• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : نهي از منكر آشكار
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + حامد 
    ممنون از وقتي كه گذاشتيد.
    ولي حداقل اين استدلال از آن متن كه "خداوند از بندگان انتقام نمي گيرد مگر هنگامي که حجت بر آنان تمام شده باشد." به نظر درست مي رسد. زيرا از روايات آنطور كه متوجه شده ام، زماني كه حضرت ظهور مي كنند پس از جمع شدن يارانش، مستقيم به جنگ مي پردازند. بنابرين قبل از ظهور حضرت،بايد براي همه ي مردم زمين اتمام حجت شده باشد.
    در زمان پيامبر و امام علي، مردم نمونه اي بي نظير و البته متناسب با آن شرايط زماني، از اقتصاد و مديريت و حقوق اسلامي را به چشم مي ديدند و واقعا حجت برايشان تمام شده بود. ولي اكنون چطور؟
    گمان مي كنم تا زماني كه نمونه ي عملي(ولو حداقلي) از اقتصاد اسلامي، حقوق اسلامي، مديريت اسلامي و ... در كشورمان پياده نشود، براي مردم دنيا حجت تمام نخواهد شد. حجتي كه دال بر برتري دين و علوم ديني بر ساينس است.
    نظر شما چيست؟
    پاسخ

    سلام. روزي كه مردم با اسب جابه‌جا مي‌شدند، اگر به آن‌ها مي‌گفتيم: روزي مايعي را درون وسيله‌اي آهني مي‌ريزند و به حركت در مي‌آيد، نه باور مي‌كردند و نه مي‌توانستند تصوّر درستي از آن داشته باشند. وضعيت ظهور اين‌چنين حالتي‌ست. آينده معمولاً چنين است. ما اطلاعات اندكي از آن داريم و اگر بر اساس آن بخواهيم شرايط ظهور را پيش‌بيني كنيم، بيشتر خطا كرده‌ايم. ما مسئول امروز هستيم. حضرت امير (ع) اين‌طور توصيه فرموده‌اند. گذشته از دست رفته، آينده نيز نيامده، ما ميان دو عدم قرار گرفته‌ايم، بايد به تكليف امروز خود عمل نماييم و خود را درگير مباحثي نكنيم كه فايده نمي‌رسانند. حجّت تمام كردن وظيفه پروردگار است و او خود بهتر مي‌داند چه كند. مديريت دنيا در عصر ظهور نيز وظيفه حضرت ولي عصر (عج). آن‌چه وظيفه ماست اين‌كه امروز در مقابل دشمن خداوند بايستيم و براي گسترش اسلام تلاش كنيم. دشمن اسلام «ربا» است، «استكبار» است، نظام اقتصادي ناسالم است كه پرچمدار آن در عصر حاضر آمريكا شده. بايد مردم را به مدارا و آرامش دعوت كنيم و يادشان دهيم به كساني رأي دهند كه دنياپرست نباشند و جلوي اقتصاد سرمايه‌داري بايستند. مورّخين مي‌گويند اميركبير در سه سال اقتصاد ورشكسته قاجار را سامان داد. مردم اگر ياد بگيرند و درست تصميم بگيرند، به سرعت كشور مي‌تواند آباد شود. در پناه خدا.
    + حامد 

    سلام عليكم، نظرتون راجع به حديث زير چيست؟

    امام صادق مي فرمايد: به زودي شهر کوفه از مؤمنان تهي مي گردد و علم از آنجا رخت برمي بندد و چون ماري که در گوشه اي چنبره زده است محدود مي گردد و آنگاه علم در شهري که به آن قم مي گويند آشکار مي شود و اين شهر پايگاه علم و فضل مي گردد به گونه اي که روي زمين هيچ مستضعف (فکري) نمي ماند که از دين آگاهي نداشته باشد - حتي زنان پرده نشين - و اين زمان در نزديکي ظهور قائم ما خواهد بود.
    خداوند، قم و مردمش را جانشينان حضرت حجت قرار مي دهد و اگر چنين نبود زمين اهلش را فرو مي برد و حجتي بر زمين نمي ماند. علم از شهر قم به شرق و غرب جهان سرازير مي شود و بر جهانيان تمام مي گردد به گونه اي که هيچ شخصي نمي ماند که دين و علم به او نرسيده باشد آنگاه حضرت قائم ظهور مي کند و عذاب الهي بر کافران به دست آن حضرت فرو مي آيد؛ زيرا خداوند از بندگان انتقام نمي گيرد مگر هنگامي که حجت بر آنان تمام شده باشد.

