• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : فرآيند دادرسي تمكين
  • نظرات : 26 خصوصي ، 120 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3   4   5    >>    >
     
    + ن 
    با سلام
    شوهرم يک ماه است منزل را به مقصد نا معلوم ترک کرده است
    حتي با محل کارش هم تسويه حساب کرده است
    حالا مجهول مکان است
    من چطور مي توانم تقاضاي مجهول مکان براي شوهرم بدهم.
    شروع کار کجاست و به کجا بايد مراجعه کنم
    پاسخ

    شروع هر كاري از دادگاه است. اصل و كپي عقدنامه، شناسنامه و كارت ملّي. جلوي هر دادگاهي معمولاً عريضه‌نويس‌هايي هستند. متن دادخواست را خودشان دارند. اما اگر مي‌خواهيد با اطمينان عمل كنيد، مي‌توانيد اطراف همان ساختمان دادگاه، دنبال يك دفتر وكالت بگرديد و حضوري مشورت بگيريد.
    + محدثه 
    باسلام وخسته نباشيد.ممنون ازوبلاگ خوبتون.خانم24ساله اي هستم که 1سالو1هفته است که نامزدهستم.خانواده نامزدم خونه خودشون باخانواده ما دعواکردن وما روازخونشون بيرون کردن.3ماه از اين موضووع ميگذره و اصلا پاپيش نميزارن حتي دايي بنده هم واسط شدالان نامزدم اظهارنامه فرستاده دعوت به تمکين ونوشته زندگي مشترک رو ترک کرده(من)ددرصورتي که زندگي مشترکي شروع نکردين.خواستم بدونم چطور ميشه جواب اظهارنامه رو داد.لازم به ذکراست که خانواده نامزدم گفتن شرايط ضمن عقد رو برداريد بعدآشتي کنيد ما هم قبول نکرديم اونا هم با اين اظهارنامه خواستن شرايط لغوبشه.مرسي .بي زحمت اگه ممکنه جواب رو برام ميل کنيد
    پاسخ

    چند مورد قانوني: 1. زوجه در صورتي‌كه هنوز به خانه زوج نرفته است، مي‌تواند از «حق حبس» استفاده كند. يعني بگويد تا مهريه‌ام را دريافت نكنم تمكين نخواهم كرد و به خانه زوج نخواهم رفت. البته در صورتي‌كه تا آن زمان تمكين خاص صورت نگرفته باشد. 2. اظهارنامه معمولاً دو بخش دارد، يعني در همان برگه، جايي براي پاسخ در نظر گرفته شده است. اما اگر مخاطب اظهارنامه نخواهد همان لحظه پاسخ دهد، مي‌تواند از طريق يك اظهارنامه ديگر پاسخ دهد. براي اين كار بايد به دادگاه مراجعه كرده و اظهارنامه به نام زوج ارسال نمايد. اما فارغ از اين بحث‌هاي حقوقي، بنده كه از شروط ضمن عقد شما اطلاع ندارم. وكيل هم البته نيستم. پيشنهادم اين است كه به يك وكيل در محله خودتان مراجعه بفرماييد. وكيلي كه با دادگاه خانواده آشنا باشد. حتي مي‌توانيد در همان محل شعبه دادگاه پرس و جو كرده و وكيلي پيدا نماييد. وكيل از شرايط ضمن عقد شما مطلع شود، اظهارنامه را هم ببيند تا بتواند بهترين مشاوره را به شما بدهد. اما فراموش نكنيد كار وكيل «گرفتن حق» است. ولي گاهي در زندگي انسان بايد سر بعضي از حقوق معامله نمايد. مثلاً از يك شرط شايد بتوانيد بگذريد و زوج نيز از شرطي ديگر بگذرد. هر طرف بخشي از مسأله را بر عهده بگيرد و مقداري كوتاه بيايد، به طوري كه حقي نه از شما ضايع شود و نه از ايشان و به توافق برسيد. بالاخره فراموش نكنيد كه قطعاً دلبستگي و علاقه‌اي در ميان بوده و اعتمادي شكل گرفته كه نامزدي شما اتفاق افتاده. بنابراين مي‌توان از همين اعتمادها و علاقه‌ها استفاده كرد و خرابي‌ها را دوباره ساخت. مهم‌ترين كار اين است كه ريشه مسأله پيدا شود. معمولاً دو خانواده قصد ندارند در اين ماجرا ها سر هم كه كلاه بگذارند. بلكه قصد دارند كه تكه بزرگ‌تري از اين مشاركت را (ازدواج) در اختيار داشته باشند. معمولاً دعوا سر همين است كه سهم در مشاركت بيشتر باشد. با صحبت كردن، اگر ريشه‌هاي اختلاف پيدا شود، إن‌شاءالله با توكل بر خدا شايد بشود مسأله را حل كرد و به دادگاه نكشاند. موفق باشيد.
    + saeid 
    با سلام و تشکر از وبلاگ جالبتون
    پاسخ

