چطور؟
- حاج‌آفاها که پنیر معمولی نمی‌خورن!
- پـَـ چی می‌خورن؟!
- لیقوان...!
تنها چیزی که تونستم بگم: من هنو نرفتم مکه تا حاجی شم اخوی! حاج‌آقا هم نیستم!

با یک جمله از آقای مصباح کلام را پایان دهم
همین آبان سال گذشته، در مناسبت تأسیس یک مجموعه‌ای این را فرمود:
«چیزی که مربوط به ما هست و به مناسبت تاسیس این موسسه باید عرض کنم این است که پرداختن به بحث‌های اخلاقی امروز از مؤکدترین واجبهاست. برای اینکه فساد اخلاقی چنان گسترش پیدا کرده و در بهترین و پاکترین مراکز نفوذ کرده که جز با فعالیت مثبت در این زمینه جلوی آن را نمی‌توان گرفت.»


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: روحانیت 20 -
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
سه روز فرصت و این‏همه طلبه! + یکشنبه 89 مهر 25 - 2:33 عصر

گفتند برای دیدار طلبه‏ها با رهبری
این‏بار بیاییم و اینترنتی ثبت‏نام کنیم

دو سه روز بیشتر فرصت نبود
مهلت تا 12 شب روز 24 مهرماه
دیشب اما زنگ زدند
که تا 6 صبح تمدید کردیم
صبح اطلاعات ثبت‏نام را برای ما ارسال کن!

ساعت 6:05 فرم را بستم
و بانک را گشودم
باور کردنی نبود...
9343 نفر ثبت نام کرده بودند!
بدون این‏که تبلیغاتی هم شده باشد
فقط چند پلاکارد در فیضیه و دارالشفاء
مگر فیضیه و دارالشفاء چقدر جا دارد؟!
شگفتی مطلب برایم این بود
که دسترسی طلبه‏ها تا این حد به اینترنت زیاد شده است
که وقتی یک فراخوان داده شود
در چند روز این تعداد
«می‏توانند»
به اینترنت متصل شوند و اعلام آمادگی کنند!

جالب این‏که دیشب آخرین بار که بانک را دیدم
حدود 6000 رکورد بود
معلوم می‏شود یک سوم افراد ثبت‏نامی
دیشب وقتی که برای نماز شب پا شدند مبادرت به ثبت‏نام نمودند
ثبت نام برای حضور در جلسه دیدار طلاب با رهبری
در شهر مقدس قم... چند روز دیگر!

اطلاعات این 9343 نفر را دادم تا قرعه‏کشی کنند
قرار است با قرعه‏کشی انتخاب شوند
فکر می‏کنید با توجه به مساحت فیضیه
اقبال انتخاب هر طلبه یک به چند باشد؟! :)


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

<      1   2      

چهارشنبه 103 آذر 7

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
فعالیت‌ها 6 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X