• وبلاگ : شايد سخن حق
  • يادداشت : دردسر شفافيّت
  • نظرات : 1 خصوصي ، 2 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    حقيقتش زياد از جئابتان خوشمان نيامد. . طب سنتي خودش دو شاخه داره: ايراني و اسلامي
    منظور حقير طب اسلامي بود
    بله، قبول دارم ک سوداگراني در اين بين هستند اما افراد متخصص متعهد هم کم نيستند
    يکي از دوستانم ميگفت فلان دکتر چون خودش توليد عسل داره انقدر ميگه عسل استفاده کنيد! در صورتي که اصلا حقيقتش نداشت؛ درثاني اگر هم مطابق با واقع بود چ ايرادي داره در اين عصري که از در و ديوار تبليغ چيپس و پفک سوداگران ميريزه يکي پيدا بشه تبليغ عسلي که قرآن فرموده فيه شفاءٌ رو بکنه؟!
    حقير خودم ب شخصه تمام موارد رو نميتوانم رعايت کنم ( امکان داره اما وقوعش خب شايد ب آساني صورت نگيره) چون با شرايط کنوني زندگي امروز واقعا نميشه
    اما خيلي از موارد دم دستي و ب اصطلاح سهل رو ک ميشه وارد روزمره گي ها کرد و ازش لذت برد
    ب عنوان مثال شما در طول 35 سال عمرتون يک محاسبه سرانگشتي بفرماييد چند ليتر چاي نوشيديد؟ چايي که اصل خلقتش برپايه نوشيدن نيست و جنبه دارويي و. . داره!
    در عوض ميشه جايگزينش از بادرنجبويه – چاي مورد علاقه حضرت امير روحي له الفداء- خشک شده ميوه به، نعنا، بهارنارنج و. . که کودکان هم دوست خواهند داشت استفاده کرد. خواهرزاده3 ساله خودم اينها رو با ليوان سر ميکشه!
    و يا ب جاي خامه کاکايو از ارده و شيره انگوري که با کاکايو مخلوط کرديد استفاده کنيد که کاملا شبيه شکلات صبحانه ميشه و ساير موارد. .
    اما در مورد سنت غذاي حضرت اميرجانم، دقت بفرماييد ناني که مصرف ميکردن نان جو بود؛ نمکشون نمک طبيعي بود نه نمک تصفيه شده اسيدي که ب خورد ما ميدند! از طرفي در کتاب مفتاح النبوه، در بخش معجزات پيامبر صلوات الله عليه و آله و کتب ديگر خوندم که ايشان مرغ و پوسفند مسموم و. . را بعد از سالم سازي اعجاز گونه با حضرت امير و اصحاب تناول ميکردند؛ بنابراين "هرگز يك وعده غذاي گرم نخورد" نميتونه درست باشه؛ از جهت ديگر بايد نگاه کرد ک مادر بزرگوارشونم هم در دوران شکل گرفتن جنين نان و نمک ميخوردند؟! مسلمه ک خير
    فکر کردم شايد مفيد باشه چند نکته دم دستي عرض کنم و الا عرض نميکردم

    پاسخ

    تشكر از توضيحاتي كه فرموديد. قطعاً مفيد است و إن‌شاءالله مورد توجه قرار خواهد گرفت. سپاسگزارم.
    + طلبه 
    برنامه غذاييتون رو تا جايي ک واضح ميشد رويت کردم
    بله, فرمايشتون کاملا درسته. . نظم ک باشه آدمي فرصت هاي هدر رفته کمتر داره!
    اگر اجازه بديد کمي در يرنامه غذاييتون دخل و تصرف کنم; جاي طب سنتي کمتر ديده ميشه در وعدههاي غذاييتون
    همبرگر, پنير در صبح, ناشتا. . چاي شيرين! اينا زياد براي جوجه هاتون مفيد نيستند
    طب سنتي براي شام هم وعده هاي سبک و مفيدي داره ک سازگار با طبع سرد شب هست
    گوجه خيار و امثالهم رو نميشه در هر فصلي خورد و الخ..
    پي نوشت: فرزندانتون خيلي خوشبختن ک پدري مثل شما دارند. .
    پاسخ

    تشكر از لطف‌تان. روزهاي اول طلبگي، سال 76 و 77، مدتي با استادي آشنا بودم، در مسجدش به ما طب سنتي درس مي‌داد. بعد هم نوارها و CDهاي زيادي به دستم رسيد، همين شلوغ‌كن‌هاي طب سنتي. امروز معتقدم، همان‌قدر كه طب مدرن با داروهاي شيميايي هوچي‌گري مي‌كند، آن‌چه به نام طب سنتي بر سر زبان‌ها افتاده است، سِره پيش نمي‌رود و مصيب نيست. جهان پست‌مدرن اساساً جهان چسبنده به «طبيعت» است. نيچريسم همان‌قدر كه آمريكايي‌ها را به ساخت كارخانه‌هاي داروسازي‌اي مانند «نيچرميد» وادار كرده، ايراني‌ها را نيز به «عرقيجات و دم‌نوش‌ها» كشانده. اين نيز يك فرصت سوءاستفاده از اميال بشر است. نسخه ايراني پسامدرن. انكار نمي‌كنم كه مواد غذايي خواصي دارند، اما به قول دوستي قديمي: «حافظه‌اي كه با چند دانه مويز بيايد، با يك قاشق ماست مي‌رود!» پيچيدگي بدن انسان و ارتباط تنگاتنگش با روح (عامل مغفول در طب و پزشكي) سبب مشكلات فراوان شده. شما اگر به زندگي ابن‌سينا به عنوان پدر طب سنتي نيز بنگريد، همان‌قدر مدرن بود و تجربه‌گرا، كه پزشكي امروز. سنّت ما هم همان‌قدر «غيراسلامي‌»ست كه تجدّدمان. حضرت امير (ع) نان و نمك مي‌خورد و هرگز يك وعده غذاي گرم نخورد، دروازه قلعه خيبر را كند. خدا رحمت كند شيخ بهلول را، وقتي پرسيدند: راز عمر دراز شما چيست؟ گفت: همه عمر نان و ماست خوردم! حالا آن برادر مي‌گويد ماست اسيد لاكتيك دارد، اسيد لاكتيك در موتور هواپيما به كار مي‌رود، پس... مقاصد و اغراض را بايد ديد و فهم و بصيرت را. نبايد مقهور صداها شد. امروز صداها زياد شده‌اند، تأثير را بايد منوط كنيم به تشخيص صحيح از سقيم. نپذيريم كه طب سنتي چون سنتي‌ست، طب اسلامي‌ست و يا برتر از طب مدرن! اگر عميق بنگريم، اصلاً ابن‌سينا از پايه‌ريزان عصر مدرن است، آثار او به غرب رفت و آن تحوّلات عظيم را در نظام آموزشي غرب پديد آورد و به گمان ضعيف و نارس حقير، پزشكي امروز مولود طب ابن‌سيناست! يعني پزشكي همان مسير تجربه‌گرايي را ادامه داد كه او در پيش گرفت. تشكر از لطف‌ شما.