• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : فرآيند دادرسي مهريه
  • نظرات : 11 خصوصي ، 36 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3      
     
    + مجتبي 
    با سلام خدمت شما دوست عزيز و تشکر فراوان از شما بابت الگوريتم هاي شفاف و دقيقتان(تمکيم و مهريه)، سوالي از شما در باب نفقه داشتم، البته اين قسمت، قسمت مهريه است (شرمنده) : بنده در تاريخ 29/4/88 عقد کردم و خانم از تاريخ 4/2/89 از تمکين خاص و عام خودداري نموده( ايشان دوشيزه نيستند)بنده در مورخه 2/6/89 با دادن اظهارنامه پروسه را شروع و راي قطعي تمکين رو گرفتم و اجراي راي هم 25/2/ 90 هستش، حال سوالم از شما بزرگوار اين است اگر من در جلسه اجراي راي تمکين شرکت نکنم،( در ابتدا خواستار تشکيل زندگي مشترک بودم ولي با مشکلات و رفتار هاي صورت گرفته از خانواده خمنومم شروع زندگي مشترک را صلاح نمي دانم) چه عواقبي براي من دارد و اگر خانوم درخواست نفقه کند، از چه تاريخي بايد نفقه را داد (تاريخ هاي ذکر شده در فوق)و تقريبا ماهيانه چقدر مي شود ؟ لازم به ذکر است پرونده مهريه در شرف صدور راي قطعي مي باشد ( 5 سکه پيش، 3 ماه يک سکه) با تشکر فراوان ،
    پاسخ

    نخست اين‏كه بنده حقوقدان نيستم و تنها براي ارائه تجربه شخصي اين اطلاعات را ارائه نموده‏ام، پس من نيز يكي مثل خودت، اگر چيزي گفتم، گمان به قطعيت آن مبر و باز هم با بزرگان اين فن مشورت كن! اما پاسخ: اجراي تمكين جلسه ندارد، شما بايد از مسئول اجراي احكام همان شعبه‏اي كه رأي الزام تمكين داده، يك نامه بگيري به كلانتري محلي كه خانم زندگي مي‏كند (منزل پدرزن) و سپس به كلانتري محل مراجعه كني، آن هم در ساعات اداري. افسر نگهبان يك مأمور همراه شما به درب منزل پدرزن بفرستد. اگر زن گفت نمي‏آيم، مشكل شما حل است. چون گفتي نمي‏خواهي با ايشان زندگي كني. اما اگر گفت مي‏آيم، شال و كلاه مي‏كند و سوار ماشين مي‏شويد و مي‏آيد درب منزل شما و شما صورتجلسه را امضاء مي‏كنيد. در صورت دوم شما بايد از تاريخ 4/2/89 لغايت 25/2/90 نفقه را پرداخت كنيد. همه را هم نقداً. مگر اين‏كه ادعاي اعسار كني و تقسيط شود. يعني حدود يك سال كه حداقل نفقه ماهي 100 هزار تومان است. البته بستگي به قاضي دارد كه شرايط زندگي و سر و وضع شما را نگاه مي‏كند و از تيپ و قيافه و نشاني محل زندگي‏تان مي‏فهمد كه چقدر درآمد داريد و شأن زن شما چقدر است! در هر صورت حداقل يك ميليون و نيم بايد نفقه بدهيد. البته به شرط اين‏كه زوجه استشهاديه ببرد مبني بر اين‏كه شما در 4/2/89 او را از خانه بيرون كرده‏ايد. اما در حالت اول كه زن اعلام كند نمي‏آيد، خب حل است. هيچ نفقه‏اي بر شما نيست. البته يك نكته‏اي هم اين وسط هست كه چون بعيد است اتفاق بيافتد نگفتم؛ در صورت دوم، يعني آمدن زن به خانه شما همراه با مأمور، اگر زن انصاف داشته باشد و اقرار كند كه خودش از منزل خارج شده و تمكين عام نكرده است (چون تمكين خاص به دليل عدم قابليت اثبات اصلاً موضوع بحث در دادگاه نيست!) نفقه آن يك سال بر عهده شما نخواهد بود و تنها بعد از 25/2/90 هر چه در منزل پدرزن بماند، نفقه بر عهده شما مي‏افتد. اما چون نديده و نشنيده‏ام تا به حال كه زني در چنين شرايطي راست بگويد و از دروغ‏گويي بپرهيزد، فكر نكنم اين نكته به درد شما بخورد! اگر مي‏خواهي حكم تمكين را اجرا نكني، پس حداقل يك كاري كن، برو و يك استشهاديه از اهالي محل و همسايه‏ها بگير، آن‏هايي كه شاهد بودند زن شما از خانه خارج شده و شما بيرونش نكرده‏اي، يا مثلاً اطلاعي در اين خصوص دارند. دو سه نفر كافيست كه با ذكر نام و تلفن امضاء كنند. اين را به قاضي بده و ضميمه پرونده كن. اگر قاضي اين استشهاديه را قبول كند (كه احتمالش زياد است) نفقه معوقه ثابت نشده و فقط از 25/2/90 به بعد نفقه گردن شما خواهد افتاد. فقط يادت باشد كه استشهاديه دروغ جمع نكني و به انصاف رفتار كن، تا خدا هم روز قيامت كه خيلي مهم‏تر و سخت‏تر از اين دنياست با تو رفتار نمايد. نگاه كن برادر! همه اين بلاها سر من آمد، بله، سر ِ خود من! ولي اميدم به رحمت خدا بود. نه براي اجراي حكم رفتم و نه در دادگاه داد زدم و نه دروغي گفتم. تمام اين پرونده خانوادگي را كه مي‏بيني قصه خود من است كه داستاني نوشتم تا خوانندگان را لذت بخشد! اگر پايه هستي كه با خدا معامله كني، تمام سختي‏ها را تحمل كن! اما اگر مي‏خواهي حقت را بگيري، در گرفتن وكيل ترديد نكن. همين الآن يك ميليون تومان بده وكيل و تمام كارها را به او واگذار! ياعلي
    + ت 
    ببخشيد من يك سوال برايم پيش امده پس مهريه به چه دردي ميخورد اگر ضمانت اجرايي ندارد خب اگر مرد نمي تواند دهد از اول بگويد تا دختر بهش ندهند يا دختر با ان مقدار كه طرف مي تواند كنار مي ايد يا نمي ايد چرا سر دختر را كلاه مي گذارند از اول بگويند ما اين قدر بيشتر نداريم براي مثال يكي از اقوام ما همين كار را كرد نه از روي بد جنسي بلكه گفت من بايد راستش رابگم
    پاسخ

