• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : پول در بانك
  • نظرات : 2 خصوصي ، 4 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + دهقاني 
    سلام، درمورد پاسخ شما بر كامنت قبل، تا جايي كه اطلاع دارم شماري از مراجع بزرگ ما صريحا موضع خود را در ربوي بودن بانك ها اعلام كرده اند. امثال آيت الله مكارم شيرازي، ايت الله جوادي آملي، آيت الله حائري شيرازي و ...
    در سايت reba.ir به خوبي مواضع تند عده اي از مراجع تقليد نسبت به ربوي بودن بانك ها را جمع آوري كرده است.
    حداقل براي مقلدين اين مراجع كه تكليف مي آورد. درسته؟

    پاسخ

    سلام. هر فرد مكلّف از يك مرجع و تنها يك مرجع تقليد مي‌نمايد. مثلاً من مقلّد مقام معظّم رهبري هستم. هر بار كه از دفتر ايشان استفتاء كردم، معاملات بانكي را صحيح دانستند. شما از مرجعي كه تقليد مي‌فرماييد بپرسيد و استفتاء كنيد. اگر نپذيرفتند، از بانك استفاده نفرماييد. مي‌دانيد چرا؟! زيرا اين گفتگوهايي كه به گوش شما مي‌رسد و موضع صريح علماي ماست، مباحث پژوهشي آن‌هاست. فتوا نمي‌دهند كه استفاده مردم از بانك حرام است. بلكه در حال تذكّر به مسئولين هستند كه معاملاتي كه در شرايط اضطرار درست شده را به حال عادي باز گردانند. تصوّر بفرماييد فردي اكل ميته مي‌كند؛ مردار مي‌خورد از روي گرسنگي. براي او حرام نيست. ولي مسئولين بايد دغدغه داشته باشند تا گوشت سالم تهيه نمايند تا مجبور به خوردن مردار نباشد. بانكداري امروز بانكداري ضرورت است. زيرا اگر بانك نباشد صنعت مي‌خوابد. نظام توليد و توزيع وابسته بانك است. تا سرمايه‌ها انباشته نشود توليد متمركز شكل نمي‌گيرد و توليد اگر انبوه نشود، نمي‌تواند هزينه را به صرفه نمايد و قيمت تمام شده را بكاهد. بانك هم اگر ربا نباشد نمي‌تواند كار كند. بانك‌ها اين‌طور طراحي شده‌اند كه بدون سود چرخ‌شان نمي‌چرخد. بزرگان ما با تغييراتي در عقود بانكي، توانستند مخالفت صريح با شرع را اصلاح كنند. مثلاً وقتي مي‌رويد وام مسكن بگيريد، عقد جعاله مي‌بندند. بنابراين نمي‌توانيم آن‌ را حذف كنيم، بلكه مخالفت قطعيه آن با شرع را درست مي‌كنيم، تا فرصت بخريم براي طراحي يك بانك جديد. از ابتداي انقلاب قرار بر اين بود، ولي دانشمندان فراموش كردند يك نظام بانكي جديد طراحي نمايند. كل علوم انساني چنين وضعيتي دارد. رهبري مدتي‌ست درباره تحوّل علوم انساني تذكّر مي‌دهند. إن‌شاءالله اين عزم در بزرگان پيدا شود كه كار علمي مورد نظر را پي بگيرند. ما بانك مي‌خواهيم، ولي بانكي كه بتواند بدون رباي واقعي عمل نمايد. امروزه ربا به صورت پنهان و در وراي عقود شرعي همچنان وجود دارد، ولي ظاهر آن درست شده است، تا به دينداري مردم ضرر نزند. اگر چه آثار واقعي ربا را كه شكاف طبقاتي‌ست ايجاد مي‌كند. حوزه از دانشگاه توقّع دارد بانكداري اسلامي را و دانشگاه از حوزه. اين دو نهاد تكليف خود را انگار در اين قبيل موضوعات نفهميده‌اند! نهادهاي مشتركي كه هم كه راه افتاده‌اند، به نتيجه‌اي قابل دفاع نرسيده‌اند!