سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

هرگاه دانش انسان افزون شود، بر ادبش افزوده و بیم وی از پرودگارش، دوچندان شود . [امام علی علیه السلام]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  حلقه میانی چیست؟ - دبیرستان سرای ایرانی - ایده پرتقالی - 
فهم غلط از استخاره 5 + چهارشنبه 97 آبان 23 - 5:0 صبح

البته که هست
قطعاً هست
این رسماً تعطیل عقل است

استخاره به معنای دعایی آن
که انشاء است
خبری نیست
تا درست و غلط داشته باشد
«من استخاره کردم با این خانم ازدواج کنم»
یعنی
«من دعا کردم و از خدا خواستم در ازدواج با این خانم خیر مرا در نظر بگیرد»
یعنی
«جایی اگر خطا کردم اصلاح کند و مرا هدایت نماید»
تا
«به خوبی‌های دنیا و آخرت دست یابم»
خب
این‌ها همه انشاء است
متحمّل صدق و کذب که نمی‌شود
درست و غلط ندارد
درخواست است
طلب است
التماس است
دعای خیر که درست و نادرست ندارد
پس با چنین معنایی از استخاره
نمی‌شود پرسید:
آیا استخاره‌ام درست بوده است یا نه!

اما به معنای دوم:
بمانم یا بروم
یعنی چه؟!
ماندن که بی‌کاری نیست
انتخاب میان دو کار است
مثلاً مغازه بزنم و نجاری کنم؟
یا بروم دانشگاه و درس فیزیک بخوانم؟
میان این دو کار مانده‌ام
بررسی و تحقیق کرده
هر دو را مطابق میل خود یافته
هر دو را مثمر ثمر و مفید تشخیص داده
هر دو را مساوی یافته
در نظر من البته
نمی‌دانم کدام
ولی یکی را باید برگزینم
قرعه می‌کشم
با قرآن
یا تسبیح
یا کاغذ
در نهایت
استخاره کردم و فیزیک خوب آمد
حالا سؤال:
آیا استخاره‌ام درست بوده یا غلط؟!
این‌جا هم جایی ندارد
می‌خواستم یکی را برگزینم
برگزیدم
هدف حاصل شد
مگر هدف خبر از غیب بود؟!
نبود که
پس این استخاره هم درست و غلط ندارد

اصلاً در هر دو معنا
استخاره انشاء است
صحیح و غلط بردار هم نیست
نباید با خودمان تعارف کنیم
فهم صریح از دین ملاک است
روشن و واضح
با اصول اعتقادات
حالا یک فردی خلاف این را بگوید
چند نفر حتی
یک روایتی هم پیدا کنند
آیا این‌ها می‌تواند اصول اعتقادی ما را تغییر دهد؟!
که آن تعبیر از استخاره می‌دهد

تغییر می‌دهد
آن فهم غلطی از استخاره که میان مردم ما رایج است
آن فهم، اصول اعتقادی ما را تغییر می‌دهد!

[ادامه دارد...]


برچسب‌های مرتبط با این نوشته:
<< مطلب بعدی: ایده پرتقالی
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظر دهید!

پنج شنبه 103 فروردین 30

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
فهم غلط از استخاره 5 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X