    ضمانت اجرايي دارد، منتها به اندازه وسع مالي زوج. اگر خانه دارد، زوجه مي‏تواند بگيرد، اگر ماشين، بگيرد، اگر پول در بانك، بگيرد، اما اگر ندارد، چه چيز را بايد بگيرد؟ جانش را؟ عمرش را؟ كه به زندان تلف شود؟ إن قلتِ: سر دختر كلاه مي‏رود كه... قلتُ: مگر خانواده دختر وضع مالي خانواده پسر را نمي‏دانند؟ اگر ندانند و پسر دروغ بگويد كه اصلاً تدليس است و احكام خاص خود را دارد. اما اگر تحقيق كرده و وضع مالي پسر را مي‏دانند كه بيشتر از 5 سكه ندارد، وقتي 110 سكه مهر مي‏گذارند، خودشان نيز فرض كرده‏اند كه قصد گرفتن ندارند. اگر چه جمله «كي داده كي گرفته» نادرست است، ولي حكايت از علم زوجه به ناتواني زوج از پرداخت اين مبلغ دارد. پس پذيرفته است و چگونه موقع طلاق كه مي‏شود از پذيرش خود باز مي‏گردد و مطالبه تمام مهر را داشته باشد از چيزي كه وجود خارجي ندارد؟! خوب بود پاسخم؟!
    + ت 
    سلام اقا يا خانم صبر به نظرم شما كمي داريد فرافه كني مي كنيد شايد به خاطر فشاري ست كه تحمل مي كنيد اما مادر زن خب به نظرتان مبل را چه كند بگذاريد زير ديگ امام حسين چون اگر بخواهد بفروشد كه قيمتي ندارد پس عاقلانه ترين كار اين است كه خودشان استفاده كنند هر چي هم كه بگيد مهريه حكم خداست بايد اجرا شود مثل احكامي كه خدا بريا نماز قرار داده مي شود زد زيرش ،زن هم بايد به وظايفي كه خدا گفته عمل كند حالا چون چند نفر مي خواهند مهريه نمي توانند دهد بايد با فلسفه بافي زير اين حكم زد يا حتي چون چند نفر هم به فرض محال ازدواج كرده اند تا كاسبي كنند بايد اين حكم ملغي شود بعد هم چند در صد ازدواج مي كنند براي كاسبي هيچ كس دلش نمي خواهد بعد از رفتن برگردد مگر با كفن به خانه اخرت كه از ان گريزي نيست
    پاسخ

