وبلاگ :
شايد سخن حق
يادداشت :
انفجار اطلاعات
نظرات :
0
خصوصي ،
14
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
حامد
ممنون از توضيحاتتون. 81 نسبت! براي تعريف يک موضوع، استاد(ره) ذهن خيلي خلاقي داشتند. انشاالله بتوانم کتاب مربوطه را تهيه کنم.
ممنون ميشم مثلا براي تعريف کميتي مثل نيرو يا جرم يا يک کميت فيزيکي ديگر چند مورد از آن 81 نسبت را نام ببريد.
پاسخ
نام بردن نسبتها براي موضوعي مانند نيرو يا جرم كار دشواريست. ولي من اجمالاً روش را براي شما توضيح ميدهم. شايد شما بتوانيد بهتر آن را به كار بگيريد. ايشان در مباحث فلسفي خود به اين نتيجه ميرسند كه هر جا نسبتي برقرار باشد، طرفين نسبت تنها نيستند، بلكه چيزي در بين آنها واقعاً وجود دارد. مثلاً مولكول اكسيژن با دو مولكول ئيدروژن نميتوانند با هم تركيب شوند، مگر اينكه يك امر واقعي ميان آنها پديد آيد به نام «نسبت بين اكسيژن و ئيدروژن». بنابراين ما در هر تركيبي با سه جزء مواجه ميشويم. سپس در بحث معرفتشناسي چون معتقد ميشوند كه ما فقط قادر به درك نسبتها هستيم، پس هميشه با درك سهتايي هر موضوع مواجه ميشويم. ضمناً چون خود ِ علم ما نيز «علمي»ست، پس نسبتهاييست سهتايي. اين ميشود كه براي شناخت هر موضوع، سه مرحله درك روي سه بُعد از موضوع خارجي كه هر كدام به سه جزء دروني خود تعريف ميشوند متمركز ميگردد. از اين رو هيچ موضوعي تعريف نميشود مگر اينكه 27 موضوع مرتبط با هم در آن ديده شود. و چون هر موضوع به تنهايي سه وصف دارد تا توصيف شود، در تحليل، با سه 27 تا يعني 81 «وصف» مواجه ميگرديم. اوصافي كه با يكديگر با نسبتهاي متفاوت تركيب شدهاند تا توانستهاند يك موضوع خارجي را پديد آورند. مثلاً اگر بخواهيم «جرم» را تعريف كنيم، ابتدا بايد نسبتهاي بيروني آن را بيابيم. يعني اين جرم لاجرم با هزاران موضوع ديگر در ارتباط است كه توانسته يك موضوع باشد. اما ما به دليل روش شناختمان، صرفاً در گام اول ميتوانيم يك نسبت را ببينيم كه شامل سه موضوع است. از اين رو به دنبال دو موضوع همعرض جرم ميگرديم. من حدس ميزنم آن دو «انرژي» و «ميدان» باشند. در اين مرحله همانطور كه قبلاً عرض كرده بودم، ما با مشاهدات پيشيني خود، در حال ساخت يك فرضيه هستيم. بنابراين نميتوانيم فعلاً بگوييم قطعاً درست پيدا كردهايم...