• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : چالش استفاده ناصحيح از Ajax
  • نظرات : 2 خصوصي ، 7 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    مقدمه: من تو توسعه وب، فقط از ياد گرفتن خوشم مياد، منظورم اينه که هنوز نشده که من چيزايي رو که ياد گرفتم، تحت يک پروژه به کار ببندم.

    من موقعي که ميخواستم مفهوم اي‌جکس رو بفهمم، از خود خود جاوا اسکريپت استفاده کردم، منظورم اينه که از کتابخانه‌هاي آماده مثل جکوئري يا موتولز و اينا استفاده نکردم، بعد هميشه برام سوال بود که اين onchangereadystate خدايي کاربردش چيه، تا اينکه الان کلا فهميدم (: از اين بابت ممنونم.

    بعد يه سوال سيد جان، شما که حوزه رفتي، چطوري تونستي طوري طراحي و توسعه وب رو ياد بگيري که باهاش سايت بنويسي و اينا؟ آخه تخصص‌تون هم فلسفه‌ست!
    پاسخ

    اتفاقاً خدمت شما عرض كنم كه من هم تا به حال از خود جاوا اسكريپت براي نوشتن Ajax استفاده مي‏كردم. در اين پروژه اخير اما، چون Jquery را رسماً به كار گرفتم، ديدم حيف است از كتابخانه Ajax آن استفاده نكنم. البته چون خود ِ Jquery را مي‏بايست با آژاكس لود مي‏كردم، باز هم در اول كار، نخستين لود را با توابع آژاكسي كه خودم نوشتم انجام دادم و بعد از لود Jquery از آژاكس آن استفاده كردم. اما درباره سؤال آخر؛ قبل از اين‏كه به حوزه بيايم، دبيرستان كه بودم، علاقه شديدي به برنامه‏نويسي پيدا كردم و كلاً دبيرستان و پيش‏دانشگاهي‏ام به مطالعه درباره آن گذشت. سال اول طلبگي به خير گذشت، ولي از سال دوم، يكي از دوستان فهميد و خواهش كرد در پاره‏اي امور كمك نمايم. وقتي پا جلو گذاشتم، ديدم خيلي از كارها هست كه اگر چه برنامه‏نويسي و طراحي سايت است، ولي به نوعي خدمت به اسلام هم به حساب مي‏آيد. اين شد كه در كنار درس ادامه دادم. ولي هيچ‏گاه تمام وقتم را براي رايانه نگذاشتم كه از درس بمانم و اين لطف خدا بود. الآن هم هيچ سايت يا نرم‏افزاري را كار نمي‏كنم، مگر اين‏كه حتماً ربطش به اسلام و حوزه علميه برايم مسجّل شود. راستي برنامه‏نويسي امروز برايم يك تفريح شده است. از درس كه خسته شوم سراغ آن مي‏روم. شنيده بودم از علامه طباطبايي ره پرسيدند اين‏همه درس در اين نجف گرم، چه مي‏كني؟ فرمود: از هر علمي خسته مي‏شوم به سراغ علمي ديگر مي‏روم. معروف است ايشان علم جفر و رمل هم مي‏دانست. خيلي از گذشتگان ما بودند كه چند علم را با هم مي‏آموختند! ياعلي