• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : سلامتي در سرما
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    بسم الله الرحمن الرحيم
    سلام عليکم
    ممنون از توجه شما

    در مورد کتاب هاي درسي معمول رسائل و مکاسب که به چاپ کنگره در حوزه معروفند که فايل پي دي اف آن در اينترنت هم موجود است (کتابهاي درسي استاندارد با جلد سخت قرمز رنگ رسائل و مکاسب لجنه يا کنگره شيخ انصاري که به عنوان کتاب درسي در حوزه معمول شده است)

    https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/7994

    که البته ناشر آن يعني مجمع الفکر الاسلامي اکنون لمعه و کفايه را نيز با همان سبک حروفچيني عرضه کرده است. مي دانم اين کتابها با زرنگار حروفچيني شده اند ولي سبک خاص حروفچيني اين کتابها يعني اضافه کردن عنوان بندي مباحث رسائل و مکاسب به صورت دو ستوني در کنار صفحات کتاب در ورد هم قابل انجام است؟ اگر بله به چه صورت؟ البته مي دانم مي توان از کامنت در ورد استفاده کرد ولي به زيبايي سبک حروچيني اين کتابهاي چاپ کنگره نمي شود آيا روش ديگري در ورد وجود ندارد؟

    به نظر مي رسد تمامي کتابهاي ناشران بزرگي مثل دارالحديث فقط با زرنگار حروفچيني مي شوند ، نرم افزار زرنگار به غير از توليد متن ثابت (پاورقي هاي متن ها ورد گاهي خودکار به صفحه بعد مي روند) و زيبايي متون عربي و فارسي امتياز ديگري دارد؟


    مقصود از حروفچيني با زرنگار فقط همان سيستم عامل تحت داس آن است يا مقصود از حروفچيني با زرنگار آن نرم افزار زرنگاري که تحت ورد 97 ويندوز کار مي کند را هم شامل است؟ اين زرنگار ويندوز 97 را مي توان در ويندوز سون هم به کار انداخت و اصولاً زرنگار تحت ويندوزهاي سون يا ويندوز 10 داريم؟

    تشکر مجدد از توجه شما
    پاسخ

    زرنگاري كه تحت داس است زمين تا آسمان تفاوت دارد با زرنگار تحت ويندوز. زرنگار تحت ويندوز همان Word است كه ويرايش شده. اما زرنگار تحت داس ويژگي‌هاي ممتازي دارد. اول اين‌كه سرعت كار با آن فوق‌العاده بالاست. زيرا شما در محيط كاراكتري تايپ مي‌كني و سپس هر وقت كه بخواهي به محيط گرافيك مي‌روي. كار كردن در محيط كاراكتر بسيار سريع و عالي‌ست. تمامي تنظيمات هم در قالب ميان‌برهايي در اختيار تايپيست است كه علائمي رنگي در كنار متون قرار مي‌دهد. كسي كه با زرنگار كار كرده باشد، به اين علائم عادت مي‌كند و سرعت كارش افزايش مي‌يابد. اما Word بسياري كارها را به موشواره (موس) مي‌سپارد و خيلي از كارها چون همان‌لحظه پيش‌نمايش مي‌شود، كند مي‌كند كار را. ضمن اين‌كه كشيدگي و فاصله‌گذاري بين حروف فارسي در زرنگار به سبك ايراني و مبتني بر شيوه حروف سربي و حروف‌چيني قديم و مرسوم ايراني بوده است، اما حروف‌چيني Word متفاوت است. مثلاً فاصله حرف «كاف» با ماقبل خود در بيساري از قلم‌هاي Word معمولاً بيش از آن‌چيزي‌ست كه ما به آن عادت داريم. بعضي كارهاي فوق‌العاده هم اصلاً در Word‌ نيست. مثلاً در تصحيح خودكار، ما در زرنگار تنظيم مي‌كنيم كه هر چه « مي » يافت شد فاصله انتهاي آن به نيم‌فاصله تبديل شود. اما در Word نمي‌توان تصحيح خودكاري اعمال كرد كه فاصله در ابتدا يا انتهاي آن باشد. مي‌دانيم كه «مي» خيلي در تايپ فارسي تكرار مي‌شود! براي درج عنوان فصل در حاشيه كتاب، دو راه در Word‌ بلدم. با روش دو ستوني مخالف هستم. زيرا دو ستون به هم سرريز مي‌شوند و اين درست نيست و دردسر ساز. روش اول استفاده از جعبه متن در داخل هر صفحه است. روش دوم كه بهتر است درج مطلب در پاورقي. هنگامي كه پاورقي فعال است، يك جعبه متن در پاورقي درج مي‌شود كه در حاشيه قرار گيرد. سپس با استفاده از فيلدهاي Word انتخاب مي‌كنيم كه عنوان فصل در آن نمايش داده شود. ياعلي