• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : باب اسفنجي؛ كارشناس روابط اجتماعي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + کاظمي 
    سلام
    عزيز جان بسيار ساده انگاريست اگر فکر کنيم پيام هاي کارتون ها و سريال ها مي بايست همه اش اثر آني داشته باشند و آنا مخاطب کودک را تحت تاثير قرار دهند. پر واضح است که طراحي لايه اي و پنهان پيام هاي کارتون ها که از کارتون يوگي تا به الان ادامه داشته است اگر بي کارکرد و بي مصرف باشد بايد به عقل بشر غربي شک کرد.
    اين پيام ها مانند يک بمب عمل نکرده سالها در ذهن يک کودک خواهد بود و در بزرگسالي در برخورد با الگوها و کليشه هاي اجتماعي، سياسي و خانوادگي عمل خواهد کرد. آنها نياز ندارند کودک همان موقع تحت تاثير پيام هاي استراتژيک اثر قرار گيرد اما با مطالعات رفتارشناختي و روانشناسي کاملا مطمئن هستند هيچ پيامي خصوصا اگر با هيجان و طنز نيز آميخته شود از ذهن (يا نفس) مخاطب پاک نمي شود.
    موفق باشيد

    پاسخ

    سلام برادر. درست مي‌فرماييد. دقيقاً به همين دليل است كه بنده تحليل كاملاً مثبتي از كارتون‌هاي مذكور ارائه دادم. چرا؟! زيرا در كودكي تحت تأثير لايه‌هاي پنهان همين رسانه‌ها قرار داشتم. كودكي ما اگر چه تنها با روزي يك‌ساعت كارتون بيشتر همراه نبود؛ 5 تا 6 عصر از شبكه اول، زماني كه بيش از دو شبكه نداشتيم، اما يوگي بود، بل و سباستين بود، نيك و نيكوي جمعه‌ها ساعت 2 بود، نل بود، حنا بود، پاريكال بود، هاچ زنبور عسل بود، واتوواتو و پسر شجاع بود، همه اين‌ها در لايه‌هاي پنهان‌شان از ما آدم‌هايي ليبرال‌منش و مبتلي به سكولاريسم پنهان ساخته است. به نحوي كه امروز وقتي باب‌اسفنجي را مي‌بينيم، احساس قرابت بيشتري مي‌كنيم، از نظر سبك زندگي و رفتار اجتماعي، تا قصه‌هايي كه از پدربزرگ‌هاي خود مي‌شنيديم. با شما موافق هستم، اما ما همان نسلي هستيم كه تحت تأثير اين لايه‌ها بوده‌ايم، نيستيم؟! تشكر از دقت نظر شما.