• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : كارنامه چاق
  • نظرات : 0 خصوصي ، 5 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + aay 
    سلام عليکم
    جالب بود ، رابطه ي چاقي و پر حوري !
    جالبتر نسبت دادنش به بشريت بود !
    حالا با کدوم تحقيق و تفحصي !؟ لابد دستکم بشر ايراني رو ، دستکم هم استاني و لااقل همشهري رو که شامل نشه ، هم محلي رو ، اينم که شامل شه همسايه ها رو ، حالا تا چهل تا در جهات اصليم رو ، بازم شامل نشه ديگه ديوار به ديوار يا :"جار" به "جار" هم جدار رو که شامل ميشه !
    ما که خدا وليکي خبر نداريم از خورد و خوراک حتي هم طبقه ي ساختموني که توش زندگي مي کنيم ! که پرخوري دارن ؟ يا نه ؟ فقط اينقد خبر داريم که نون آورشون حسابدار يه شرکته و مثلا اگه دست و بالش باز باشه ، چون کابينت سازي بلده ، برا خودش مي خواد کابينت سازي بزنه !
    البته به نظر نمي رسه که کمبود غذايي داشته باشن ! سه تايشون که لاغر نيستن ! البته چاقم به معني کلمه نيستن !
    راستي زير خط فقر که در جمهوري اسلامي ايران گفته مي شود چي !؟ بشر زير خط فقر رو ميگم !بشر ايراني رو ميگم !؟ نه مثلا همين يمني که تصاويرشم تلويزيون نشون ميده ! که بشري از همون بشريت بقول شما چاق و پرخورن !
    پاسخ

    سلام. عصر مدرن كاري با انسان كرده كه رابطه پرخوري با پولداري را از ميان برداشته. يعني زير خط فقر را مي‌بيني كه پرخوري مي‌كنند و چاق مي‌شوند. ديگر چاقي نشانه ثروت نيست. چه بسا فقرايي كه چاق‌ترند. چرا؟! زيرا خوراكي‌هاي صنعتي آمده‌اند و ارزان‌تر شده‌اند از خوراكي‌هاي سنّتي. و خوراكي‌هاي صنعتي اسباب چاقي را بيشتر فراهم مي‌كنند. ويتامين و پروتئين ندارند، ولي تا دلتان بخواهد قند و چربي. خانواده مستضعف گوشت ندارد بخورد، ولي بچه‌اش دست به سانديس و كلوچه و پفك و .... امروزه اين غذاهاي ناسالم مربوط به مردم زير خط فقر است. مستندي نشان مي‌داد شبكه افق، مردم فقيري در آمريكاي جنوبي، نان به زحمت گيرشان مي‌آمد و دست همه‌شان نوشابه‌هاي آمريكايي. همه هم شكم‌هايشان ورآمده. امروز غذاي سالم خوردن خرج دارد. همان پنير قديمي و دستي و سنّتي خودمان را برچسب «ارگانيك» زده‌اندو چندبرابر قيمت مي‌فروشند، نه... چندين برابر. شده غذاي قشر مرفّه جامعه. آن‌وقت مردم ضعيف پنيري مي‌خورند كه به روش اولترافيلتراسيون، چند دور در لوله‌هاي فلزي كارخانه چرخيده است و از ميان چرخ‌دنده‌هايي گذشته است كه هرگز نه قابل شستن است و نه بدون روغن‌كاري مي‌تواند به درستي كار نمايد. بعد هم دنبال علّت سرطان مي‌گرديم! همان ناني كه بچه بوديم مي‌خورديم را گران كرده‌اند، آن‌وقت نان ماشيني را ارزان‌تر دست مردم مي‌دهند. چاقي با پرخوري ارتباط دارد. زيرا مستضعفين دچار فقر ويتامين‌ها هستند و «گرسنگي سلولي» در علم تغذيه و پزشكي مطرح شده است. آدم‌هايي كه شكم‌شان سير مي‌شود، ولي سلول‌هاي بدنشان به دليل نرسيدن مواد مورد نياز اعلام گرسنگي مي‌كنند و بشر بيچاره هي مدام مي‌خورد و چاق مي‌شود از چربي و قند، ولي سير نميِ‌شود! اين‌ها را من نه از همسايه‌ها پرسيده‌ام و نه پژوهش كرده‌ام. فقط برنامه‌هاي پزشكي و مستند‌هاي شبكه افق و مستند را ديده‌ام. فقر هست، ولي همين فقر هم با خود چاقي به همراه مي‌آورد. البته قضيه تحريم كشوري مانند يمن فرق مي‌كند كه در شرايط جنگ و حصر است. غرض اكثريت بشر بود در اكثر كشورهاي جهان. موفق باشيد.