    سلام. ممنون. موفق باشيد.
    + محمد 
    الان کسي هست جواب بده؟
    پاسخ

    اين‌جا دفتر كار نيست. يك وبلاگ شخصي‌ست. بنده تجربيات خودم رو به نگارش در آوردم. شما اگر دنبال وكيل مي‌گرديد، بايد به سايت‌هاي وكالت مراجعه بفرماييد. بنده هم بيش از آن‌چه كه نوشته‌ام نمي‌دانم. موفق باشيد.
    + sara 
    بلافاصله بعداز مطرح شدن بحث اعتياددردادگاه طلاق ، آزمايش ميفرستد.
    + عبدالله 
    باسلام وتشکر از مطالب بسيار مفيد شما دراين زمانه واقعا به مردها دارد ظلم ميشود من خودم 12سال است درگيرم خيليها مواجه نشده اند نميدانند اجر شما باخداوند منان خواهشا بفرماييد آيا حکم تمکين حتما نياز به اجرادارد؟بعضي ميفرمايند ابلاغي است وبراي ازدواج مجدد باداشتن حکم تمکين قطعي ميشود اقدام کرد؟تشکر
    پاسخ

    نام آن «حكم الزام به تمكين» است و تا زماني‌كه اجرا نشده باشد، «الزام به تمكين» روي نداده و اعتباري ندارد ظاهراً. زيرا زوجه (زن) مي‌تواند ادعا كند كه من اصلاً خبر نداشتم از حكم و به همين جهت زوج نمي‌تواند ندادن نفقه را توجيه نمايد، يا گرفتن زن دوم را. پس: زوج (شوهر) بايد برود اجراي احكام همان شعبه از دادگاه و برگه اجرائيه بگيرد. برگه را ببرد نزديك‌ترين كلانتري محل خانه پدرزن. يك مأمور به همراه او تا خانه خواهد رفت و برگه را به زوجه نشان خواهد داد. حالا؛ اگر زوجه بگويد: نمي‌آيم، مأمور كلانتري صورتجلسه مي‌كند و امضا مي‌گيرد. اين برگه را خودش مي‌فرستد براي همان شعبه دادگاه. قاضي روي آن حكم مي‌دهد به «عدم لزوم نفقه» يا «ازدواج دوم». بنده اين‌طور فهميدم. ولي بهتر است با يك وكيل هم مشورت بفرماييد.
    + anise 
    من دو ماهه براي طلاق محضر رفتم ثبت شده اما هنوز دفترچه ثبت طلاقم حاضر نيست مگه ثبتش چقدر طول ميکشه که هنوز حاضر نيست
    پاسخ

    ثبت طلاق زمان زيادي نمي‌گيرد، ولي سه ماه مهلت مي‌دهند براي رجوع. يعني پس از جاري كردن ايقاع طلاق، آن را معمولاً در شناسنامه ثبت نكرده و دفترچه طلاق صادر نمي‌نمايند، تا اگر زوجين دوباره به ازدواج خود بازگشتند، بي‌دليل شناسنامه مخدوش نشده باشد. پس از سه‌ماه مراجعه كنيد تا ثبت انجام شود. به نظرم مسأله همين باشد.
    + Ali 

