خندید: «قاضی رأی داده که یک میلیون تومان هدیه بپردازم» پرسیدم و رأی را نشانم داد:
مهریه را چون نداشت و برای دادگاه محرز شد که درآمد ثابت او چقدر است هر سه ماه یک سکه قسط بستند زوجه هم از 14 آذر 1388 که رفته است شکایتهای فراوان کرده جهیزیه را برده مهریه را اجرا گذاشته یک ماه پیش هم که حضانت را ناگهان 8 مهرماه 1389 در دادگاه اعلام کرده حاضر است برگردد - چرا برنگشت؟ چه نگاه عاقل اندر سفیهی: «ده ماه رفته، این همه بیآبرویی راه انداخته، حالا همینطور برگردد؟! بعدش چه میشود؟ نمیشود رویه جاری؟» شرط کرده بود یک برگه کاغذ بنویسد که به دروغهای گفته شده اعتراف نماید در پروندههای دادگاه ثبت شود - چرا برنگشت؟ «میگفت بدون قید و شرط باز میگردم» در تمام آن ده ماه، یازده شرط برای بازگشت داشت زوجه که ذکر شروط در نوشته دیگری آمده حالا به یک شرط رضا نمیدهد از سوی زوج!
مهریه را بگو ماهی 120 تومان نفقه زوجه تا سه ماه بعد از طلاق حساب کن با سه ماه گذشته و یک ماه هم تا طلاق روی هم 700 تومان نفقه فرزندان هم که تا هفت سالگی ماهی 120 تومان فعلاً یک میلیون تومان هم نحله...!
این «نحله» دیگر چیست؟ گفتم: مصوّب مجمع تشخیص مصلحت نظام است سال 1371 یک ماده واحده تصویب کرده که تبصره 6 آن میگوید: «پس ا ز طلاق در صورت درخواست زوجه مبنی بر مطالبه حقالزحمه کارهایی که شرعاً بعهده وی نبوده است ، دادگاه بدوا از طریق تصالح نسبت به تامین خواسته زوجه اقدام مینماید . و در صورت عدم امکان تصالح ، چنانچه ضمن عقد یا عقد خارج لازم ، درخصوص امور مالی ، شرطی شده باشد طبق آن عمل می شود ،در غیر این صورت ، هر گا ه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد ، و نیز تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد، به ترتیب زیر عمل می شود: الف- چنانچه زوجه کارهایی راکه شرعا بعهده وی نبوده ، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد، و برای دادگاه نیز ثابت شود ، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و بپرداخت آن حکم می نماید. ب- در غیر مورد بند (( الف )) با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهاییکه زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج ،دادگاه مبلغی را از باب بخشش (نحله ) برای زوجه تعیین می نماید.» اما این نحله از کجا آمده است؟ این آیه از قرآن را دیدهای: «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً» (نساء:4) العین نحله را لغتاً هبه و هدیه معنا میکند و... «نحل: واحدة النحل: نحلة. و النحل: إعطاؤک إنسانا شیئا بلا [استعاضة]. و نحل المرأة: مهرها ، و یقال: أعطیتها مهرها نحلة إذا لم ترد عوضا.» (کتاب العین، ج3، ص: 231) و البته آنجایی که درباره زن استعمال شود، همان مهریه است. مجمعالبحرین هم همین را گفته است: «(نحل) قوله تعالى وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً أی هبة یعنی أن المهور هبة من الله تعالى للنساء، و فریضة علیکم یقال نحله أی أعطاه و وهبه من طیب نفس بلا توقع عوض.» (مجمع البحرین، ج5، ص: 479)
این از لغت. حدیث و فقه را هم مرور کنی اگر آنهایی که این واژه را استعمال کردهاند همان معنای «مهریه» را اراده نمودهاند. شیخ طوسی أعلی الله تعالی مقامه الشریف مراد از نحله را همان مهریه بیان نموده هم در «استبصار» و هم در «تهذیب» (الاستبصار فیما اختلف من الأخبار، ج3، ص: 342 - تهذیب الأحکام، ج7، ص: 358) در بعضی کتب فقهی نیز همین مطلب درج شده.
«پس چرا نحله را مستقل از مهریه محاسبه کردهاند؟» برادر من! برو خدا را شکر کن که اجرتالمثل ثابت نشد برای اجرتالمثل زوجه باید اثبات نماید که قصدش از کار کردن در منزل زوجه گرفتن دستمزد بوده حرفش درست بود و استدلالش منطقی: «آخه اگر من داشتم که همان مهریه را میدادم همهاش را نه همان یک میلیون تومانش را مهریه که تقسیط شده، حالا نحله را چه کنم؟»
خندیدم به نگاه ناباورانهاش :) - برو خدا را شکر کن رئیس قوه قضاییه وقت ببین چه دستور تند و تیزی به دادگاهها داده است قاضی تقصیری ندارد که «رؤسای محترم دادگستری استانهای سراسرکشور از آنجا که تقویت بنیان خانواده و رعایت حقوق بانوان همواره مورد تأکید شرع انور و قانون میباشد لازم است آقایان قضات محترم دادگاههای مدنی خاص در مواردی که ادامه زندگیمشترک زناشویی ممکن نبوده و ناگزیر به صدور حکم طلاق وفق موازین میباشند درخصوصرعایت تبصره 3 و 6 و بند الف و ب ماده واحده قانون اصلاح مقرّرات مربوط به طلاق مصوّب مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص آینده زن مطلّقه از جهت هزینه زندگی، وضعیت فرزندان از جهت حضانت و سرپرستی، اجرةالمثل زمان زناشویی و نحله، اهتمام کافیمبذول دارند. محمد یزدی رئیس قوه قضاییه» (25/12/1372)
حالا نداری برو قرض کن، نشد تشریف ببر زندان! آماده نیستی مگر؟! با تلخند گفت: «چند ماه است برای این گزینه دوم آمادگی دارم، بدجور هم!» برچسبهای مرتبط با این نوشته:
|