وبلاگ :
شايد سخن حق
يادداشت :
مسأله شناخت 1
نظرات :
0
خصوصي ،
7
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
حامد
"
تا زماني كه ندانيم و بررسي نكنيم كه «مس منبسط» ميشود چطور ميتوانيم حكم كلي بدهيم كه «هر فلزي منبسط» ميشود؟ يعني اين قبيل قياسها اساساً نتيجه مفيد و تازهاي ندارند!"
شايد منظورتون را نفهميده ام: زماني که به گزاره ي علمي "هر فلز در اثر حرارت منبسط مي شود" رسيده اند. مسلما همه ي انواع فلزات را مورد آزمايش قرار نداده اند ولي طبق استقراء تعميم به کل فلزات داده اند که البته يقيني نيست. حال اين چه اشکالي دارد؟
و يا مثلا "به هر جسمي نيرو وارد کنيم، شتاب مي گيرد"، مسلما تمام اجسام را مورد بررسي قرار نداده ايم.
در پيام قبل تر فرموديد که:" اگر ماده غير يقيني در اشكال قياسي اربعه منطق صوري داخل كنيد، هيچ پاسخ درستي به شما نميدهد. مثال: الف احتمالاً ب است. ب احتمالاً ج است. نتيجه: نميدانيم! شايد الف ج باشد شايد هم نباشد! خب ما كه از ابتدا هم نسبت به جيم بودن الف ترديد داشتيم. پس اين قياس منطقي چه نتيجه تازهاي داشت؟ هيچ! چرا؟ زيرا واقعيت هرگز يقيني نيست."
فرض کنيد الف احتمال زياد ب است و ب احتمال زياد ج است. نتيجه: الف احتمال زياد ج است. قبول داريد؟ اين، يک نتيجه ي تازه را در بردارد درسته؟
پاسخ
فرموديد: «طبق استقراء تعميم به کل فلزات داده اند» سؤال: «آيا اين اتفاق در منطق صوري افتاده است؟ يا به وسيله منطق ديگري غير از منطق صوري؟» فرموديد: «نتيجه: الف احتمال زياد ج است. قبول داريد؟ اين، يک نتيجه ي تازه را در بردارد درسته؟» سؤال: «در انتهاي منطق صوري معمولاً در كتابهاي معروف بخشي را اضافه ميكنند به عنوان «صناعات خمس» كه استفاده از منطق را در پنج روش توضيح ميدهد. در اين بخش صحبت از «مواد» و گزارههايي ميشود كه داخل صورتهاي منطقي قرار ميگيرد. يقيني يا غيريقيني. آيا اين بخش را مطالعه فرمودهايد؟ آيا از نظر منطقيون ميشود گزاره غيريقيني در اشكال اربعه قرار داد و سپس آن شكلبندي را يك «برهان» دانست؟» بالاخره به اين نكته توجه داشته باشيد كه ما نميخواهيم يك «منطق صوري جديد» ابداع كنيم. الآن و در اين بحث، من و شما درباره يك منطق كه «هست» بحث ميكنيم. البته كه ميتوانيم اشكالات آن را برطرف نموده و يك منطق جديد بسازيم. اما اجازه بدهيم وقتي در حال نقد منطق صوري هستيم، منطقي را نقد كنيم كه ارسطو تدوين كرده، فارابي تبيين كرده و ابن سينا تشريح. سپاس.