    هم در كامنت قبلي و هم در اين‏جا مشكله‏اي در كلام شما يافتم كه لازم است عرض كنم. ما گاهي دچار مغالطاتي مي‏شويم كه توجه به آن نداريم و همين سبب بسياري نتايج نادرست مي‏شود. در توقيع معروف حضرت (عج) كه از ناحيه مقدسه صادر شده با عبارت «فارجعوا الي رواة احاديثنا» اشاره به فقهاي شيعه شده است كه ما آن‏ها را مراجع تقليد مي‏ناميم. در صحيحه معروفه «الراد عليهم كالراد علينا» نيز رد كردن نظر فقها جايز شمرده نشده، مگر در استدلالي علمي ميان خود فقها. پس ما احكام الله را از طريق تقليد كسب مي‏كنيم. همان‏طور كه شما مي‏فرماييد حكم خدا پرداخت مهريه است، حتي اگر به قدر كوه قنطار باشد، وقتي فقها مي‏فرمايند قاعده «فنظرة الي الميسرة» واجب است، اين نيز حكم الله است. حتي در يك قرض ساده، شما اگر حتي ده ميليون تومان از بنده قرض بگيريد و بعد نداشته باشيد كه پس بدهيد، اسلام به بنده اجازه نداده است شما را مجازات كنم، نه حدّ شرعي دارد، نه تعزير و نه حتي زندان، نمي‏توان هيچ عملي عليه شما انجام دهم، مگر صبر... بلكه خداوند به شما روزي دهد و اگر وضع شما ميسور شد، از شما مطالبه كنم. اگر نداشته باشي شرعاً حق مطالبه ندارم! خب اين حكم الله است. در مهريه هم رأي فقهي همين است. هر بدهي مقيّد به قدرت بر تأديه است و اگر واقعاً‏ متمكن نباشد، مكلف به پرداخت نيست. حالا مغالطه اول اين است كه بخش اول را از حكم خدا بگيريم (وجوب پرداخت مهريه ولو كوه قنطار) و بخش دوم را از عقل خود ضميمه نماييم (عدم انصراف مطالبه در صورت عدم تمكن)، اين نمي‏شود. مغالطه دوم نيز بدتر از اولي است، همان كه در متن نوشته ذكر شده و مشابه آن در آراء شيخ يوسف صانعي ديده شد در سال‏هاي اخير، اين‏كه عقل را ملاك احكام شرعي قرار دهيم و بگوييم: «اين ظلم نيست كه زن را بدون مهريه رها كند؟ اي بي‏انصاف‏ها زن بعد از طلاق چه كند؟ در جامعه آواره شود؟ بدون مهريه؟ مهريه پشتوانه زن است، خدا حكيم و عاقل است، چطور ممكن است به زن ظلم كرده باشد؟» و نتيجه بگيريم كه حكم شرعي مهريه پرداخت در هر صورت ولو بالجبر است! اين مغالطه را خيلي دچار مي‏شوند اخيراً ملت ما... زيرا با مباني سكولاريسم بسيار سازگار است، مبنايي كه در زندگي ما بدجور داخل شده است! موفق باشيد. سپاس از توجه شما و نظرات ارزشمندتان. مسرور مي‏فرماييد. اين برادر صبور ما هم آن‏طور كه گزارش فرمودند شش‏ماه است دچار غضب مادرزن شده‏اند و رنجور از اين معادله گرفتاركننده نفقه در مقابل تمكين و اذن، جهزيه و مهريه براي لج‏بازي و بردن بچه‏ها براي چزاندن! ايشان البته هنوز شناس بنده نشده‏اند و هر چه انديشه مي‏كنم تطبيق نمي‏كنم با احدي از دوستان. مؤيد باشند إن‏شاءالله.
    + صبر 