    پاسخ

    تشكر!
    + يوسف 
    هرکسي که از شما سوال ميپرسه ،شما به جاي جواب قانوني و راهنمائي داريد نصيحت ميکنيد و فرافکني ميکنيد ،بهتره جواب و راهنمائي قانوني بکنيد
    مثال:
    وقتي زنجيره دادگاه آغاز مي‌شود، مانند فتيله بمب طلاق، همه اين‌ها را با خود دارد. شما خيلي سريع اين چاشني را فعال كرديد! اصلاً هنوز ظاهراً براي خود شما هم معلوم نيست كه همسر شما واقعاً براي چه به مسافرت رفته و آيا قصد ترك شما را داشته يا صرفاً يك اشتباه ساده بوده. حتماً از طريق بزرگان خانواده،‌ يا اگر نمي‌شود، از طريق مركز مشاوره خانواده اقدام كنيد. تا دليل اين مشكلات روشن نشده، نمي‌توانيد تصميم قطعي بگيريد.
    ابتدا بايد دليل اين رفتار مشخص شود. انسان‌ها تدريجاً تغيير مي‌كنند و نه ناگهاني. اگر اين رفتار ايشان براي شما عجيب و غيرمترقبه بوده است، حتماً بايد از طريق خانواده‌‌، يا مراكز مشاوره، ارتباط برقرار كنيد با خانواده ايشان و دليل اين رفتار را متوجه شويد. گاهي بعضي اختلافات به سادگي قابل حلند و نيازي به پي‌"گيري‌هاي حقوقي كه قطعاً راهي بدون بازگشتند نخواهند داشت.


    پاسخ

    درست مي‌فرماييد. به دليل اين‌كه بنده «وكيل» نيستم و رشته حقوق نيز نخوانده‌ام. پاسخ خيلي از سؤال‌هاي قانوني را هم نمي‌دانم. يك تجربه داشتم كه آن را براي استفاده مردم در وبلاگ نوشتم. وقتي با پرسش‌هاي حقوقي و قانوني مواجه مي‌شوم، سعي مي‌كنم به نويسنده آن كمك كنم، ولي بيش از نوشتن همين، به فرمايش شما، فرافكني‌ها چيز ديگري در چنته ندارم. تشكر.
    +
    پيشنهاداتتون به زوج و زوجه رو نگاه کنيد متوجه ميشيد چرا گفتم طرفدار مردا هستيد!!

