سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

آن را که نانخور کم است یکى از دو توانگرى‏اش فراهم است . [نهج البلاغه]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  حلقه میانی چیست؟ - دبیرستان سرای ایرانی - ایده پرتقالی - 
پاورچین + پنج شنبه 96 بهمن 5 - 10:58 صبح

بچه‌ها تلویزیون را دوست دارند
کارتون را بیشتر
حتی موقع مشق نوشتن
من نیز در کودکی
دوست داشتم با تلویزیون مشق بنویسم

قبلاً گفتم چطور بین مشق و تلویزیون جمع کردم
اینجا
وقتی فقط صدایش شنیده شود
اما مدتی‌ست یاد گرفته‌اند
نگاه نکنند و مشق بنویسند

چند روز پیش اما
مشق نوشتن مریم طول کشید
قرار بود نگاه نکند و بنویسد
نگاه می‌کرد و می‌نوشت
پاورچین مهران مدیری را

فیلم نمی‌دیدند
قرار ما بر این بود که فقط کارتون ببینند
از شبکه پویا
یک سال اخیر اما
چند سریال را اجازه دادم
سریال‌هایی که جنبه طنز دارند
خشونت در آن‌ها کمتر
بدون دعوا و جیغ و داد
بدون فاجعه و مرگ و میر
فیلم‌های ایرانی مگر بدون اندوه هم پیش می‌روند؟!
انگار کارگردان‌ها دنبال بدبختی مردم می‌گردند
تا پیدا می‌کنند:
«آهان، یک بدبختی پیدا کردم، بیایید حالا یک فیلم برای آن بسازیم»
اکثر فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی با چنین ایده‌ای شکل می‌گیرند!

مرد هزار چهره طنز است
کامل دیدند
پاورچین هم چند هفته است
چرا ذهن یک کودک باید درگیر بدبختی‌های زندگی اجتماعی گردد
بدبختی‌هایی که در زندگی عادی
هرگز این‌طور متمرکز و یک‌جا بر سر کسی خراب نمی‌شود
در فیلم‌های ایرانی می‌شود
طنز خوب است
در کنارش روابط خانوادگی و حتی اداری را نیز فرا می‌گیرند
روابطی که در جامعه ما «واقعی»ست
اگرچه معمولاً خوب و مطلوب نیست
نباید الگو بگیرند
ولی باید یاد بگیرند
به همین دلیل گاهی نقد هم می‌کنیم
با هم
مثلاً وسطش یهو می‌گویم:
«ببینید چقدر رفتارش زشت است؟! به خاطر پول تملّق می‌کند، چون دنیاپرست است!»

مشقش که طول کشید:
«خاموش کنم راحت مشقت را بنویسی؟!»
- نه، همین‌طور می‌نویسم!



به من هم بارها گفته‌اند
آن‌هایی که می‌گویند آداب تربیت را بلدند
هفت سال پادشاهند
هفت سال بعد...
من مخالفم
بوده‌ام و هستم
این‌که هفت سال رها کنی
هفت سال بعد یقه‌اش را بگیری
کودک شوکه می‌شود
مقاومت می‌کند
آزاد بوده و بعد اسیر شده
من مخالفم
هستم و بوده‌ام
سخت‌گیری باید کم‌کم کم شود
اول زیاد باشد
رفتارها زیاد کنترل شود
ولی با هر مرحله از رشد
اندک‌اندک کاهش یابد
من آرام‌آرام آزادی می‌دهم
تلویزیونی که قبلاً شدید کنترل می‌شد
حالا برای اولین بار شبکه ifilm هم می‌بینند
شبکه‌ای که نمی‌دانستند وجود دارد
حالا روی دیجیتال یهو پیدایش شده
چون ذخیره‌اش کردم
قبلاً نکرده بودم
ولی توضیح دادم
هر مرحله از آزادی همراه با یادگیری
و احساس پیشرفت:
امروز اگر اجازه می‌دهم ببینید
چون می‌دانم می‌فهمید
می‌بینید چقدر رفتارهای زشت در این فیلم‌ها هست
ببینید؛ دروغ گفت!
چه راحت دروغ می‌گوید
دروغگویی بد است
پس چرا در این فیلم این‌طور زیاد نشان داده می‌شود؟!
اگر در کودکی می‌دیدید یاد می‌گرفتید
اما امروز می‌دانم یاد نمی‌گیرید

گفته‌ام که بعدتر آزادتر خواهید بود
تا به سن 18 سال برسید
آن‌روز کامل آزاد خواهید شد
و دیگر من هیچ دخالتی در امور زندگی شما نخواهم کرد
و تا آن روز
من شما را تربیت می‌کنم
تا جامعه را بشناسید و فریب فریبکاران را نخورید!

ما دیگر تلویزیون خود را به رادیو تبدیل نمی‌کنیم
چون بچه‌ها بزرگ‌تر شده‌اند
آن‌ها مشق خود را منظّم می‌نویسند
این را از فشارهای گذشته فرا گرفته‌اند
این را یاد گرفته‌اند
و می‌گیرند
که هر چه بهتر رفتار کنند
فشار کم‌تر می‌شود
نظارت کمتر
کنترل کمتر
گفته‌ام هر چقدر اعتماد مرا بیشتر کسب کنید
آزادتر خواهید شد
و من هم آزادتر از تربیت شما
این یک معامله بُردبُرد است
من دوست دارم زودتر قوی شوید
بر نفس خود غلبه کنید
تا من ناگزیر نباشم بر نفس شما غلبه کنم
کاری که تا قبل از بلوغتان وظیفه‌اش را دارم!


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: عکس 362 - فرزند 535 -
<< مطلب بعدی: ایده پرتقالی
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
پاورچین - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X