• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : چرا هميشه گرد؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 2 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + [ادامه پاسخ] 
    ... پول كه ارز ديجيتال هم نوعي از آن قرار است محسوب شود، به خودي خود و بذاته نبايد ارزش داشته باشد، بلكه ارزش تبادلي دارد، مثل طلا و نقره، مثل اسكناس. پس در يك جامعه سالم هميشه مقدار آن بايد با مقداري از توليد واقعي نيازمندي‌هاي مردم مساوي باشد؛ مانند: گندم، گوشت، شير، مرغ، ميز، صندلي و مانند آن‌ها. حالا شما پاسخ بفرماييد كه ارز ديجيتال در مقابل كدام كالاي واقعي به جامعه تزريق مي‌شود؟ فردي كه صاحب بيت‌كوين مي‌شود چه كالايي توليد كرده كه صلاحيت دريافت آن را داشته؟ اكل مال بباطل نمي‌شود؟ كتاب ثروت ملل آدام اسميت را كه پدر اقتصاد امروز دنياست را كه بخوانيد متوجه مي‌شويد فعاليت‌هاي غيرمولّد نمي‌توانند يك كشور را ثروتمند كنند. توليد بيت‌كوين يك فعاليت مولّد نيست، پس براي جامعه بشري مفيد نيست، تنها نوع ديگري از همان دزدي‌ست كه بانك‌ها در آن تخصص دارند، از طريق «ربا».
    + سلام ممنون مي شوم جواب کامل 
    سلام معرفي نکرديد عکس چه کسي است؟ در مورد ارزهاي ديجيتال مي شه درخواست کنم بطور جامع نظرتون را بيان کنيد؟ سه مطلب مبهم است: فتواهاي موافق با ارزهاي ديچيتال داريم فتواي حرام بودن هم داريم چه بايد کرد؟ ظاهرا به دليل موضوع شناسي فتوا به حلال و حرام داده اند و شبيه رويت هلال ماه شده است که شايد خودمان هم موضوع شناسي کرديم و به نتيجه ديگري رسيديم بايد احتياط کنيم؟ مطلب دوم توليد ارز ديجيتال را چگونه مي بينيد به نظر مي رسد درآمد خوبي دارد آيا توليد خانگي مقرون به صرفه است؟ سوم اينکه معاملات آنلاين ارزها و درآمد ناشي از خريد و فروش ارزها ديجتيال مختلف و تبديل آنها به يکديگر ماهيانه چقدر درآمد خواهد داشت؟ و موارد ديگري از جمله اينکه چرا شما وارد اين عرصه نشده ايد زيرا طلاب گويا براي اينکه هم وقتشان تلف نشود و به درس برسند و هم کار خانگي انجام دهند (کار دوم رسمي سب قطع بيمه و شهريه مي شود و تنها کارهاي خانگي طلاب به دليل شناسايي نشدن طلاب مشکلي ايجاد نمي کند) بين طلاب خيلي رايچ شده است.
    پاسخ

    سلام. از تصويرهاي قديمي فرزندانم در نوشته‌هاي وبلاگ استفاده مي‌كنم. بله، صحيح مي‌فرماييد، موضوع‌شناسي خيلي مهم است در رسيدن به نظر فقهي. متأسفانه موضوعات جديد آن‌قدر پيچيده شده كه اگر درست تشخيص داده نشود، نتيجه درستي هم نخواهد داشت. خيلي‌ها دسترسي به حقايق موضوع و ريشه پيدايش آن ندارند، مانند همين بانك و بورس و پولي كه به عنوان فيات مي‌شناسيم و خيلي فتاوا به نظر مي‌رسد در خصوص اين موضوعات دچار مشكل است. اولاً توليد خانگي ارز ديجيتال تقريباً غيرممكن است و يك تصوّر نادرست است كه مي‌شود با چند ماينر صاحب بيت‌كوين شد. دستيابي به بيت‌كوين يك رقابت است و تا زماني كه كشتزارهاي وسيع ماينر وجود دارد، با چند دستگاه نمي‌توان پيروز شد. اگر سايت‌هاي معرفي ارزهاي ديجيتال را با دقت مطالعه بفرماييد، در يك لحظه فرمول خاصي منتشر مي‌شود بمثابه يك معماي رياضي كه بدون محاسبات بسيار زياد قابل حل نيست. هر رايانه‌اي كه زودتر پاسخ را براي سرور ارسال كند، بيت‌كوين را او برده است. پس فرد يا نهادي كه هزارها رايانه را سري كرده زودتر به جواب مي‌رسد و شانسي براي كسي كه با تعداد اندكي رايانه يا ماينر كار كند وجود ندارد. اما شهوت و هوس دستيابي به ثروت است كه افراد را پاي كار مي‌آورد و تنها به اميد رسيدن به بيت‌كوين به خرج مي‌اندازد. اما درباره ماهيت بيت‌كوين يا ارزهايي كه بعدتر در رقابت با آن ابداع شد، بايد توجه كرد به اين كه هيچ وجه قابل پذيرشي به عنوان «مال»‌ ندارند، زيرا از «توليد واقعي» نشأت نگرفته‌اند. دقت بفرماييد كه در اقتصاد كلان هميشه «ثروت» مساوي با «توليد ناخالص» است. يعني بايد باشد. كشوري كه مثلا هزار ميليارد توليد واقعي انجام داده، هزار ميليارد بايستي اعتبار مالي يا همان پول در آن جريان داشته باشد. اگر بيشتر باشد تورّم رخ مي‌دهد و اگر كمتر باشد ركود. ربا از همين رو حرام است، زيرا ثروتي‌ست كه از توليد در نيامده، بلكه پول پول خلق كرده است. بيت‌كوين از يك فعاليت مفيد كه استفاده اجتماعي داشته باشد خلق نمي‌شود. يعني محاذات مقدار بيت‌كويني كه در جهان خلق مي‌شود هيچ توليد واقعي وجود ندارد. پس در حقيقت نوع ديگري از همان خلق پول مذموم و نادرستي‌ست كه در بانك‌ها صورت مي‌گيرد و تورّم مي‌آفريند...