    پاسخ

    سعي كرده‌ام نكاتي را به هر دو طرف متذكّر شوم كه معمولاً از آن بي‌اطلاع هستند. اما اين‌كه جمع‌بندي شما طرفداري از مردها بوده است، بايد بيشتر دقت كرد. شايد ناخودآگاه اين اتفاق افتاده باشد. بايد نظر افراد بي‌طرف ديگر هم كه اين مطلب را مي‌خوانند جويا شد. من اين پست وبلاگ را حدود پنج‌سال پيش نوشته‌ام و با اين‌كه زياد مورد مراجعه بوده و تعداد زيادي كامنت و نظر داشته،‌ شما اولين فردي هستيد كه آن را يك‌سويه و به طرفداري از مردان تلقّي فرموده‌ايد. نظر شما براي من محترم است. اما نمي‌تواند قانع‌كننده باشد. مثلاً در بند 3 به زوچه پيشنهاد شده كه شخص اميني با خود ببرد تا مبادا زوج بتواند مانع بردن جهيزيه با دستور موقت شود. يا در بند 5 كه گفته شده مجوّز فكّ قفل بگيرد. اين‌ها به نظر نمي‌رسد به نفع مردان باشد. بيشتر تأكيد نگارنده نيز بر پيشنهادات مشترك بوده كه تحت عنوان «پيشنهاد براي طرفين» مطرح شده است. در هر صورت اميدوارم اين مطلب توانسته باشد به كساني كه اطلاعات حقوقي كافي ندارند و به دليل نداشتن وكيل دچار مشكل مي‌شوند كمك كند. اين مطالبي را كه مي‌خوانيد من از جايي نياورده‌ام، بلكه تجربه شخصي خودم است. يك خانمي يك وكيلي گرفت و همين بلاها را سر من كه وكيل نداشتم آورد. همان سال، سريعاً همه آن‌چه تجربه كردم را نوشتم. اين اتفاقات هر روز دارد مي‌افتد و بنده نمي‌خواسته‌ام عقده‌"گشايي كنم، قصدم فقط ارائه تجربياتم به ديگران بود. موفق باشيد.
    + [حذف نام از پيام خصوصي] 
    با سلام
    نامزدمن مدت دوماه است که در پي طلاق ست و اکنون برملا کرده که بدنبال پول با من ازدواج کرده،وقتي به خانه مادرش براي صحبت ميروم به شدت به من حمله ور شده وخودم وخانواده ام را مورد فحاشي والفاظ رکيک قرار ميدهد.بدون اجازه من همراه برادرش به ميهماني و مسافرت ميرود و در طول روز چندين بار با تلفن مکالمات طولاني دارد ووقتي ازو ميپرسم با چه کسي صحبت ميکردي ميگويد به تو ربطي ندارد.وبدون اجازه من نيز در شهر ديگربراي تحصيل در دانشگاه ثبتنام کرده.1- آيا قانون به من اجازه گرفتن انصراف ازتحصيل اورا ميدهد.2-آيا نسبت به فحاشي ها وشکستن حرمت مرد ميشود ازو شکايت و تقاضاي مجازات کرد.3- آيا از برادر او براي بردن زنم به ميهماني و مسافرت ميشود شکايت کرد.4-آيا ميشود از قانون براي گرفتن گوشي موبايلش تا زماني که در عقد من است اجازه گرفت.5-تکليف هدايا وطلاها ضررهاي مادي چه ميشود با توجه به عدم تمکين زن(با توضيح اينکه در طول 1سال دوران نامزدي با ميل و درخواست خود او با هم نزديکي داشته ايم)؟ 6- ميتواند تقاضاي مهريه کند؟
    پاسخ

    بعضي از اين پرسش‌ها كاملاً بستگي به شرايط دارد و بهتر است ابتدا به يك مركز مشاوره خانواده مراجعه كنيد. ببينيد آيا ريشه اين مشكلات كه در همسرتان فرموديد عميق است،‌ يا دلايلي سطحي و قابل كنترل دارد. اگر مشاور راه حلي نيافت، آن‌گاه به وكيل مراجعه كنيد و مسائل حقوقي را به وي واگذار نماييد. بدون وكيل به دادگاه رفتن بر مشكلات مي‌افزايد!
    + [حذف نام از پيام خصوصي] 
    سلام
    ممنون از مطالب وبلاگتان
    من الان حدود نه ماه ميشه به منزل پدرم اومدم وجهيزه ام رو هم آوردم
    شوهرم ي شهر ديگه درس ميخوند و طي مدتي که ميرفت حدود سه هفته بود طي اين مدت اصلا به من زنگ نميزد و نه سراغي ميگرفت بعد هم که ميومد دو سه روز خونه بود دايم بهم ميگفت من بهت هيچ علاقه اي ندارم تو فقط اسم تو شناسنامه مني و هيچ حکم ديگه اي نداره ، خرجي درست هم نميداد شايد طي ي ماه بيست هزار تومن به من ميداد خوراک و خرجي خونمون رو پدرم بهمون کمک ميکردن
    ما منزل پدري ايش زندگي ميکرديم خانواده اش خيلي دخالت ميکردن

