• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : حل مشكل جبر و اختيار 14
  • نظرات : 1 خصوصي ، 2 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + حميد 
    با سلام، مبحث جبر و اختيار را از اين ديدگاه که از صفات خدا نيز جباريت او است آنچنانکه در دعاي جوشن کبير آمده است که اللّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ، يا سَتَّارُ، يا غَفَّارُ ، يا قَهَّارُ، يا جَبَّارُ ، يا صَبَّارُ، يا بارُّ، يا مُخْتارُ، يا فَتَّاحُ، يا نَفَّاحُ، يا مُرْتاحُ. و انسان نيز مي تواند بطور پتانسيل به خليفة اللهي برسد و امروزه روز بجايي رسيده است که سوار بر هواپيمايي مي تواند با فشار دکمه اي سلاحهاي مخوف خود کارا کرده و شهري را از بين ببرد و او خود اين کار را نمي کند و بلکه دستور فشار دادن دکمه را در وقتي که تعيين مي کند مي دهد. اينجا بنظر مي رسد که اينکه چنين جبري همراه با جباريت خدا است يا خير بسته به اين است که آيا اين قدرتي که مي تواند چنين دستوري را دهد همانگونهع که ادعاي خليفة اللهي دارد واقعاً چنين است يا در رقابتي ناگزير واقع شده است که با ديگر مدعيان خليفة اللهي وارد جنگ شده و انگيزه اش نابودي آنها است قبل از اينکه اينها او را به نابودي بکشند. و اين مقياسي است که در قياسهاي کوچکتر و بزرگتر تکرار مي شود. و اينکه بخواهيم به اين وضعيت دچار نشويم، مستلزمش حکمت الهي و حکمت متعاليه و فلسفه و علم و جبر و مقابله و رياضي فيزيک و مدل استاندارد فيزيک و هندسه ناجابجايي و نظريه حميدي-مجيدي و بلکه خود دسترسي به خليفة اللهي امام زمان است و به کمتر از آن قانع نشدن همانطور که خود حضرات ولايت فقيه و در دعاهاي مربوط به آنها و از جمله خدايا خدايا تا انقلاب مهدي از نهضت خميني محافظت بفرما خامنه اي رهبر به لطف خود نگه دار.... همه و همه ما را به انقلاب او بشارت مي دهند. لا اله الا الله. اللهم صل علي محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته.
    پاسخ

    متأسفانه متن شما به نظرم بسيار مشوّش و ناخوانا آمد. جملات به كار رفته داراي نهاد و گزاره صحيحي نيستند و همگي ظاهراً ناقص مي‌باشند. بنابراين نتوانستم متوجه فرمايش شما بشوم. ما ايراني هستيم و به زبان فارسي سخن مي‌گوييم. زبان فارسي قواعد و گرامر روشن و مشخصي دارد. اگر از اين قواعد در نگارش پيروي نكنيم نمي‌توانيم با ديگران ارتباط برقرار نماييم. متن فوق مملوّ از واژگاني‌ست كه به دليل قرار نگرفتن در ساختاري قاعده‌مند، بي‌معنا شده‌اند. به اين گزاره دقت بفرماييد: «مبحث جبر و اختيار را از اين ديدگاه که ... در وقتي که تعيين مي کند مي دهد.» وقتي به نقطه مي‌رسيم، معنايش اين است كه جمله ساخته شده و به سرانجام رسيده. اما خواننده هنوز منتظر مانده و نفهميده «خبر» براي «مبحث» چيست؟! يعني جمله كاملاً ناقص بوده و تمام معترضه‌ها آمده‌اند تا در لابه‌لاي خود «خبر» مربوط به «مبتدا» را گم نمايند. لطفاً يك‌بار ديگر زحمت بكشيد و كامنت خود را به فارسي سره بنويسد. اگر فارسي نمي‌توانيد به عربي، نشد به انگليسي. ولي به هر زباني كه مي‌نويسيد، بي‌زحمت صحيح و درست بنويسيد تا حقير بتواند از مطلب استفاده نمايد. موفق باشيد.
    + برادر ديني شما 
    سلام عليکم
    کل مطالبتان را در مورد جبر اختيار خواندم . جالب بود ولي همچنان من هم مثل شما آنطور که بايد قانع نشدم . اگرچه ايمان کامل دارم به عدالت الهي و در نتيجه رد جبر مطلق که ناقض عدل الهي است . ولي از نظر استدلال هنوز ذهنم اما و اگر بسيار دارد . يک فايل پي دي اف يافتم گفتم لينک بدهم شما هم اگر دوست داشتيد بخوانيد و دلم ميخواهد نظر جديدي اگر پيدا کرديد بيان کنيد . با آرزوي موفقيت
    http://www.khosropanah.ir/fa/files/downloads/kalam-eslami/jabr.pdf
    پاسخ

    استاد خسروپناه را مي‌شناسم، از همان زمان كه مسئول مركز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه بودند. به يكي از دوستان در ويراستاري منشورات آن مركز ياري مي‌رساندم. فايل مورد نظر را مي‌خوانم، ولي نخوانده عرض مي‌ كنم طبق مبنايي كه از ايشان سراغ دارم، يعني همان قرائت علامه طباطبايي (ره) از حكمت متعاليه، روشن است كه ايشان نيز از طريق تعدد علل و داخل دانستن اختيار در علت تامه تلاش مي‌كنند مشكل جبر و اختيار را حل نمايند. فضل استاد خسروپناه بر ساير فلاسفه معاصر در تسلط به فلسفه غرب است كه اولين بار در قالب نگارش كتاب كلام جديد آن را نشان دادند. و گرنه اگر دنبال نوآوري در فلسفه حكمت متعاليه يا همان فلسفه معروف اسلامي باشيم، امثال استاد فياضي هستند كه برداشت‌هايي بسيار متفاوت از سايرين دارند. تشكر از لطف شما. مطالعه مي‌كنم و اگر مطلب تازه‌اي ديدم ارائه خواهم نمود. موفق باشيد