    پاسخ

    سلام. عين اين روايت را در جلد 57 بحارالانوار يافتم. ولي در كتب اربعه حديثي كه محل توجّه و اعتماد علماي شيعه است نيافتم. مي‌دانيد كه بحار يك موسوعه حديثي گسترده است و علامه مجلسي هر چه حديث يافته جمع كرده؛ فارغ از صحّت يا عدم صحّت. پس ما براي پذيرفتن روايت ناگزير فقط مي‌توانيم به شناخت راويان آن اعتماد كنيم. چهار نفر در سلسله سند اين روايت ذكر شده‌اند: محمد بن قتيبه همداني، حسن بن علي كشمارجاني، علي بن نعمان، ابي اكراد علي بن ميمون صائغ. دو نفر آخري مورد وثوق علماي شيعه هستند و مشهور مي‌باشند. اما دو نفري كه در ابتداي سند قرار گرفته‌اند، من نام آن‌ها را در منابعي كه داشتم نيافتم. مانند اين مي‌ماند كه بگويم: «محمد كريمي از بچه‌هاي شيراز مي‌گفت كه آقاي حائري شيرازي گفته از امام خميني شنيدم كه...» خب ما آقاي حائري شيرازي را مي‌شناسيم، اما محمد كريمي را كه نمي‌شناسيم. آيا مي‌توانيم بگوييم اين حرف را واقعاً امام خميني فرموده‌اند؟! متن روايت اين است: «ثُمَّ قَالَ وَ رُوِيَ بِأَسَانِيدَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ ذُكِرَ كُوفَةُ وَ قَالَ سَتَخْلُو كُوفَةُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ يأزر [يَأْرِزُ] عَنْهَا الْعِلْمُ كَمَا تأزر [تَأْرِزُ] الْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا ثُمَّ يَظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ يُقَالُ لَهَا قُمُّ وَ تَصِيرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَ الْفَضْلِ حَتَّى لَا يَبْقَى فِي الْأَرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِي الدِّينِ حَتَّى الْمُخَدَّرَاتُ فِي الْحِجَالِ وَ ذَلِكَ عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قَائِمِنَا فَيَجْعَلُ اللَّهُ قُمَّ وَ أَهْلَهُ قَائِمِينَ مَقَامَ الْحُجَّةِ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا وَ لَمْ يَبْقَ فِي الْأَرْضِ حُجَّةٌ فَيُفِيضُ الْعِلْمُ مِنْهُ إِلَى سَائِرِ الْبِلَادِ فِي الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَيَتِمُّ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ حَتَّى لَا يَبْقَى أَحَدٌ عَلَى الْأَرْضِ لَمْ يَبْلُغْ إِلَيْهِ الدِّينُ وَ الْعِلْمُ ثُمَّ يَظْهَرُ الْقَائِمُ ع وَ يَسِيرُ سَبَباً لِنَقِمَةِ اللَّهِ وَ سَخَطِهِ عَلَى الْعِبَادِ لِأَنَّ اللَّهَ لَا يَنْتَقِمُ مِنَ الْعِبَادِ إِلَّا بَعْدَ إِنْكَارِهِمْ حُجَّةً.»
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ جمعه 97 شهريور 30 نوشته شما با عنوان نهي از منكر آشكار برگزيده شده و در جايگاه پيوندها در مجله پارسي نامه قرار گرفته است. دبير تحريريه ي اين انتخاب غزل ِ صداقت و دبير سرويس آن هما ص بوده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.
    پاسخ

    تشكر.