    سلام عزيزم

    مهريه و تقسيط درد فرعي است . درد اصلي اينحاست که مادر به فکر بيافتد از دخترش براي کاسبي استفاده کند . راه درآمد جديد بيابد . راهي براي ارضاي عقده هاي مالي پنجاه ساله اش . البته از مادري که دلش رازي مي شود مبلمان داخل خانه دخترش را شبانه بدزدد و در روز روشن در پذيرايي خانه خودش قرار دهد و حتي حيا نکند از حرف مردم اين خيانب سهل است . عجبا از تمدن نحس غرب که حقوقش هم نجس است . مهريه را تبديل ميکند به ناموس فروشي محترمانه و قانوني و کک هيچ کس هم نميگزذ . به آقاي مکارم هم بفرماييد سلمکم الله اخوي ...

    پاسخ

    چشم، اگر زيارتشان كردم عرض مي‏كنم: «سلمكم الله ابوي... :»
    + ت 
    ولي خيلي از مردان در طلاق مقصرند بالاخره زن بيچاره در اين جامعه ي بي در و پيكر بعد از طلاق چه كند اگر مهريه هم نباشد بعد هم قران مي گويد مهريه اگر كوهي از قنطار باشد بايد داد مهريه مال شخص است اگر مال شما را دزدي بدزدد اسلام مي گويد حالا كه نداري بنا بر يسر است پاشو برو خوش باش به نظر من براي حل مشكل بايد اسلام رعايت شود اخلاق اسلامي رعايت شود تا كسي به طلاق نرسد اين همه مشكل براي كمرنگ شدن قوانين اسلامي ست و مهمتر از ان اخلاق اسلامي جوانان ما وقتي ازدواج مي كنند به زندگي به عنوان ميدان جنگ نظر مي كنند اين خيلي بد است در صورتي كه اگر كسي طليعه ي عشق رهبري را مطالعه كند تازه مي فهمد كه بايد چگونه زندگي كرد ما يك دفعه بيشتر در اين دنيا نمي اييم پس بايد جوري زندگي كنيم كه هدر نرود زندگي كه همش با مرافعه باشد به چه درد مي خورد اين را بايد در سر جوانان نمود از رسم ها يا بهتر است بگويم خرافه ها اموزشي ست كه در سر سفره عقد مي دهند و از ابتدا به زوجين مي فهمانند كه وارد جنگهاي صليبي مي شويد كم نياوريد ان هم اين رسم خرافي ست كه از زمان قاجار مد شد كه سر سفره هر كس از زوجين زود تر پاي ان يكي را له كند او تا اخر رياست مي كند يا مثلا رسم مزخرف ديگري كه رسم است سيب مي زنند در كله عروس خوبه تا حالا كسي ضربه مغزي نشده بايد اين فرهنگ را بين جوانان راه انداخت كه مشاوره اي با هم زندگي كنيد البته نظر اخر را مرد دهد او هم از نظرات ديگر افراد خانواده استفاده كند البته نظرات خوب و براي اثبات خود لجبازي نكند مرد بايد بداند زن ريحانه است نه قهرمانه بداند با او چگونه رفتار كند و زن خواسته هاي نجومي نداشته باشد با هم بسازند اساسا در ازدواج سازش مساله مهمي ست ازدواج يعني قابليت تحمل تفاوتها نه ادم كردن همديگر خب اما جوانان ما ازدواج مي كنند تا هم ديگر را ادم كنند و هم ديگر را از نوع بسازند طرف مقابل هم كه گوشش مخملي نيست زير بار نمي رود و اغاز جنگ هاي جهاني بدين نحو كليد مي خورد
    پاسخ

    پاسخ در كامنت بعدي يكجا ذكر شده است.
    با سلام خدمت شما دوستانعزيز بنده سايت هك و امنيت را تازه راه اندازي كرده ام و با عضويت و اولين پست شما رتبه اي بالا را در سايت به خود اختصاص خواهيد داد
    hack-amniat.vcp.ir
    با تشكر
     <      1   2   3