• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : شرح فرمت اكسل
  • نظرات : 1 خصوصي ، 7 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    http://yaalee.com/forums/forum.php?f=184

    لينک اشتباه درج شد چون قالب سايت شما محدوديت در پذيرش تعداد کاراکتر داشت ، لينک را اصلاح کردم
    پاسخ

    دو مطلب در لينك‌هاي ارسالي شما جلب توجه كرد؛‌ نخست آن‌چه آيةالله‌العظمي سيستاني حفظه‌الله، فرمودند درباره فلسفه و عرفان و ديگر مصاحبه‌اي كه از آقاي مهدي نصيري منتشر شده بود. هر دو را خواندم. البته ارتباط اين دو مطلب با «فقه حكومتي» يا ساير اقسام فقه كه مطرح مي‌شود را نيافتم، ولي اگر پاسخ پرسش شما را فارغ از مطالب مذكور بخواهم عرض نمايم، به طور خلاصه مبتني بر چند مقدمه چنين مي‌شود: مفروض اول: حكومت مي‌تواند ظلم كند. مفروض دوم: تكاليف حكومت با افراد متفاوت است. مانند: تخصيص بودجه سالانه. با ضميمه اين دو فرض، حكومت مي‌تواند بدون اين‌:كه متوليّان آن بي‌نماز باشند، با اختصاص نادرست بودجه كشور، سبب فقر بعضي و ثروت بادآورده گروهي ديگر شوند، به نحوي كه ظالمانه باشد. اگر اين دو فرض را بپذيريم، البته اگر، آن‌گاه با ورود فرض سوم: اسلام دين جامعي‌ست و براي نفي تمامي مصاديق ظلم، حكم دارد. ناگزير مي‌شويم قبول كنيم كه اسلام بايد براي تكاليف حكومت، مانند: تخصيص بودجه، نيز حكم داشته باشد. اين يك استدلال ساده براي يكي از تعاريفي‌ست كه براي فقه حكومتي شده است. زيرا تعاريف ديگري نيز براي فقه حكومتي تا به حال ارائه شده است. پاره‌اي از ساير نظريات در اين نمودار http://rastan.parsiblog.com/Posts/283 و نمودار http://rastan.parsiblog.com/Posts/276 ارائه شده است.