    با توجه به دخالت ها و بي محبتي هاي شوهرم نميتونستم تحمل کنم و اس ام اس هاي خانومي رو هم توي گوشيش ديدم که بهش گفته بود بهت علاقه دارم
    الان اون عدم تمکين زده و وسيله هم تهيه کرده ، چون من مهريه اجرا گذاشتم اين کارا رو انجام ميدهد که ببخشم و برم
    آيا توي دادگاه عدم تمکين ميتونم کاري انجام بدم که عدم تمکين برام نخوره ؟
    ممنون ميشم راهنمايي ايم کنيد
    پاسخ

    دادگاه روال مشخصي دارد و قانون را نبايد دور زد. كمكي از بنده ساخته نيست.
    + [حذف نام از پيام خصوصي] 
    باسلام
    اگه در جلسه دادگاه عدم تمكين زوجه حضور پيدا نكند چه حكمي توسط قاضي صادر ميشود؟
    ممنون ميشم جواب سوال منو بديد
    پاسخ

    معمولاً روال اين جلسات خيلي روتين و از قبل مشخص شده است. قانون در اين موارد ابهامي ندارد و قاضي نيز مي‌تواند به صورت غيابي حكم صادر كند. حاضر نشدن در دادگاه معمولاً به ضرر فرد مي‌شود، مگر اين‌كه وكيل بگيرد و وكيل به جاي وي به دادگاه برود.
    + [حذف نام از پيام خصوصي] 
    سلام من به مدت 4ماهه که خانه دارم و همسرم منو بسيار اذيت ميکرد الان مدت يه ماه و نيمه که خونه رو ترک کردم و اون دادخواست تمکين داده منم جهيزيمو آوردم حالاوقت دادگاه نزديکه بخدا خيلي اذيتم ميکنه چيکار کنم که تو دادگاه محکوم نشم و آيا ميتونم با گرفتن وکيل طلاق بگيرم؟
    پاسخ

    سلام. كمكي از بنده ساخته نيست. من همان‌قدر مي‌دانستم كه در وبلاگ نوشتم. بيشتر را از وكيل بپرسيد.
    + [حذف نام از پيام خصوصي] 
    سلام .همسرم بدون اجازه من و در موقعي که من در منزل نبوده ام منزل را ترک نموده و به مسافرت رفته و خانواده ايشان هم اظهار بي اطلاعي کردند و بنده بعد از دو سه روز دادخواست تمکين را به شوراي حل اختلاف دادم و بعد از آن او و خانواده اش بلافاصله اقدام به شکايت ترک انفاق و استرداد جهيزيه و مهريه و طلاق توام با تهمت ناتواني زده که شکايت طلاق را پس گرفتند و مهريه هم با اعسار هفت سکه پيش و سه ماهي يک بار درحال پرداختم و بعد از سه دوره ايراد در تشکيل دادگاه تمکين که شش ماه طول کشيد عدم تمکين زوجه را گرفتم و بهد از نزديک به يک ماه به اجرا گذاشتم که بعد از سه ماه متوجه شدم که واحد ابلاغ ابلاغيه را براي زوجه ارسال نکرده که با پيگيري مجدد ارسال شد و بعد از نزديک به دو ماه و فقط بيست روز مانده به دادگاه ازدواج مجدد زوجه درخواست بازگشت به خانه داده و قاضي حکم داده که با دو ريش سفيد جهت بازگشت زوجه اقدام کنيد .لطفا راهنمايي کنيد و آيا اين همان تله تمکين است ؟ چه کنم ؟
    پاسخ

    وقتي زنجيره دادگاه آغاز مي‌شود، مانند فتيله بمب طلاق، همه اين‌ها را با خود دارد. شما خيلي سريع اين چاشني را فعال كرديد! اصلاً هنوز ظاهراً براي خود شما هم معلوم نيست كه همسر شما واقعاً براي چه به مسافرت رفته و آيا قصد ترك شما را داشته يا صرفاً يك اشتباه ساده بوده. حتماً از طريق بزرگان خانواده،‌ يا اگر نمي‌شود، از طريق مركز مشاوره خانواده اقدام كنيد. تا دليل اين مشكلات روشن نشده، نمي‌توانيد تصميم قطعي بگيريد.
     <      1   2   3   4   5    >>    >