• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : سايبان ارزان كولر آبي
  • نظرات : 5 خصوصي ، 22 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2      
     
    + رضا 
    با سلام و تشکر
    من مهندس گروه تاسيساتم اين روش شما هيچ تاثيري بر کولر نداره شما بايد از سايباني براي کولر استفاده کنيد که عايق باشه ميشه سايه ايجاد کرد اما سايه بايد تاثير گذار و خنک کننده باشه روش شما نه تنها خنک کننده نيست بلکه مصرف انرژي و آب و هم بالا ميبره
    لطفا از روش هاي علمي و اثبات شده مطلب بذارين تا ديگران با خيالي بهره بگيرن

    سعي کنيد از سايبان هاي عايق اونم با جنس مناسب استفاده کنيد مثلا عايق پلي اورتان که در صنايع سردخانه استفاده ميشه

    با تشکر دوست گرامي
    پاسخ

    سلام بر شما. تشكر از پيام خوب شما. ولي حقيقت مطلب اين است كه بعد از گذاشتن اين سايبان، تغيير محسوسي در خنكي حاصل شد. اميد كه مراجعه‌كنندگان وبلاگ نكات ارزنده شما را نيز در نظر بگيرند. تشكر.
    + مهدي ح. 
    خيلي جالب بود.ممنون از وقتي که برا انتشارش گذاشتين.
    پاسخ

    :)
    + سيد الياس 
    سلام خسته نباشيد
    ايد? خيلي قشنگ و دلچسبي بود
    خواستم سؤال کنم اگه نور خورشيد به ديواره هاي کولر اصابت کنه، باد کولر رو گرم نميکنه؟ يعني فقط سقف رو بپوشونيم کافيه؟
    منظورم اينه که اگه پارچه رو بزرگتر بگيريم که از سه طرف روي ديواره ها رو هم بگيره چي؟
    پاسخ

    به نظرم وجود پوشال‌ها در پشت درها كه پيوسته آب را از خود عبور مي‌دهند مانع گرم شدن آب از طريق ديواره‌ها شوند. شايد هم تأثير آن را كاهش دهند. ضمن اين‌كه معمولاً تابش آفتاب در بدترين و گرم‌ترين حالت خود، تقريباً عمود است و به سقف كولر مستقيم و به ديواره‌ها «مايل» مي‌تابد. مانند زمستان كه كاملاً به زمين مايل مي‌تابد و هوا سرد مي‌شود. اين نيز به نظر مي‌رسد مانع گرم‌شدن شديد ديواره‌هاست. نوري كه مايل اصابت كند، بيشتر منعكس مي‌شود تا جذب. ولي سقف به دليل تابش عمود و قائم بيشترين پرتو را جذب مي‌نمايد. از همه اين مباحث نظري و فيزيكي نيز بگذريم، بنده در عمل دو تا سه درجه كاهش دما را نسبت به گذشته شاهد بودم. يعني دماسنجي كه دما را در خانه اندازه‌گيري مي‌كند، پس از اين سايبان، وضعيتي را نشان مي‌دهد كه در دماي 42 درجه بيرون، دماي خانه را در 28 درجه نگه مي‌دارد. با ذكر اين نكته كه خانه ما دو خوابه، با يك هال و يك آشپزخانه بوده و تنها يك كولر آبي دارد. دماسنج را هم مقابل كولر نگذاشته‌ام كه نشانگر باد مستقيم باشد! اميدوارم اين ايده براي شما هم جواب بدهد.
    + arash 
    سلام
    خسته نباشيد
    ميخوام بپرسم واقعا تاثير داشته در خنکي خونه الان که سايبان درست کردين؟
    پاسخ

    سلام. عرض كردم در متن. همان روز كه اين كار را انجام دادم، بلافاصله تفاوت را حس كرديم. آفتاب شهر قم تابستان خيلي سوزان و تند است. مستقيم كه به كولر مي‌تابد، آب داخل آن را گرم مي‌:كند و كولر ديگر باد خنك نخواهد داشت. ما قبلاً با مقداري تير و تخته مانع تابش مستقيم خورشيد به سقف كولر مي‌شديم، اما تأثير كمي داشت. از وقتي آن سايبان را ساختم، حتي سر ظهر و در گرم‌ترين وقت روز نيز از كولر باد خنك مي‌آيد. تفاوت كاملاً مشخص است.
    + مهدي 
    سلام .ممنون روش خلاقانه اي بود.فقط مي خواستم بدونم از نمونه اي يا جايي ايده گرفتيد يا ايده خودتون بوده؟ اگه قسمت بشه اجراش مي کنم.فقط اتصال لوله ها بابدنه کولر و برزنت با لوله ها داخل عکس هادقيق مشخص نبود که به چه صورت پيچ شده بود. با تشکر
    پاسخ

    سلام. ايده اصلي كه سال‌ها سابقه دارد. خيلي از دوزندگان چادرهاي مسافرتي سايبان براي كولر مي‌دوزند. آن‌ها آهن به هم جوش مي‌دهند و چارچوب مي‌سازند براي نگهداشتن برزنت. من اما وقتي ديدم هزينه آن بالاست و در دسترس هم نيست، گران مي‌گويند يعني، به نظرم رسيد، ناگهان، كه اگر لوله بخاري بگذارم، هم ارزان در مي‌آيد و هم فاصله خوبي بين سقف كولر و برزنت ايجاد مي‌نمايد و اين را جايي نديده بودم تا به حال. درباره پيچ‌ها؛ ابتدا از هر سر لوله بخاري يك وجب رفتم داخل و با دريل سوراخ كردم. يكي رو و يكي زير. اين‌طوري هر لوله بخاري چهار سوراخ شد؛ دو تا بالا و دو تا پايين. سپس لوله‌ها را به ترتيب روي سقف كولر قرار داده،‌ محل سوراخ را روي سقف علامت زدم. سقف كولر را سوراخ كردم در محل علامت‌ها، با اين دقت كه به موتور يا لوله‌هاي انتقال آب برخورد نكند. اكنون دست را بايد داخل لوله كرد و مهره را نگهداشت و پيچ را از داخل كولر بست. بعد از اتصال هر چهار لوله به سقف كولر، برزنت را روي لوله‌ها تنظيم كرده، محل سوراخ‌ها را با فشار پيچ‌گوشتي يا چاقو در برزنت سوراخ كنيد. باز هم مهره را از داخل لوله نگهداشته، از روي برزنت پيچ را مي‌بنديم. استفاده از واشر فلزي پهن روي برزنت الزامي‌ست. زيرا به مرور زمان ممكن است سوراخ برزنت باز شده و از پيچ در برود. همين. يك ساعت بيشتر وقت نمي‌گيرد. موفق باشيد.
    + سعيد 
    واقعا دمتون گرم خونتون سرد
    خيلي جالب بود حتتتتما اين کارو ميکنم به همه توصيه ميکنم اين کارو انجام بدن

    پاسخ

    ممنون! موفق باشيد. :)
    + ب 
    خيلي جالب بود
    خداخيرتون بده
    همين که وقت مي گذاريد و خلاقيتتون عکس مي گيريد و براي ديگران ارسال مي کنيد کلي ارزش داره
    ممنون
    پاسخ

    تشكر. غرض تبليغ روش صرفه‌جويي آسان در مصرف آب بود كه در شرايط پرمصرف فعلي كشور ضروري به نظر مي‌رسد. موفق باشيد.
     <      1   2