وبلاگ :
شايد سخن حق
يادداشت :
انشاي احمد
نظرات :
1
خصوصي ،
8
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
[ادامه پاسخ]
... وقتي ما ميدانيم كه مشاهدهكننده در فعل مشاهده تأثير دارد، انسان داخل در موضوع فيزيك ميگردد. موضوع فيزيك ميشود «طبيعتي كه انسان مشاهده ميكند و در آن تصرّف مينمايد». با اين دقّت، تمامي علوم، انساني هستند و همان نگرانيهايي كه در علوم انساني هست، در آنها هم وارد ميشود. يعني فرضيات متفاوت يك انسان ملحد و يك انسان موحّد تأثير مستقيم در برداشتهاي آنها از قوانين علمي مينهد. اما اگر به سراغ فرهنگستان علوم اسلامي قم برويم، البته كه استاد حسيني (ره) مدعي بودهاند روشي توليد كردهاند براي توليد علوم تجربي. روش ايشان شامل سه مرحله اصلي است: ارتقاء روش اجتهاد در حوزههاي علميه، ارتقاء روش تجربي در توليد معادلات علمي مبتني بر نتايج اجتهادي و در نهايت، توليد معادلات كه همان علم ميباشد. امروز وقتي انيشتين معتقد ميشود خدا تاس نمياندازد، عليّت و جبر درون آن ميشود اكسيوم و اصل غيرقابل تغيير براي دستيابي به معادله مثلاً نسبت جرم و انرژي. هايزنبرگ كه اساساً همه چيز را احتمالي ميكند و قطعيت را بر ميچيند، جبر كه ميرود يك دنياي جديد در فيزيك توليد ميشود كه همه چيزش متفاوت است...
پاسخ
...حالا اگر يك فيزيكدان ديندار، اكسيوم جديدي از مباني ديني خود در دست داشت، تعريف جديدي از نور و موج و انرژي، خب معادلات متفاوتي حاصل خواهد شد. استاد حسيني (ره) بحثهايي در فيزيك داشتهاند البته، كه يكي از محورهاي آن جايگزيني دو گانه «ماده و انرژي» با «تشعشع، تموّج و تجسّد» است. همه چيز در ماده و انرژي خلاصه نميشود. چيزي وراي اين دو وجود دارد كه ابزارهاي خاص خود را نياز دارد تا ديده شود و تحليل گردد. يك روش جديد نيز براي توليد معادلات كاربردي ارائه نمودهاند كه در حقيقت راه دستيابي به علوم جديد است. زيرا علوم چيزي نيستند جز معادلات، چه علوم اصطلاحاً انساني و چه علوم اصطلاحاً تجربي. از نظر ايشان تمامي علوم شاخصهايي دارند كه آنها را هم «انساني» مينمايد و هم «تجربي». اصلاً اگر تجربه انسان را بگيري، سؤال اين است: آيا بدون تجربه به هيچ علمي دست مييابد؟ ظاهراً تقسيم علوم به انساني و تجربي چندان متقاعدكننده نباشد. موفق باشيد.